חדשות

לראשונה בעולם: ניתוח חדשני החזיר תנועת יד חלקית למשותק בארבע גפיו

הניתוח בוצע בבית החולים היהודי בסט. לואיס, ארה"ב. המנתחים "עקפו" את חוליית הצוואר C7 וחיווטו מחדש את העצבים

כתב העת Journal of Neurology מדווח בגיליונו האחרון על הניתוח הראשון בעולם שבוצע על ידי צוות כירורגים וניורו-כירורגים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון בסט. לואיס, ארה"ב, ובו הוחזרה יכולת תנועה מסוימת של היד למשותק בארבע גפיים הסובל מפגיעה קשה מאד בחוליה C7 בעמוד השדרה. הרופאים שערכו את הניתוח ב-Barnes-Jewish Hospital מסרו כי מדובר בניתוח מהפכני. במקום לנתח את עמוד השדרה, הרופאים "חיווטו" מחדש את העצבים כדי לעקוף עת הפגיעה בעמוד השדרה.

המנותח, גבר בן 71, נפגע בתאונת דרכים. הוא היה משותק מהמותניים ומטה וגם איבד את היכולת להפעיל את שתי ידיו בעקבות הפגיעה החמורה בעמוד השדרה. כיום הוא כבר מסוגל להניע את אצבעותיו, לכופף אצבע ואגודל ולאגרף מעט את היד. הוחזרה לו תנועת זרוע מוגבלת - אבל יכולת התנועה המצומצמת הזאת מאפשרת לו להניע את המרפק ואת הכתף ולכן הוא כבר מסוגל לאכול בכוחות עצמו ואפילו לכתוב בעט, אם כי הוא עדיין זקוק לעזרה.

הניתוח עצמו בוצע כבר לפני כשנה ואחריו עבר המנותח טיפולים פיזיותראפיים אינטנסיביים. הרופאים דיווחו כי ביצעו Re-Routing של העצבים בזרוע העליונה. "העצבים 'מדברים' עם המוח משום שעקפו את האזור הפגוע בעמוד השדרה". ראש צוות הניתוח הייתה פרופסור אידה פוקס (Ida Fox), מומחית לניתוחים פלסטייים וכירורגיה ריקונסטרוקטיבית. את תכנית הניתוח פיתחה ד"ר סוזן מקיקנון, שהיא חלוצה בניתוחים במערכת העצבים ההקפית. כלי התקשורת בארה"ב ובבריטניה דיווחו על החידוש הכירורגי הזה בהרחבה.

לדיווח ב-JNS

לדיווח ב"דיילי טלגרף" הלונדוני

נושאים קשורים:  חדשות,  כירורגיה,  פגיעת עמוד שדרה,  שיתוק,  חוליה C7
תגובות