חדשות

רמב"ם: עלייה של 21% בהפניות בני 80 ומעלה למיון ב-5 השנים האחרונות

לדברי בית החולים, מדובר בעלייה גבוהה יותר מהעלייה שנרשמה בתקופת זמן זו בשיעור הפניות למיון באוכלוסייה; פרופ' צבי דוולצקי: "אנו עדים להזדקנות האוכלוסייה"

המרכז הרפואי "רמב"ם" (צילום: משה שי / "פלאש 90")

מנתונים שנאספו במרכז הרפואי "רמב"ם" בחיפה עולה, כי בחמש השנים האחרונות חלה עלייה של 21% במספר הפניות ליחידת המלר"ד (חדר המיון) של בית החולים בקרב בני 80 ומעלה.

לפי הנתונים, בשנת 2010 הגיעו למיון בית החולים 5,867 קשישים בני 80 ומעלה; בשנת 2015 קפץ שיעור זה, ועד כה כבר פנו למיון 7,090 בני אותה קבוצת גיל.

לדברי בית החולים, הנתונים ממחישים הן את תוחלת החיים הגבוהה בישראל (80.2 שנה גברים, 84 שנה נשים), והן את העלייה בשיעור הקשישים באוכלוסייה הכללית.

עוד עולה מנתוני רמב"ם שפורסמו שלשום (ב'), כי לצד העלייה בפניות למיון יש גם עליה של 18% במספר האשפוזים בחמש השנים האחרונות ועלייה של 17% במספר הביקורים במרפאות בית החולים. בסך הכל, יותר קשישים שוהים כיום יותר זמן באשפוזים בבתי החולים.

"אנחנו מדברים היום לא מעט על גיל ביולוגי ולא על גיל כרונולוגי", הדגיש פרופסור דוולצקי, "הכוונה היא לבחון מטופלים לא לפי הגיל שבתעודת הזהות, אלא על-פי רמת התפקוד"

בדיקה שנעשתה מול כלל האוכלוסייה, העלתה כי מדובר בפערים של ממש. במספר הפניות למיון בקרב האוכלוסייה הכללית חלה ב-5 השנים האחרונות עלייה של 14%, ובמספר האשפוזים הרפואיים נרשמה עלייה של 10%. במספר הביקורים במרפאות הסתכמה העלייה בחמש השנים ב-9%.

פרופסור צבי דוולצקי, מנהל השירות הגריאטרי ב"רמב"ם", אמר: "הנתונים מדברים בעד עצמם. אנו עדים להזדקנות האוכלוסייה ולכך שיותר ויותר אנשים מאריכים חיים. אבל זה גם אומר שיותר קשישים סובלים ממחלות ומבעיות רפואיות שונות. אנו עדים היום לשינויים בתפיסה הרפואית והטיפולית בקשיש ופוגשים את בני 'גיל הזהב' במקומות שבהם לא פגשנו אותם קודם לכן – בזכות התפתחות הרפואה, כניסתן של טכנולוגיות חדשות ושיטות טיפול מתקדמות, המאפשרות להם אריכות ואיכות חיים".

בית החולים ציין, כי כיום לא נדיר גם לראות קשישים שמקיימים אורח חיים בריא ועסוקים בפעילויות מגוונות: שחייה, התעמלות, מכוני כושר, פילאטיס, ספורט אתגרי. גם לכך יש ביטוי בבית החולים: אם בעבר המפגש עם החולה הקשיש היה בעיקר במסגרת המחלקות הפנימיות – היום שיעור ניכר של מטופלים קשישים מגיע למחלקות אורתופדיה, ניתוחי לב, עיניים וליחידה לתפקוד מיני.

"אנחנו מדברים היום לא מעט על גיל ביולוגי ולא על גיל כרונולוגי", הדגיש פרופסור דוולצקי. "הכוונה היא לבחון מטופלים לא לפי הגיל שבתעודת הזהות, אלא על-פי רמת התפקוד. כך מתאפשר לרופאים לספק כיוונים טיפוליים חדשים לקבוצת הגיל הזאת - ולהצליח בהם. בעולם כבר מתחילים להיערך לצורך במתן טיפול רחב יותר לאוכלוסיית בני ה-100. יש אומרים כי גיל 80 זה ה-60 החדש".

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  פרופ' צבי דוולצקי,  הזדקנות,  קשישים,  מיון
תגובות