חדשות

יותר טיסות, יותר נוסעים ויותר כריזות: "האם יש במקרה רופא במטוס?"

התופעה מתרחבת: רופאים הטסים כנוסעים רגילים בטיסות אזרחיות, מוזעקים תוך כדי הטיסה לסייע בטיפול חירום לנוסע שחש ברע. התופעה מייצרת לרופאים לא מעט אתגרים מקצועיים

יותר רופאים שטסים היום ברחבי העולם כנוסעים רגילים - לכנסים, לאירועים מקצועיים ולחופשות – מוצאים עצמם לפתע פתאום נקראים להושיט מתוך רצון-טוב עזרה רפואית לצוות המטוס שלהם, עבור נוסע שחש ברע. התופעה נמצאת בקו עליה דיווח השבוע "ניו-יורק טיימס".

תא הנוסעים במטוס (אילוסטרציה)

תא הנוסעים במטוס (אילוסטרציה)

על-פי נתוני חברת MedAire המסייעת, מייעצת ומדריכה דיילים ואנשי צוות בנושאי בריאות ורפואה בטיסה, עבור יותר מ-60 חברות תעופה בכל העולם, בשנה שעברה התרחשו 442 אירועים בריאות חמורים דיים כדי שיחייבו הסטת מטוסים מנתיבם ונחיתות ביניים בנמלי תעופה כדי להחיש נוסעים לבתי חולים. 94 נוסעים מתו בטיסות. בסך הכול התרחשו בטיסות אזרחיות כ-19 אלף אירועי-חירום שבהם רופאים חשו לעזרת נוסעים.

התופעה של קריאה להגשת עזרה רפואית בהתנדבות, מרופא שבמקרה נמצא על סיפון המטוס כנוסע רגיל – יוצרת לא מעט אתגרים מקצועיים לרופאים. הם מוצאים עצמם לפתע נקראים לטפל באדם זר להם שההיסטוריה הרפואית שלו אינה ידועה להם, לעתים קרובות גם לסייע בבעיה רפואית שכלל איננה בתחום ההתמחות של אותו רופא המוזעק לעזרה, ללא ציוד מתאים או עם ציוד מוגבל.

"בעיות בריאות של נוסעים בטיסה נעשות יותר-ויותר לעניין שיש לעסוק בו – גם משום שתוחלת החיים גדלה, יותר אנשים מבוגרים טסים היום ולרבים מהם בעיות רפואיות שלא קשורות לאירועי פתע וחירום שמתרחשים בעת הטיסה" כך הסביר ד"ר פאולו אלווז סגן נשיא MedAire. החברה מספקת לצוות במטוס יעוץ רפואי דרך ערוץ תקשורת ייעודי לרופאים שעל הקרקע, בעת הטיסה עצמה.

בכתבת "ניו-יורק טיימס" תיארו רופאים אירועים שהיו עדים להם או שהיו מעורבים במתן עזרה לנוסעים בטיסות.
ד"ר פיטר פריד, פסיכיאטר ממנהטן נקרא לסייע לנוסעת שנתקפה בהתקף כפיון ופרכוסים – עד שאיבדה את ההכרה. ד"ר פריד תיאר התנהלות לא ראויה בטיפול בבעיה, כאשר קברניט המטוס לא אפשר לו לקיים ישירות שיחת רדיו עם נוירולוג ונאסר עליו להיכנס לתא הטייס "מסיבות אבטחה".

מנהל התעופה FAA מחייב אנשי צוות בכל חברות התעופה האמריקניות לעבור הכשרה והשתלמויות בהגשת עזרה ראשונה וגם שבכל מטוס תהיה ערכת חירום רפואית כולל דפיברילטור אוטומטי. בדיקת תוכנן של הערכות העלתה כי יש ביניהן שונות ואין סטנדרט מחייב. "לעתים מקבלים רושם שהערכה היא בית חולים קטן בקופסה – ולעתים היא אוסף מקרי של תרופות ומכשור-עזר שנאסף מכל הבא ליד" התבטא ד"ר פול אברמסון, רופא משפחה מסן-פרנסיסקו. הוא הדגים: בערכה אחת הייתה תמיסה מלחית לעירוי במקרה של התייבשות שהספיקה לתינוק - ולא לגבר במשקל 100 ק"ג...

ה-JAMA התייחס לנושא הזה לא מכבר ותבע שהערכות במטוסים יכילו גם כפפות לטקס ומעל לכל לחייב דיווח מצד כל החברות על אירועים בטיסות. ד"ר אברמסון סיפר כי כאשר הוא יוצא לטיסה, הוא מצטייד בעצמו באנטיהיסטמינים, פרדניזון, תרופות הרגעה, משככי כאב ובכרטיס הטיסה שלו מופיעה תמיד המלה "ד"ר" כדי שהצוות ידע עליו ויוכל לבקש עזרתו "למקרה שנרדמתי במושב שלי".

