טיפול נמרץ

אלבומין בחולים בשוק חמור מקנה יתרון המודינמי אך לא מפחית תמותה

מתן אלבומין בנוסף לנוזלים קריסטלואידים לחולים בשוק חמור הוא בטיחותי, ומספק יתרון המודינמי ופיזיולוגי אך לא משפר את ההישרדות

24.03.2014, 09:28

אלבומין הוא החלבון העיקרי שאחראי לשמירת הלחץ האונקוטי והנפח התוך-כלי, ובשל תכונות נוספות שלו, יש הגיון במתן אלבומין לחולים בשוק חמור. יחד עם זאת, מחקרים שנעשו בעבר הניבו תוצאות והמלצות שונות ואף סותרות באשר למתן אלבומין לחולים בשוק חמור.

חוקרים מאיטליה ביצעו מחקר רנדומלי מבוקר, רב מרכזי, שכלל 100 יחידות טיפול נמרץ (ALBIOS), במסגרתו השוו בין חולים בשוק חמור שקיבלו נוזלים קריסטלואידים לעומת כאלו שקיבלו נוזלים קריסטלואידים בתוספת אלבומין על מנת לשמור על רמת אלבומין בסרום של 30 גר' לליטר. מתן הנוזלים, בהתאם לרנדומיזציה, נמשך עד לשחרור מיחידת הטיפול הנמרץ או 28 יום מתחילת מתן הנוזלים. המדדים שהושוו היו מוות לאחר 28 ו-90 יום, כשל איברים וחומרתו, משך השהות בטיפול הנמרץ ובבית החולים.

המחקר כלל 1,818 חולים. במשך 7 הימים הראשונים, לחולים בקבוצת האלבומין היה לחץ דם עורקי ממוצע (MAP) גבוה מאשר לחולים בקבוצת הנוזלים הקריסטלואידים בלבד (P=0.03), וכן מאזן נוזלים נטו נמוך יותר (P<0.001). כמות הנוזלים שניתנה ביום לא היתה שונה משמעותית בין שתי הקבוצות.

לא נמצאו הבדלים משמעותיים בתמותה לאחר 28 יום ולאחר 90 יום בין שתי הקבוצות: 31.8% לעומת 32.0% תמותה לאחר 28 יום ו-41.1% לעומת 43.6% לאחר 90 יום בקבוצות האלבומין לעומת נוזלים קריסטלואידים בלבד, בהתאמה. לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות במדדים האחרים שנבדקו.

החוקרים מסכמים, כי מתן אלבומין בנוסף למתן נוזלים קריסטלואידים על מנת להגיע לרמת אלבומין בסרום של 30 גר' לליטר, בחולים עם שוק חמור, הוא בטיחותי ומספק יתרון המודינמי ופיזיולוגי, אולם לא מניב הבדל ניכר בהישרדות לאחר 28 ו-90 ימים.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

לינק:

מקור:
Caironi P, Tognoni G, Masson S, et al. Albumin Replacement in Patients with Severe Sepsis or Septic Shock. N Engl J Med. 2014: Published online 18th March.

תגיות: שוק חמור, אלבומין, ALBIOS
ערוצים/ התמחויות: לשונית סקירות מדורים: רפואה פנימית, רפואה דחופה, הרדמה וטיפול נמרץ, לחץ דם, נפרולוגיה.

נושאים קשורים:  טיפול נמרץ,  אלבומין,  נוזלים קריסטלואידים,  ALBIOS,  שוק חמור,  מחקרים
תגובות