חדשות

מחקר בבילינסון : שמן דגים מסייע בריפוי פצעי לחץ

מהמחקר עולה כי תזונה מועשרת בשמן דגים משפרת את מצבם של פצעי הלחץ ב-25%-20%

מחקר שהוביל פרופסור פייר זינגר מהמחלקה לטיפול נמרץ כללי במרכז הרפואי בילינסון בפתח-תקווה והפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב העלה כי שמן דגים, העשיר בחומצות שומן מסוג אומגה 3 ובנוגדי חמצון, מסייע לריפוי פצעי לחץ. עד כה היה ידוע ששמן דגים עשוי לסייע בהורדת לחץ דם, בהקלת דלקות בעור ובמפרקים, ובהתפתחות תקינה של עוברים. תוצאות המחקר, שנערך בשיתוף הדוקטורנטית מרים תהילה מהמרכז הרפואי רבין, פורסמו ב-British Journal of Nutrition וב-American Journal of Critical Care.

פרופסור זינגר, המתמחה גם בחקר התזונה, הסביר כי פצעי לחץ הם בעיה מוכרת, בעיקר בקרב מאושפזים במצב קשה. הם נגרמים כשהחולה מצוי בתנוחת שכיבה או ישיבה ללא תנועה ולאורך זמן, כאשר המשטח שמתחתיו יוצר לחץ ממושך על העור ועל הרקמות. פצעי לחץ נגרמים גם בשל חוסר חמצן, ירידה בזרימת הדם ורטיבות בעור.

שמן דגים (אילוסטרציה)

שמן דגים (אילוסטרציה)

פרופסור זינגר: "פצעי לחץ מכאיבים מאוד ומזדהמים בקלות. חשוב מאוד לרפא אותם. במחקר שלנו הוספנו שמן דגים כתוסף תזונה לחולים קשים, ובדקנו את השפעתו על פצעי הלחץ." החולים קיבלו שמונה גרם שמן דגים מדי יום במשך שלושה שבועות. "התוצאות היו חיוביות ביותר: שיפור של 25%-20% על פי מדד הריפוי של פצעי לחץ, שהתבטא בירידה משמעותית בכאב ובאי-נוחות שנגרמו לחולים. נוסף לכך, נראו עלייה ביעילותה של מערכת החיסון והפחתת דלקות בכל הגוף".

המחקר התבסס גם על מחקר קודם, שהראה כי תוספי תזונה המכילים שמן דגים מעלים את רמות החמצן ברקמות של חולים קשים. השתתפו בו 40 חולים קשים שנבחרו באקראי. מחציתם המשיכו לקבל את התזונה הרגילה של בית החולים, והאחרים קיבלו בנוסף גם שמונה גרם של שמן דגים מדי יום.

בנוסף לשיפור בפצעי הלחץ, נהנו החולים שקיבלו שמן דגים מהתחזקות מערכת החיסון ומירידה בנפיחויות. "מצאנו שינוי בביטוי של קבוצת מולקולות הקשורה להכוונת תאי דם לבנים לעבר פצעים, דבר שעשוי להסביר את השיפור בתהליך הריפוי," הדגיש עוד פרופסור זינגר. נוסף לכך, בבדיקות דם שעברו החולים, נראתה ירידה משמעותית בכמות החלבון מגיב C, הקשור למגוון מצבים ומחלות כמו דלקות, זיהומים ויראליים ובקטריאליים, מחלות ראומטיות, פגיעה ברקמות ונקרוזה.

במחקר הבא ייבחן השימוש בשמן דגים כשיטה טבעית לניהול כאב, ותימדד בו השפעת הצריכה של שמן דגים על עוצמת הכאב בקרב חולים לאחר ניתוח להחלפת הברך או מפרק הירך.

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופסור פייר זינגר,  שמן דגים,  פצעי לחץ,  הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב,  המרכז הרפואי "רבין"
תגובות