אוטם שריר הלב

השוואת היעילות של אסטרטגיות בדיקה שונות בחולים המגיעים למיון עם כאב בחזה

ללא קשר לסוג הבדיקה, החולים נמצאים בסיכון נמוך לחוות אוטם בשריר הלב בתקופת מעקב קצרה או ארוכה, ועל כן יש לשקול עיכוב של בדיקות לא חודרניות

23.03.2015, 09:09
כאבים בחזה (צילום: אילוסטרציה)

חולים המגיעים למחלקה לרפואה דחופה עם כאבים בחזה, ועברו הערכה לאיסכמיה בה לא נמצאה אי-סדירות, עוברים הערכות נוספות תפקודית ואנטומיות למחלת לב כלילית. אף על פי כן, קיים חוסר בהערכה השוואתית בין האסטרטגיות השונות לבדיקה ובין סוגי הבדיקות השונות.

מטרת החוקרים היתה להשוות בין דרכים שונות להערכת כאבים בחזה, בהתבסס על בדיקות התוצרים הסופיים, ההתערבות ותוצאות הטיפול בחולים שהגיעו למחלקות לרפואה דחופה.

החוקרים ביצעו בדיקה רטרוספקטיבית של נתונים מחברות ביטוח בריאות, המייצגים דגימה לאומית של חולים המבוטחים בביטוח בריאות פרטי בארה"ב, מה-1 בינואר 2011 עד ה-31 בדצמבר באותה שנה.

נבחרו חולים שאובחנו עם כאבי חזה ראשוניים או שניוניים בהגיעם למחלקות לרפואה דחופה. החולים חולקו לאחת מחמש אסטרטגיות בדיקה: ללא בדיקות לא חודרניות, אק"ג בפעילות, אקו-לב במאמץ, בדיקת מיפוי לב, או בדיקת אנגיוגרפיה ב-CT של העורקים הכליליים (coronary computed tomography angiography).

החוקרים בדקו את הפרופורציה של חולים בכל קבוצה שטופלו על יד צנתור לב, על ידי רה-ווסקולריזציה לבבית או שבוצעו בהם בדיקות לא חודרניות נוספות, כמו גם את הפרופורציה של החולים שאושפזו עם אבחנה של אוטם חריף בשריר הלב לאחר שבוע ולאחר 190 ימים.

ב-2011 היו 693,212 ביקורים במחלקות לרפואה דחופה בהם אובחן כאב ראשוני או שניוני בחזה, המהווים 9.2% מכלל הביקורים במחלקות לרפואה דחופה. לאחר יישום של קריטריונים להכללה והחרגה של מטופלים, 421,774 מטופלים נכללו במחקר, מתוכם 293,788 לא נבדקו בבדיקה שאינה חודרנית ו-127,956, המהווים 1.7% מכל הביקורים במחלקות לרפואה דחופה, כן נבדקו בבדיקות לא חודרניות.

האחוז הכולל של החולים שאושפזו עם אוטם שריר הלב היה מאוד נמוך גם במעקב לאחר 7 ימים וגם לאחר 190 ימים (0.11% ו-0.33%, בהתאמה).

נמצא, כי חולים שלא עברו בדיקה לא חודרנית היו בעלי סיכוי גבוה יותר לחוות אוטם שריר הלב לעומת חולים שכן נבדקו בבדיקות לא חודרניות.

בהשוואה של חולים שלא עברו בדיקות לא חודרניות, חולים שעברו אק"ג בפעילות, מיפוי לב, או אנגיוגרפיה היו בעלי סיכוי גבוה באופן מובהק לעבור צנתור לב או רה-ווסקולריזציה לבבית, ללא שיפור נראה בסיכוי לחוות אוטם שריר הלב.

החוקרים מסכמים, כי חולים עם כאבים בחזה, מקבוצת חולים המבוטחים בביטוח פרטי, שעברו הערכה ובדיקות במחלקות לרפואה דחופה, ושלא חוו אוטם שריר הלב, נמצאים בסיכון נמוך לחוות אוטם בשריר הלב בתקופת מעקב קצרה או ארוכה. נראה, כי הסיכון הנמוך אינו מושפע מאסטרטגיית הבדיקה הראשונית. על כן, החוקרים מוסיפים שעל סמך תוצאות אלו עיכוב של בדיקות לא חודרניות נראה הגיוני.

מקור:
Foy, A. J., Liu, G., Davidson, W. R.,Jr, Sciamanna, C., & Leslie, D. L. (2015). Comparative effectiveness of diagnostic testing strategies in emergency department patients with chest pain: An analysis of downstream testing, interventions, and outcomes. JAMA Internal Medicine, 175(3), 428-436.

נושאים קשורים:  אוטם שריר הלב,  אקו לב,  מיפוי לב,  אנגיוגרפיה של העורקים הכליליים,  אסטרטגיית בדיקה,  מיון,  מחקרים
תגובות