לכתבה המלאה ב"ניו-יורק טיימס"

נושאים קשורים:  חדשות,  רפואת חירום,  טיסות
תגובות
פרופ ירון צלאל
25.05.2011, 17:46

כמה שזה נכון. אני גינקולוג וכבר 3 פעמים הוזעקתי לטפל במקרים שאינם בכלל בתחום מומחיותי. נכון שהייתי לעזר אך זה יוצר בעיות מגיקולגליות רבות שצריך אולי להתייחס אליהם ב״יאטה״ עם טיפול מערכתי !! גם לאל על לא היה מזיק להתייחס לרופאים שבמקום לנוח בטיסה מטפלים במשך זמן רב מהטיסה בחולים הללו

יובל מלמד
26.05.2011, 08:36

יש לכך היבטים משפטיים,ביטוחיים.יש הבדל אם זו טיסה היוצאת מהארץ או טיסת המשך.
כדאי שהר"י תדרש לענין ותתן הנחיות לרופאים בנושאים אלו,כולל מה הציוד הנמצא על המטוס,וכן להגדיר מה מחויבות חברת התעופה כלפי רופא כזה,שסייע במהלך הטיסה

ד"ר עדו תמרי
27.05.2011, 09:12

כאשר השיקול המסחרי עולה על השיקול הרפואי המציאותי צות האויר במטוסי הנוסעים אינו כולל רופא מוטס ומצויד היטב. כשם שתעריף כרטיסי הטיסה כולל עליה במחירי הדלק, מימון אבטחה, שירות בידוק טרום טיסה ועוד ועוד -עליו לכלול גם מימון קבוע של רפא מוטס עם ציוד רפואי מלא ומשוכלל.
בנוסף יש לחייב כל נוסע/ת לעלות למטוס כשבאמתחתו מכתב רפואי מפורט מרופאו האישי כולל תרופותיו. לקוחות הידועים כחולים כרוניים יבדקו עי' רופאי המחלקה הרפואית של חברת התעופה הלאומית בהליך של טרום טיסה כדי לקבל היתר רפואי לטיסה.
ממליץ לחברות התעופה הישראליות לקיים טיסה חודשית לחולים מיוחדים במטוס שיוכשר לשם כך ובנוסף לעזרים רפואיים מלאים יתוגבר בצות רפואי של רופאים ואחיות.

וילי ברלה
06.06.2011, 12:57

לום לעמיתים
כולם צודקים!
אתחיל בסיפור אמיתי בכדי להדגיש את מצב הרופאים בארץ ובכלל כמה מצבינו חמור מבחינה כלכלית/חברתית וכמה "צחוק הגורל" יש במצב הבא:
כנס קרדיולוגים בבודאפסט-הטיסיה מלאה בקרדיולוגיים בכירים וזוטריםמ מתרווחים בכסאות המטוס כשפתאום צעקה בעברית:"יש פה רופא?" קופץ המתמחה הזוטר ממקומו =לבדו= במרץ רב((להוכיח לכל הנוסעים כי הוא רופא ויודע לטפל בחולים גם אם הם במטוס!) להגיש עזרה לנוסע שהתלונן על מיחושים בחזהו אחרי שאכל ארוחה דשנה ושתה מס כוסיות משקה חריף,וכך מתלבט הרופא הזוטר כיצד לנהוג בגובה 2500 רגל מעל הונגריה היפה ומה לאומר לבני המשפחה הישראלים העוטים כעטים על הרופא הצעיר ומהלצוות האויר הההונגרי-חשב לעצמו הקרדיולוג במשך הטיפול -הוא צריך להגיע עוד באותו היום לפתיחת הכנס הרב רושם ואם יצטרך להנחית את המטוס.......הרי לא יספיק להגיע לכנס הנכסף ולתאם עם צוות רפואי בארץ זה...ועוד כהנה וכהנה!
והנה למזלו של הקרדיולוג הצעיר הטייס מודיע על נחיתה בעוד 10 דקות בבירת הונגריה היפה(לרווחתו).
בטיסה חזרה מהכנס עוד מנסה הקרדיולוג הצעיר לחלום ולשחזר את אשר שמע וראה ופגש בכנס והנה לידיו יו"ר הכנס-פרופסור מכובד מקרדיולוגים של הארץ מעיר אותו מחלומו ודורש בשלום המטופל אשר טיפל בטיסת הלוך לבודאבסט?תוהה לעצמו כיצד ידע הפרופסור המכובד על כל ההשתלשות האירוע אלא אם כן, הוא היה גם כן באותה טיסה!?מוסר היסכל:נוסע/טס שהינו רופא אינו מחוייב להגיש עזרה ואין אפשרות משפטית לתבוע אותו!חברות התעופה מודעות לבעיה זו שהיא כלכלית-אינם מוכנים לשלם לנוסע במקצוע רופא שיתחייב להגיש ע"ר במקרה הצורך באותה טיסה ולו גם תשלום סימלי בתור כונן!?!אמנם הצוות הרפואי מאומן לתת עזרה ראשונית בזמן טיסה ואך הקברניט יכול להנחית מטוס בהתאם לשיקולי החברה-אבל מיהו הרופא שמבחינה מוסרית לא יגיש עזרה גם אם הוא רנטגינולוג לנזקקת אשר עומדת ללדת?!...בעיה אתית בלבד!טרם בעולם קרה שרופא אשר הגיש עזרה רפואית נתבע תביעה כלשהיא אבל גם לא תוגמל בצורה כלשהיא לא על ידי בני משפחה ולא על ידי חברת תעופה שמנע הוצאות כספיות בעקבות נחיתה לא מתוכננת או עפ' המלצה רפואית של רופא מתנדב!הרי הוא, הרופא, נסע לבילוי והנה נדרש הוא לעבוד גם בחופשתו!!!זה גורלנו כרופאים ולכן אנו נמצאים בעמדה נכותה כל כך!!פראירים לא מתים -מתחלפים!דור בא ודור הולך ומעמדינו הכלכלי והחברתי נשחק!!
"סתם רופא במערכת

אלון
20.06.2011, 11:32

באל על ובלופטנזה אפשר להירשם כרופאים ואפילו לקבל תגמול קטן (לא כספי) במסגרת חברות במועדון הנוסע המתמיד (האמת שבאל על הוא לא כל כך קטן)
לופטנזה טוענים שיש להם אפילו כיסוי משפטי עבור רופא שייתן טיפול. אל על לא טוענים כלום....