חדשות

סורוקה יערוך ביום שני יום עיון בנושא שבץ מוחי

בכנס יוצגו הטיפולים הרפואיים המוצעים לנפגעי שבץ מוחי חריף לצד הטיפולים הנלווים

לרגל יום השבץ המוחי הבין-לאומי שיחול בחודש נובמבר, יתקיים מחר, יום ב', ב-17:00, במרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה בבאר-שבע, ערב עיון בנושא מניעת שבץ מוחי. האירוע ייערך בשיתוף עמותת נאמן.

לקראת הכנס מסר בית החולים את הפרטים הבאים: שבץ מוחי הוא הגורם השלישי לתמותה בעולם וגורם תחלואה ראשון לנכות, והנתונים מצביעים על מגמה ברורה של התגברות התופעה. הסיבה העיקרית לשבץ מוחי היא חסימה של כלי דם במוח כתוצאה מהיווצרות קריש דם. החסימה היא פתאומית וגורמת לפגיעה באספקת הדם והחמצן למוח, ועקב כך מופיעים חסרים נוירולוגיים בהתאם לאזור שנפגע.
התוצאות המיידיות וארוכות הטווח שונות בחומרתן. לעתים הן חולפות לחלוטין ולעתים ייגרם נזק קשה ובלתי הפיך, ואף מוות.

שבץ מוחי (אילוסטרציה)

שבץ מוחי (אילוסטרציה)

מטרת הטיפול התרופתי לשבץ היא פירוק קריש הדם ועל־ידי כך חידוש זרימת הדם לרקמת המוח הפגועה. הטיפול ניתן בזריקה של TPA לתוך הווריד ובמקרים מסוימים גם ישירות לתוך העורק הסתום, תוך כדי צנתור. טיפול בתרופה זו מניב הצלחות רבות לצד הורדה משמעותית של הפגיעה התפקודית של החולה לאחר השבץ. הטיפול יעיל רק בשלוש השעות הראשונות מהופעת התסמינים הראשונים.

התסמינית הראשונים הם חולשה פתאומית, הירדמות של הפנים, בלבול פתאומי, קשיים בדיבור, בעיות ראייה פתאומיות בעין אחת או בשתי העיניים, סחרחורת, איבוד שיווי משקל או חוסר קואורדינציה, כאב ראש פתאומי וחמור מסוג שלא נחווה עד כה ומסיבה לא ברורה.

ד"ר גל איפרגן, מנהל המחלקה הנוירולוגית בסורוקה מדגיש כי אפשר לשפר במידה משמעותית את מצבם של חולים רבים בשבץ מוחי חריף, אם הם מגיעים תוך זמן קצר לחדר המיון. לא רק על הרופא לדעת זאת, גם החולה צריך להיות מודע למצבו. ככל שיגיע מוקדם יותר לקבלת טיפול בתוך חלון הזמן המצומצם, כך יעלה הסיכוי להצלת איזורים נרחבים יותר מרקמת המוח הפגועה.

נושאים קשורים:  חדשות,  שבץ מוחי,  המרכז הרפואי "סורוקה"
תגובות