חדשות

"הגענו למקצוע הרפואה כדי לטפל, אבל שיהיה ברור לכולם - אנחנו מפחדים"

כך כתב ד"ר רונן מס מ"איכילוב" בעמוד הפייסבוק שלו בעקבות אירוע אלים שבו אוים והותקף על ידי בני משפחתה של מטופלת מבוגרת שבה טיפל; בתה של המטופלת אמרה לו: 'אחד מאתנו לא יישאר חי בסוף'; אירוע נוסף של תקיפת אחות במרכז הרפואי "אסף הרופא"

עצרת הזדהות ב"הדסה" הר הצופים בעקבות מותה של האחות טובה קררו שהותקפה על ידי מטופל (צילום: "הדסה")

שני אירועים שכללו תקיפה מילולית ופיזית של אנשי צוות רפואי התרחשו בימים האחרונים בבתי החולים "איכילוב" ו"אסף הרופא". אחד הרופאים שהותקף כתב בעמוד הפייסבוק שלו בעקבות האירוע: "הגענו למקצוע כדי לטפל ולא כדי לפחד על החיים שלנו... אנחנו רק רוצים דבר אחד: לעשות את עבודתנו נאמנה בלי פחד או חשש. היום שיהיה ברור לכולם - אנחנו מפחדים".

באירוע שהתרחש בבוקר יום שני בחדר המיון של המרכז הרפואי "אסף הרופא", תקף מטופל בשנות ה-50 לחייו אחות במרפאה, קילל אותה, איים לפגוע בה ואף זרק עליה צג מחשב שהיה על שולחנה. צוות הביטחון של בית החולים עצר את התוקף והוא הועבר לחקירה במשטרה.

מנהלת הסיעוד ב"אסף הרופא" תמי קנטי אמרה לתקשורת: "שוב חווינו אירוע אלימות כלפי אחות בבית החולים. אנו רואים בחומרה רבה אלימות מכל סוג שהוא כלפי צוות מטפל ומצפים מרשויות החוק למצות את הדין ולשמור על שלומם של האחיות, האחים והרופאים".

ד"ר רונן מס: "אני מקווה, שכל מי שקורא את המלים האלו, יבין כי שאנחנו לא מוכנים עוד להמשיך להכיל את החוויות הללו"

מנהל המרכז הרפואי "אסף הרופא", ד"ר בני דוידזון, קרא לגורמי האכיפה והחוק לפעול ביד קשה כלפי כל מעשה אלימות, באשר הוא, כלפי צוותים רפואיים.

המרכז הרפואי "איכילוב" בת"א דיווח אתמול, כי בליל שבת התפרעו בני משפחה של מטופלת ובעקבות כך הוזעקה משטרה למחלקה בה טופלה. שניים מהם נעצרו. "בת משפחה של מטופלת מבוגרת חולה במחלות מורכבות שמצבה קשה, סיננה כלפי רופא איום ברצח: 'אחד מאתנו לא יישאר חי בסוף'", נמסר מבית החולים.

חברי הצוות הרפואי שנכחו באירוע סיפרו, כי משפחת המטופלת נקטו באלימות פיזית ומילולית בשלוש מחלקות שונות שבהן טופלה החולה. "במהלך כל תקופת אשפוזה, הנמשכת גם כעת, היא המשיכה לקבל טיפול מסור מהצוות הרפואי, על אף ההתנהגות הפסולה של משפחתה שהפריעה למאושפזים", נמסר.

הרופא שהותקף, ד"ר רונן מס, מתמחה שנה רביעית במחלקה פנימית ב', כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "לא דמיינתי בזמן לימודי הרפואה שאצטרך להתמודד עם איום ברצח, אלימות פיזית ומילולית של מטופלים ובני משפחותיהם, עלבונות אישיים ושיח שמתאים לעולם הפשע. זה מפחיד ובטח לא נעים, כי באירועים מסוג זה מי שנפגע הם שאר החולים במחלקה. במקום לטפל בהם, אנו הרופאים וחברי הצוות הרפואי נאלצים להסתתר בחדר ולעמוד מול שוטר במקום מול גיליון רפואי. לכן אני אומר כאן בפנים גלויות: 'עד כאן'".

