זיהום בדרכי השתן

האם ריח השתן של ילדים קשור לזיהום בדרכי השתן?

במחקר שנערך בקנדה נשאלו הורי ילדים, שעברו בדיקת שתן בשל חשד לזיהום, לגבי ריח השתן. נמצא כי דיווח של ההורה על ריח רע של השתן קשור בסיכון מוגבר לאיתור זיהום

17.06.2012, 11:52

זיהום בדרכי השתן הוא שכיח למדי בקרב ילדים, אך אצל ילדים צעירים הסימנים הקליניים לזיהום אינם ברורים בדרך כלל, וכוללים בעיקר חום ללא מקור ברור. נוסף לכך, איסוף דגימת שתן המתאימה לתרבית בגיל זה כרוך בבדיקה פולשנית (suprapubic aspiration או החדרת קטטר), ולכן נעשה ניסיון להימנע מביצוע מיותר של הבדיקה, ואין הסכמה לגבי המקרים שבהם דרושה הבדיקה ולגבי מועד ביצועה. לכן כל רמז קליני נוסף יוכל לסייע בהנחיית המשך הבירור.

האם ריח השתן של ילדים קשור לזיהום בדרכי השתן? (אילוסטרציה)

האם ריח השתן של ילדים קשור לזיהום בדרכי השתן? (אילוסטרציה)

ריח רע של השתן מתואר במקרים רבים כאחד הסימנים הקליניים לזיהום בדרכי השתן, אולם בחלק מהמקרים קשרו הורים ריח רע של השתן עם גורמים אחרים (כגון בקיעת שיניים).

במחקר זה נבחנו ילדים שהתקבלו בחדר מיון בבית חולים במונטריאול, קנדה, שהיה צורך לאסוף מהם בדיקת תרבית שתן עקב חשד קליני. לאחר בקשת הבדיקה וטרם מסירת תוצאות הבדיקה להורים, לרופא או לחוקר, התבקשו הורי הילד (או המלווה שלו בחדר המיון) למלא שאלון שכלל שמונה שאלות לגבי כמה תסמינים שמהם סבל הילד (הקאות, שלשול, רושם של כאב בטן, רושם של קושי או כאב במתן שתן) וכן לגבי ריח רע של השתן.

מתוך 331 ילדים בני 0–36 חודשים שהשתתפו במחקר (חציון הגילים היה 12 חודשים), 51 אובחנו כסובלים מזיהום בדרכי השתן, וכולם נבדקו עקב חום ללא מקור ברור (במרבית המקרים הגורם היה E. coli). ההורים דיווחו על ריח רע של השתן ב-57% מהמקרים שבהם נמצא זיהום בדרכי השתן, וב-32% מהמקרים שבהם לא נמצא זיהום. בניתוח סטטיסטי נמצא כי הסבירות לזיהום בדרכי השתן מוגברת במידה מובהקת במקרים שבהם דיווחו ההורים על ריח רע של השתן (OR – 2.83, 95%CI 1.54-5.20). תוצאה זו התמידה גם כשהובאו בחשבון מין הילד ו-Vesico-Ureteral Reflux.

החוקרים מסכמים כי דיווח של ההורים על ריח רע של השתן קשור בזיהום בדרכי השתן אצל ילדים צעירים, בעיקר במקרים של חום ללא מקור ברור. לא מדובר בסימן רגיש או סגולי מספיק על מנת לאשר או לשלול את האבחנה, אולם מדובר בסימן המעלה את רמת החשד לזיהום בדרכי השתן, והוא עשוי לסייע בקבלת החלטה לגבי ביצוע בדיקה של השתן.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Gauthier et al.; Association of Malodorous Urine With Urinary Tract Infection in Children Aged 1 to 36 Months, Pediatrics. 2012 May;129(5):885-90

נושאים קשורים:  זיהום בדרכי השתן,  UTI,  חום ללא מקור ברור,  ריח השתן,  מחקרים
תגובות