דעות

ניתוחי לב ב"פוריה": פרויקט רפואי חשוב

בניגוד לטיעוני המתנגדים, ניתן לקיים מחלקה לניתוחי לב ברמה גבוהה עם מספר ניתוחים נמוך, בתנאי שהיא קשורה מקצועית למחלקת אם במרכז רפואי גדול

תגובות שקראתי לאחרונה, של גורמים במערכת הבריאות ובהם בית החולים "כרמל" ובית החולים "רמב"ם", המבקרים את החלטת משרד הבריאות להקים ב-2015 מחלקה לניתוחי לב במרכז הרפואי "פוריה" בטבריה, מעוררות את השתאותי.

לצערי, נדמה לי ששיקולי יוקרה, כסף ואגו עומדים מאחורי הביקורת ולא שיקולים רפואיים מקצועיים טהורים. שכן, מדוע לצאת נגד פרויקט רפואי עם משמעויות לאומיות וחברתיות שבו במיזם אחד מביאים, פשוטו כמשמעו, את רפואת מרכז הארץ אל הפריפריה וכך מחזקים את הרפואה בפריפריה? עם השנים הורגלו תושבי הפריפריה לשמוע ש"מגיעה להם רפואה כמו במרכז", אך לרוב, הם ממשיכים להגיע מרחוק אל הערים הגדולות. הגיע זמן שמגמה זו תשתנה.

"בניגוד לטיעוני המתנגדים, ניתן לקיים מחלקה לניתוחי לב ברמה הגבוהה ביותר גם כאשר מספר הניתוחים בה הוא נמוך, וזאת בתנאי שהיא קשורה מקצועית ומנהלית למחלקת אם גדולה במרכז רפואי גדול"

לפי היגיון המתנגדים, חולים הזקוקים לניתוח לב, וחולים אחרים שמתגוררים בצפון, צריכים להמשיך להגיע לבתי חולים בחיפה או במרכז, חלקם מקרים דחופים המועברים במצב רפואי לא יציב, מונשמים בתוך אמבולנס. אחת הטענות של המתנגדים היא, שמספר ניתוחי הלב בארץ בירידה ולכן יש לסגור מחלקות ולא לפתוח חדשות, ושלמחלקה החדשה אין זכות קיום כיוון שמספר הניתוחים הנמוך שיתבצע בה לא יאפשר רמה מקצועית גבוהה. איני בטוח עד כמה הנתונים שהמתנגדים מתבססים עליהם מדויקים. לפי נתוני משרד הבריאות, במדינת ישראל נעשים כ-5,000 ניתוחי לב פתוח בשנה (מספר יציב בשנים האחרונות), 2,500 מהם ניתוחי מעקפים (שבהם יוצרים נתיב נוסף או חלופי לאספקת הדם ללב לאחר היצרות או חסימה של העורקים הכליליים). הנתונים מראים, שמספר ניתוחי המעקפים אכן ירד, אך במקומם נוספו ניתוחי לב אחרים. למשל במחלקתי, המחלקה הגדולה ביותר בישראל, רק שליש מסך ניתוחי הלב הם ניתוחי מעקפים.
בכל מקרה, ובניגוד לטיעוני המתנגדים, ניתן לקיים מחלקה לניתוחי לב ברמה הגבוהה ביותר גם כאשר מספר הניתוחים בה הוא נמוך, וזאת בתנאי שהיא קשורה מקצועית ומנהלית למחלקת אם גדולה במרכז רפואי גדול. היקשרות זאת מאפשרת הפריה רצופה, שיתופי פעולה ורוטציה בין הרופאים. ואכן, מי שיבצעו את הניתוחים בפוריה בפועל הם המנתחים של מחלקת ניתוחי לב במרכז הרפואי שיבא תל השומר, שנמנים עם המנתחים המנוסים ביותר בישראל.

בשנים האחרונות התפתחה רפואת הלב באופן דרמטי והיום פרוצדורות רבות דורשות שיתוף פעולה יומיומי בין הקרדיולוג למנתח הלב, שזוכה לכינוי: "צוות לב". כאמור, שיתוף שכזה אינו מתקיים כיום בפוריה – שבו עובדים קרדיולוגים בלבד. כיום, בעולם המערבי, בגלל הצורך ב"צוותי לב" אנו רואים יותר ויותר מחלקות המשותפות לשני מרכזים רפואיים.

