חדשות

המועצה הרפואית לביו-אתיקה: מד"א יכול לכפות פינוי לבית חולים במצבי חירום

לפי חוות דעת של המועצה, פינוי בכפייה ייעשה לאחר מאמצי שכנוע וכאשר קיימת סכנת חיים מיידית או סכנה לנכות בלתי הפיכה כתוצאה מאיחור; ההמלצה הוגשה בעקבות מקרה דורון נשר

ניידת מגן דוד אדום (צילום: פלאש 90)
ניידת מגן דוד אדום (צילום: פלאש 90)

נייר עמדה של המועצה הלאומית לביו-אתיקה רפואית, בראשות פרופסור אפרת לוי-להד, ממליץ לאפשר לצוותי מד"א המוזעקים לביתם של חולים לכפות עליהם פינוי, אם הם מסרבים לכך אך אנשי הצוות משוכנעים כי הם נמצאים במצב חירום מבחינה רפואית.

משרד הבריאות הוא שפנה כבר לפני כשנתיים  וחצי למועצה הלאומית לביו-אתיקה רפואית, בבקשה לבחון את הנושא ולהציג את עמדתה. בדיווח על ההמלצה ב"ידיעות אחרונות" נכתב, כי הפנייה נעשתה בעקבות המקרה בו השחקן והבמאי דורון נשר עבר אירוע מוחי אבל סירב להתפנות לבית החולים. הוא טופל בביתו עד שפונה, וכאשר הגיע לאשפוז התברר שהגיע באיחור ניכר. עתה מתנהלת בנושא זה תביעה נגד מד"א על רשלנות רפואית.

על-פי נייר העמדה, כאשר צוות מד"א סבור שיש הצדקה מלאה מבחינה רפואית לפנות מיד מטופל לבית החולים, עליו לנקוט בכל צעדי ההסברה כדי לשכנע את החולה או משפחתו לקבלת הסכמה. אם עודנו מסרב, יוכל הצוות לפנותו בכפייה ובכוח כאשר קיימת הצדקה שמדובר במצב חירום רפואי שבו אסור לאבד זמן וקיימת סכנת חיים או סכנה לנכות קשה ובלתי הפיכה.

ההמלצה גם מתייחסת באופן נפרד למצב שבו החולה אינו כשיר לקבל החלטות ואינו מגודר כחולה הנוטה למות והמסרבים לפינויו הם בני משפחה שאינם האפוטרופוסים על פי החוק. גם בנושא זה חובה על אנשי מד"א לתת את ההסבר הנדרש כדי לשכנע.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור ארנון אפק, אמר לעיתון כי סירוב של חולה להתפנות לבית חולים הוא אירוע חריג, ומעורבים בו היבטים אתיים ואנושיים ו"לכן ראינו לנכון לקבל את ההמלצות" .

נושאים קשורים:  חדשות,  המועצה הלאומית לביו-אתיקה רפואית,  דורון נשר,  מד"א,  פינוי בכוח,  אירוע מוחי
תגובות