ד"ר מס הוסיף: "את המשמרת הזו והאירוע האלים הזה לא אשכח, אך הוא לא ימנע ממני להמשיך לתת טיפול מסור וחם לחולים שלי. בדיוק כמו שלמדתי וכפי שהכשירו אותי. אני מקווה, שכל מי שקורא את המלים האלו, יבין כי שאנחנו לא מוכנים עוד להמשיך להכיל את החוויות הללו. הגענו למקצוע כדי לטפל ולא כדי לפחד על החיים שלנו. אז תנו לנו לטפל בכם, כי אנחנו רק רוצים דבר אחד: לעשות את עבודתנו נאמנה בלי פחד או חשש. היום שיהיה ברור לכולם - אנחנו מפחדים".

מנהל המרכז הרפואי "תל-אביב-איכילוב", פרופ׳ רוני גמזו, אמר כי "בית החולים לא יסבול מקרים מסוג זה ונוקט יד קשה כלפי חולים ובני משפחותיהם שסבורים כי באלימות פיזית ומילולית נגד הצוות הרפואי ישיגו את מבוקשם ויפרקו את תסכולם. מותה של האחות טובה קררו, לפני שבועיים, לצערנו לא שינה דבר בקרב הציבור. גם אחרי הרצח המזעזע שלה, אנו ממשיכים לראות מדי יום גילוי אלימות ושנאה שאותם לא נסבול".

פרופ' גמזו קרא למשטרת ישראל ולמערכת המשפט "לנקוט ביד קשה נגד כל מי שיתנהל בצורה החורגת מיחסים שבין איש צוות למטופל; להחמיר את הענישה ולשים סוף להפקרות שעמה אנו מתמודדים, לצערי, מדי יום ביומו. כיום הצוות הרפואי מגיע בחשש לעבודה ועם זה אסור לנו להשלים ולקבל בשום אופן".

בתוך כך, כתב Ynet רותם אליזרע העביר יום בחדר המיון של "שיבא", במהלכו נחשף לגזענות, לאלימות ולקללות אותם חווים אנשי הצוות הרפואי בבתי חולים בארץ.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "אסף הרופא",  תקיפה,  אלימות,  צוות רפואי,  משטרה,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות
29.03.2017, 21:34

במחלקה שלי נקטתי קו של אפס סובלנות לאלימות כולל מילולית ואזכור של המונח ״רישום פלילי״ במידה ולקוח קרוב מאוד לעבור ממילים למעשים. זה עוזר.

אנונימי/ת
30.03.2017, 19:49

רופא שמותקף צריך לשאול עצמו מה עשה לא בסדר. מעולם (אני רופא 16 שנים) לא הגעתי למצב קרוב לתקיפה. רופא שמתייחס בכבוד, מסביר ומעביר מידע בזמן- נדיר מאוד מאוד שיותקף. לצערי אחיות עלולות להיות מותקפות גם אם יתנהגו כמלאכיות אבל רופאים כמעט ולא

דר קליין יקר.. אתה חסר לנו.. חזור ארצה לניהול מחלקות חדשות.
ממתינים לך בסבלנות.. אמת!
סאאידה

לצערי, התגובות (ראה לעיל) לפחדו המוצדק של דר' מס מתיחסות לתופעת האלימות המסלימה גם במישור הפיזי-גופני (ולא רק המילולית), וכיצד להעניש את התוקפנים, ומחטיאות את השאלה של "מי/מה הגורם לאלימות ?" כדי למונעה!
ובכן, לדעתי הגורם המחפיר לאלימות הינו מצבה הקורס של מערכת הבריאות הציבורית!
האחראים למצב קריסה זה הם (ולא שום גורם אחר) הצמד אוצר-בריאות, אשר מתעמרים במערכת לאורך שנים על ידי תת-תקצוב מודע "והחנקתה" , שעל כך זועקים כבר שנים הר'י וקופות החולים (ואין שומע להם ), אלא גם מבקר המדינה, נגידת בנק ישראל וכלכלנים בכירים באקדמיה.
התנאים בהם מטופלים כיום החולים במוסדות הציבוריים, הם אלה המביאים את החולים ומלוויהם להוציא את זעמם ותסכולם על צוותי הרפואה המסורים אך הקורסים לעיפה!
אין צודק מדר' מס באמירתו: "לכן אני אומר כאן ובפנים גלויות - עד כאן !"
על כלנו ובמאורגן , להרים את קולנו: "עד כאן!!!"
ראש הממשלה : אתה והממשלה כולה אחראים להתדרדרות מסוכנת זו לחיי אדם !
עליך להתניע מיידית תהליך לשיקום המערכת והבראתה!
פרופ' תיאו דב גולן.