מיגרנה

לא מומלץ: 5 הרגלים קליניים בנוירולוגיה שעדיף להימנע מהם

האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה ממליצה להימנע מחמישה הרגלים נפוצים אך חסרי-בסיס בטיפול בבעיות נוירולוגיות בקהילה

27.02.2013, 11:08

במסגרת יוזמת "Choosing Wisely” פירסמה האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה (American Academy of Neurology) במהדורה המקוונת של כתב העת Neurology רשימה בת חמישה הרגלים קליניים נפוצים שיעילותם ואף בטיחותם מוטלים בספק. מטרת הרשימה היא העלאת המודעות לניהול נכון של בעיות אלו.

להלן ההמלצות:

אל תבצע בדיקת EEG לכאבי ראש.
לבדיקת EEG אין שום יתרון על פני הערכה קלינית בזיהוי נגע מבני הגורם לכאבי הראש: בדיקת EEG תקינה אינה שוללת קיומו של תהליך תופס מקום, ובמקרה של ממצא המחשיד לקיומו של תהליך שכזה בלאו הכי יש צורך בבדיקות דימות (CT או MRI) לבירור הממצא.

הרגל לא מבוסס בנוירולוגיה: אל תבצע בדיקת EEG לכאבי ראש (אילוסטרציה)

הרגל לא מבוסס בנוירולוגיה: אל תבצע בדיקת EEG לכאבי ראש (אילוסטרציה)

אל תבצע בדיקת הדמיה של עורקי הקרוטיד (תרדמה) במקרה של התעלפות פשוטה ללא סימנים נוירולוגיים אחרים.
על אף שמחלה של הגופיף התרדמני (carotid body) יכולה אכן לגרום להתעלפות (סינקופה), מחלה של עורקי הקרוטיד עצמם אינה גורמת להתעלפות אלא לתלונות נוירולוגיות מוקדיות כגון חולשת צד. אפילו בחולים מבוגרים, בדיקות הדמיה אלו נמצאות לרוב תקינות, אך הן יכולות לגלות חסימה א-תסמינית אשר ההתעלפות תיוחס לה בטעות תוך עיכוב גילוי הגורם האמתי.

אופיואידים וברביטורטים צריכים לשמש כמוצא אחרון כטיפול למיגרנה.
הסובלים ממיגרנה צריכים לקבל תרופות ייעודיות או משככי כאבים לא-אופיואידיים ולא-ברביטורטיים. במידה ולא ניתן להשתמש בתרופות אלו או בהיעדר תגובה ניתן להשתמש באופיואידים אולם רק עד 9 ימים מדי חודש תוך מעקב ממושך והתמקדות במניעה.

אין להמליץ על carotid endarterectomy להיצרות א-תסמינית כאשר שיעור הסיבוכים אינו נמוך (<3%).
לאור שיעור סיבוכים של2-3% והפחתה מוחלטת של 5-6% בסיכון לשבץ או מוות לאחר 5 שנים, ממליצים האיגודים השונים לשמור טיפול זה לאלו עם סיכון.

אל תרשום קופקסון או אינטרפרון-בטא לחולי טרשת נפוצה שהביאה כבר לנכות.
לאחר שהתפתחה נכות, אינטרפרון אינו מונע הידרדרות שלה. קופקסון לא הוכח כמאט התפתחות נכות בטרשת מסוג relapsing remitting או primary progressive. אלו תרופות יקרות ובלתי נסבלות שאינן צפויות להועיל במניעת נכות.

המלצות נוספות שהוצעו:  הימנעות מזריקות סטרואידים אפידורליות או בדיקת EMG בכאב גב תחתון שאינו שורשי (רדיקולרי) והמנעות מניתוח איחוי לכאבי גב תחתון. המנעות מבדיקות דימות בחולים הסובלים מכאבי ראש ראשוניים לא-חריפים או אלו הפונים לחדר מיון עם מופעים חוזרים של כאבי ראש מוכרים בעוצמה לא-חריגה והיעדר צורך בבדיקות דימות לאחר פרכוס בחולים הסובלים מפרכוסים חוזרים ידועים אם הם חזרו למצב הנוירולוגי הרגיל שלהם בקצב הצפוי.

מקור:

Langer-Gould AM, Anderson WE, Armstrong MJ, Cohen AB, Eccher MA, Iverson DJ, Potrebic SB, Becker A, Larson R, Gedan A, Getchius TS, Gronseth GS. The American Academy of Neurology's Top Five Choosing Wisely recommendations. Neurology. 2013 Feb 20.

נושאים קשורים:  מיגרנה,  טרשת נפוצה,  כאב ראש,  סינקופה,  AAN,  american academy of neurology,  מחקרים
תגובות