חדשות

האיגוד האירופאי לקרדיולוגיה: טיקגרלור הניתן לחולי STEMI טרם ההגעה לבית החולים מוריד שיעור אירועים איסכמיים 24 שעות לאחר צנתור טיפולי

האיגוד האירופאי לקרדיולוגיה (ESC) פירסם באחרונה הודעה לעיתונות בנוגע למחקר ה-ATLANTIC-H24, אשר הוצג על ידי Gilles Montalescot, כחלק מהעדכון השני של מחקרים קליניים- טיפולים נוגדי טסיות.

04.11.2015, 14:47
צנתור (צילום: אילוסטרציה)

טיקגרלור הניתן במהלך הפינוי באמבולנס מוריד שיעור אירועים איסכמיים 24 שעות לאחר צנתור התערבותי, לפי ממצאים ממחקר ה-ATLANTIC-H24 אשר הוצג לראשונה בכנס השנתי של ה-ESC, שהתקיים באוגוסט 2015.

המחקר הראה, כי טיקגרלור (מעכב פוטנטי של P2Y12) הניתן באמבולנס לפני ההגעה לבית החולים, בחולים עם אוטם לבבי המערב עליית STי(STEMI), היה בטוח, אך לא שיפר רפרפוזיה של העורק החסום לפני הפעולה בהשוואה לטיקגרלור הניתן בחדר הצנתורים.

עם זאת, שיעור הטרומבוזה בסטנט כעבור 30 יום היה נמוך יותר באופן מובהק בקבוצה שטופלה טרם ההגעה לבית החולים, ללא עלייה בשיעור דמם.

"ההשערה שלנו היתה, שמתן טיקגרלור טרם ההגעה לבית החולים לא תשפר את הרפרפוזיה לפני הצנתור בשל מרחקי הנסיעה הקרובים - 31 דקות בממוצע,- והאפקט יבוא לידי ביטוי רק לאחר הצנתור", אמר החוקר הראשי, פרופסור Gilles Montalescot, "לכן חקרנו את ההשפעה של מתן טיקגרלור טרם ההגעה לבית החולים, ב-24 השעות שלאחר הצנתור, במחקר ה-ATLANTIC-H24".

מחקר ה-ATLANTIC היה מחקר אקראי, רב לאומי, כפול סמיות, מבוקר פלצבו אשר כלל 1,862 מטופלים עם STEMI, אשר הוקצו באקראי לקבל מנת טיקגרלור של 180 מ"ג טרם ההגעה או בתוך בית החולים.

ATLANTIC-H24 כלל ניתוח נתונים של 1,629 מטופלים אשר עברו צנתור התערבותי במחקר ה-ATLANTIC. חולים אלו הוערכו לראקטיביות טסיות, רפרפוזיה קורונרית (על ידי מדד 3 TIMI ומעל 70% נסיגה בעליית מקטע ST באק"ג), ונקודות הסיום הקליניות במהלך 24 שעות מהצנתור.

כעבור 24 שעות, נקודת הסיום המורכבת של תמותה, אוטם לבבי, טרומבוזה בסטנט, שבץ מוחי וצורך בצנתור חוזר דחוף, היתה נמוכה יותר בקבוצת הטיפול טרם ההגעה לבית החולים (10.4% vs.י13.7%י, p=0.0389) , וכמו כן נקודות הסיום האינדיבידואליות של טרומבוזה בסטנט שהוכנס בצנתור (p= 0.0078), ואוטם לבבי (p=0.0311).

כל נקודות סיום המחקר, למעט תמותה  (1.1% vs.י 0.2%, p=0.0477) היו לטובת הקבוצה שקיבלה טיקגרלור טרם ההגעה לבית החולים. לא נצפה הבדל בשיעור אירועי הדמם.

"אלו הם ממצאים חשובים, שכן טיקגרלור במתן טרום הגעה לבית החולים יכול לסייע בהורדת שיעור האירועים האיסכמיים המתרחשים ב-24 השעות לאחר הצנתור", אמר פרופסור Gilles Montalescot.

שיעורי הרפרפוזיה הקורונרית היו טובים יותר מספרית בקבוצת הטיפול טרם ההגעה לבית החולים, במיוחד בהיבט רזולוצית העלייה במקטע ST באק"ג, אפקט אשר היה גדול יותר בקבוצת הטיפול טרם ההגעה (חציון של 75 לעומת 71.4 אחוז, p=0.049). פרופסור Gilles Montalescot הוסיף: "התוצאות מראות שמתן טיקגרלור טרום ההגעה לבית החולים יכול לשפר את הרפרפוזיה הקורונרית ובכך לחזק את השערתנו כי התועלת של מתן טיקגרלור באמבולנס באה לידי ביטוי לאחר ה-PCI".

הפרופסור סיכם, כי מחקר ATLANTIC24 מראה שהיתרונות במתן טיקגרלור באמבולנס נצפים כבר ב-24 שעות הראשונות לאחר הצנתור. כמו כן, נמצאו הבדלים בראקטיביות טסיות ושיעורי רפרפוזיה מידית לאחר הצנתור, אשר היו קשורים בירידה באירועים האיסכמיים.

ממצאים אלה תומכים בכך, שעל הרופאים המטפלים לשקול מתן טיקגרלור למטופלים עוד בדרכם לבית החולים לצורך ביצוע PCI ראשוני, בכדי להשיג שיפור תוצאים לאחר הפרוצדורה.

ATLAS ID: 922,307.011 Approved: 3/11/2015

נושאים קשורים:  חדשות,  צנתור,  מחקר ATLANTIC,  PCI,  טיקגרלור,  מעכב פוטנטי של P2Y12,  אוטם לבבי