חדשות

המועצה הלאומית לבריאות הקהילה ממליצה לבטל כמה בדיקות סקר

לפי דיווח ב"ידיעות אחרונות", המועצה ממליצה לוותר על כמה בדיקות סקר, המבוצעות כיום במכונים, כיוון ש"הן מיותרות ועלולות להזיק"

המועצה הלאומית לבריאות הקהילה, גוף מומחים המייעץ למשרד הבריאות, סבור כי חלק גדול מבדיקות הסקר הרפואיות הנכללות כיום ב"סקר מנהלים", אותן עוברים עובדים רבים בישראל מדי שנה, הן מיותרות ואין להן הצדקה. כך דיווח היום (יום ג') העיתון "ידיעות אחרונות". לפי הדיווח, המועצה גם המליצה למשרד הבריאות להטיל פיקוח רגולאטורי על המכונים שבהן מתקיימות בדיקות סקר המנהלים, ואף לאסור על ביצוע חלק מהן. כ-30 איגודי רופאים בארה"ב הגישו המלצות דומות באחרונה, וקבעו אילו בדיקות יש לבצע ומאילו כדאי להימנע.

יו"ר המועצה, ד"ר אמנון להד, המכהן כראש החוג לרפואת משפחה בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים, אמר לעיתון כי בין הבדיקות המיותרות נכלל גם מבחן מאמץ (ארגומטריה) לאנשים בריאים ללא סימפטומים המעידים על בעיות לב. "מבחן מאמץ כזה", אמר ד"ר להד, "עלול להתפרש בטעות כחיובי, כלומר כמעיד על בעיה שלמעשה אינה קיימת ולגרום נזק רב. חלק מהנבדקים עלולים לעבור צנתור ללא הצדקה".

רשימת הבדיקות במסגרת בדיקות סקר המנהלים השנתיות שמעסיקים רבים במשק שולחים אליהן את עובדיהם, שעליהן המועצה ממליצה לוותר (לגבי אנשים בריאים וצעירים) הן: צילום חזה, ממוגרפיה (לנשים מתחת לגיל 50), בדיקת דם סמוי (מתחת לגיל 50), צילום רנטגן להערכת צפיפות העצם, בדיקת תפקודי ריאות ללא-מעשנים ובדיקת PSA (גילוי מוקדם של סרטן הערמונית עבור גברים צעירים).

לעומת זאת, רשימת הבדיקות המומלצות גם במסגרת בדיקות הסקר הן: מדידת משקל, גובה ואחוזי שומן; בדיקות מעבדה לערכי סוכר וכולסטרול בדם; בדיקת לחץ תוך-עיני מגיל 40 ומעלה ובדיקה גופנית על-ידי רופא.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  בדיקות סקר,  המועצה הלאומית לבריאות הקהילה,  ארגומטריה,  בדיקות סקר מנהלים
תגובות
דר. ורד אלטמן
21.08.2014, 09:08

הגיע הזמן !! רופאי המשחה מזמן מתריעים על העובדה שהבדיקות הממליצים לבטל אינן בדיקות סקירה לכלל האוכלוסיה וכי יש לבצען רק לאוכלוסיות בסיכון או בהתוויות קליניות מוגדרות.

ירון
23.08.2014, 08:51

הכל נכון אבל לא יעזור.

כל עוד יש תעשיה שלמה של עורכי דין המחפשים תביעות, ובתי המשפט שנוטים לראות בחולה תמיד את המסכן שיש לפצות אותו - רופאים מחויבים לכסת"ח.
יש יותר סיכוי שיאשימו רופא באי ביצוע בדיקה (גם אם אין המלצה לבצע אותה- עצם העובדה שהיא קיימת מספיקה) לעומת ביצוע בדיקה מיותרת.

גל יום טוב
25.08.2014, 15:32

יעזור גם יעזור! המלצה של גוף כזה בהחלט יכולה להוות "מבחן הרופא הסביר"