חדשות

תוצאות מחקר ב"סורוקה" מחזקות את הצורך בשימוש במשקפי מגן בעת לחימה

מחקר שנערך ב"סורוקה" בקרב חיילי צה"ל שהשתתפו במבצע "צוק איתן" ונפצעו העלה, כי "אצל מי שהרכיב משקפי מגן בעת הפגיעה ניתן היה לראות פגיעות עיניים קלות עם חדות ראייה טובה"

מבצע "צוק איתן" (צילום: פלאש 90)
מבצע "צוק איתן" (צילום: פלאש 90)

חשיבות ההרכבה של משקפי מגן במהלך לוחמה צבאית הוכחה במחקר שנעשה במרכז הרפואי "סורוקה", ושעסק בפציעות עיניים בקרב חיילי צה"ל שהשתתפו בקרבות מבצע "צוק איתן", ביולי-אוגוסט 2014.

את המחקר ערכו ד"ר פרח אוסעדון, ד"ר ארז צומעי, ד"ר איתמר קלמפרר, ד"ר נדב בלפר, עם פרופסור חיים לוי ופרופסור טובה ליפשיץ ממחלקת עיניים המרכז הרפואי-אוניברסיטאי "סורוקה" בבאר שבע. המחקר יוצג השבוע במסגרת אירועי שבוע המחקר שמקיים בית החולים, ושבסיומו יוענקו פרסים לעבודות המצטיינות.

שכיחות פגיעות עיניים מתוך כלל הפציעות בעימותים צבאיים, מסרו עורכי המחקר, עומדת על כ-11%

שכיחות פגיעות עיניים מתוך כלל הפציעות בעימותים צבאיים, מסרו עורכי המחקר, עומדת על כ-11%. במהלך מבצע צוק איתן, אושפזו ב"סורוקה" חיילים רבים עם פציעות רב-מערכתיות שונות. אחד ממאפייני הפציעות היה פגיעות עיניות בדרגות חומרה שונות, מגופים זרים שטחיים ועד לפגיעות מורכבות עם גופים זרים שחדרו לתוך העיניים ו/או חוללו ריטוש של גלגלי העיניים.

במחקר נסקרו פציעות העיניים השונות שבהם טיפלו רופאי המחלקה – כאשר המסקנה שהגיעו אליה עורכי המחקר מצביעה על חשיבות הרכבת משקפי מגן בזמן פעילות צבאית.

"אצל מי שהרכיב משקפי מגן בעת הפגיעה ניתן היה לראות פגיעות עיניים קלות עם חדות ראייה טובה, על אף שמדובר היה בפגיעות מערכתיות קשות אחרות"

20 חיילים (34 עיניים) עם פציעות עיניות - טופלו בבית חולים "סורוקה" בעת מבצע "צוק איתן". 14 חיילים (70%) היו עם פציעה דו עינית. סיבת הפציעה העיקרית (55%) הייתה פגיעת הדף. ב-33 עיניים ( 97.05%) נמצאו רסיסים בדרגות שונות של חומרה. ב-4 עיניים היו אלה גופים זרים תוך-עיניים.

חדות הראייה בהתייצגות הייתה 20/50 או טובה מכך ב-81.25% מהעיניים.
נתקבלו 4 חיילים (4 עיניים) עם פרפורציה עינית, והם עברו ניתוחי חירום עם קבלתם. הפרוצדורה כללה ויטרקטומיה והוצאת גופים זרים תוך-עיניים. חדות הראייה הסופית הייתה 20/50 או טובה מכך ב-26 עיניים.

אצל 3 חיילים עם פציעה חודרת, נרשמה חדות ראייה סופית ירודה של ראיית אור, תנועת יד והיעדר ראיית אור.

רק חייל אחד (5% ממשתפי המחקר) הרכיב משקפי מגן בעת הפציעה ופציעתו התאפיינה בפגיעה קלה בלבד - גופים זרים שטחיים וכוויות דרגה ראשונה.

"הפציעות העייניות של חיילים שנטלו חלק במבצע 'צוק איתן' היו בעיקרן פגיעות הדף ורסיסים בדרגות שונות", הדגישו עורכי המחקר בדו"ח המסכם שהכינו. "אלו פציעות המאפיינות לוחמה בשטח בנוי. במקרים של פציעות חודרות, התאפיינו הפגיעות בפרוגנוזה ירודה עם חדות ראייה של 20/50 ומטה.

"אולם אצל מי שהרכיב משקפי מגן בעת הפגיעה ניתן היה לראות פגיעות עיניים קלות עם חדות ראייה טובה, על אף שמדובר היה בפגיעות מערכתיות קשות אחרות - דבר המחזק לכן את חשיבות הרכבת משקפי המגן במהלך לוחמה צבאית".

נושאים קשורים:  חדשות,  צה"ל,  לחימה,  מבצע "צוק איתן",  משקפי מגן,  חיילים,  המרכז הרפואי "סורוקה"
תגובות