חדשות

מחקר ממליץ: כל מי שלקה בשבץ מוחי חייב לעבור סריקת CT

מחקר קנדי מצא, כי בדיקת CT המסוגלת לאתר ליקויים בכלי הדם במוח יעילה ככלי לניבוי שבץ חוזר, שהוא בדרך כלל קטלני יותר

כל החולים שלקו בשבץ מוחי, בכלל זה "מיני שבץ" (mini stroke) או אירוע שנראה כלא חמור, חייבים לעבור סריקת מוח בעזרת CT; כך ממליץ צוות רופאים וחוקרים מקנדה במאמר שפורסם בסוף השבוע בכתב העת Stroke. לדברי החוקרים, ההדמיות המושגות בסריקה זאת עשויות לסייע לרופא המטפל להעריך את הנזק ואף לחזות את הסיכון לשבץ נוסף במועד קרוב.

צוות המחקר, שהוביל פרופסור ג'פרי פרי, מומחה לרופאת חירום מאוניברסיטת אוטאווה, ניתח ממצאים לגבי יותר מ-2,000 מטופלים שעברו סריקת מוח (CT) בתוך 24 שעות מאז אירוע איסכמי חולף (TIA, Transient Ischaemic Attack). תסמיני TIA יכולים להימשך דקות ספורות בלבד ולרוב הוא אינו גורם למוגבלות מתמשכת.

הסריקות העלו, כי אצל 40% מנפגעי השבץ נגרם הנזק המוחי עקב ליקוי במחזור הדם. הרופאים חיפשו סימנים נוספים לנזקים ברקמות המוח וכן רקמות שנפגעו בעבר וכן פגיעות בכל סוג של כלי-דם קטן במוח, בכלל זה היצרות. כ-25% מקרב החולים שאצלם נמצאו בסריקות ה-CT הפגיעות הללו לקו בשבץ מוחי נוסף בתוך 90 יום.

פרופסור פרי מסר, כי חולים שעברו "מיני שבץ" ובתוך 90 יום שבץ נוסף, הראו ביומיים הראשונים שלאחר ה"מיני-שבץ" הראשון ביטויים חמורים של תוצאותיו. לדבריו, השבץ השני, שהיה יותר אקוטי, גרם לנזקים גדולים יותר. מסיבה זאת, ההמלצה לרופאים היא לבצע CT בכל מקרה, גם כאשר תסמיני השבץ אינם מתבטאים אלא במשך זמן קצר בלבד.

"ממצאי המחקר מראים שעל הרופאים להנהיג מדיניות אגרסיבית יותר בניהול הטיפול בכל החולים שעוברים את כל סוגי השבץ המוחי, גם בדרגות חומרה זעירות או מתונות-מאוד, בכלל זה כשמדובר ב-TIA שאינו מותיר אחריו נכות או מוגבלות", ציין פרופסור פרי. "TIA הוא לעתים קרובות אות אזהרה לשבץ קרוב, גדול וחמור יותר", הוסיף.

בכל מקרה, למניעת שבץ חוזרים החוקרים וממליצים לבצע מעקב קרדיאלי, להנפיק תרופות להורדת לחץ דם, להורדת רמות הכולסטרול ולמניעת קרישי דם.

לתמצית המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  שבץ מוחי,  CT,  TIA,  בדיקת CT,  שבץ חוזר
תגובות