דרישתו של המרכז הרפואי פוריה להקים מחלקה לניתוחי לב היא ביטוי מצוין לשכל הישר של מנהליו. פעולה שכזו היא כמעט הדרך היחידה של בית חולים פריפרי להתקדם ולא לשקוע. מעבר לשדרוג בתחום רפואת הלב, מהלך שכזה עשוי לשדרג את כל בית החולים בתחומים רבים כגון מקצועיות חדרי הניתוח, יכולות ההדמיה, טיפול בזיהומים, בנק הדם, ניתוחי חזה ועוד. שכן על מנת לאפשר ניתוחי לב ברמה גבוהה, על כל מערכות בית החולים לשדרג ולשפר את עצמן. כך למעשה הקמת מחלקת ניתוחי לב עשויה לשפר לבסוף את כלל שירותי הרפואה למטופלי הגליל התחתון, עמק הירדן ורמת הגולן.

"צריך לברך ולא לבקר את ההחלטה האמיצה והנכונה להקים מחלקת ניתוחי לב בצפון הארץ כחלק מתוכנית אסטרטגית רפואית לאומית לחיזוק שירותי הרפואה בפריפריה ותושביה"

משרד הבריאות החליט להקים מחלקה לניתוחי לב בפוריה בשל שיקולים ראויים ביותר: תושבי הצפון (מעל שני מיליון איש) זכאים לרפואה ברמה דומה לזו שמקבלים תושבי המרכז; ישראל צריכה להיות ערוכה למתן שירותי רפואה מתקדמים במצבי חירום בכל רחבי הארץ, כולל ניתוחי לב, ניתוחי חזה וכלי דם.

טראומה של בית החזה והלב רלוונטית מאוד לצפון, שבו ישנם זמנים שבהם מטופלים פצועים קשים מגיעים מהחזית הצפונית; סטודנטים לרפואה בצפון (מהפקולטה לרפואה בגליל של אוניברסיטת בר-אילן בצפת), רופאי העתיד, צריכים וזכאים להיחשף לכל תחומי הרפואה המתקדמים ולהתנסות בהם. כיוון שהקמת המחלקה החדשה מתבססת בעיקר על תשתיות קיימות, עלותה אינה גבוהה יחסית ולא תגרום לקריסה תקציבית של מערכת הבריאות הציבורית – טענה נוספת של המתנגדים למהלך.

לסיכום, צריך לברך ולא לבקר את ההחלטה האמיצה והנכונה להקים מחלקת ניתוחי לב בצפון הארץ כחלק מתוכנית אסטרטגית רפואית לאומית לחיזוק שירותי הרפואה בפריפריה ותושביה.

* פרופ' אהוד רענני הוא מנהל מחלקת ניתוחי לב במרכז הרפואי "שיבא", שהוסמכה ללוות מקצועית את מחלקת ניתוחי הלב במרכז הרפואי "פוריה"

נושאים קשורים:  דעות,  ניתוחי לב,  צנתור,  ניתוח מעקפים,  מחלקת ניתוחי לב ב"פוריה",  "צוות לב",  המרכז הרפואי "שיבא",  המרכז הרפואי "ברוך פדה" בפוריה
תגובות
פרופ נחול פריד
29.09.2014, 22:17

אין זכות לבית חולים רמבם להתערב בענינינו
עליו לטפל בהרבה סוגיות קשות כמו מכרזים וחסימת התקדמות רופאים מצויינים האחרונים שיכולים לדבר על הגינות

ד"ר גבע
29.09.2014, 23:28

יישר כח לד"ר רענני
הייתה לי הזכות להיות בצוות נתוחי לב בבית החולים קפלן שהוקם ע"י פרופ' וידנה.
נתוחי הלב בוצעו ומבוצעים ע"י מנתחים מביה"ח בלינסון. שנים רבות התנהל הטיפול הפרה והפוסט אופרטיבי על ידי צוות היחידה לטיפול נמרץ נשימתי, מכון הלב ומחלקת ההרדמה ללא נוכחות קבועה של מנתח בבית החולים. המנתחים באו ניתחו וחזרו לבלינסון.
בין השנים 1990 ו 2008 בהן הייתי אחראי להרדמה בוצעו כ 250 ניתוחים בשנה, מעל 4000 ,מעקפים מסתמים מומי לב ועוד'. נותחו פגים לצד חולים בגילאי 80 ו 90 כאשר הדבר היה חידוש. התוצאות היו מהטובות בארץ.
תרומת ניתוחי הלב הקפיצה את רמת, יכולות ואיכות יחידות ומחלקות בית החולים וזמינות הניתוחים לתושבי האזור .
בית החולים פוריה יבצע קפיצת איכות כללית ותושבי האיזור יזכו לשירות איכותי.
בהצלחה לפרופ' רענני וצוותו וביה"ח פוריה.

ד"ר מעלוף סלים
29.09.2014, 23:56

אני רוצה לברך את פרופ רענני שנחשב מגדולי מנתחי הלב בארץ ובעולם על צעד אמיץ זה .
משרד הבריאות מצא לנכון לפתוח מח ניתוחי לב בב"ח פורייה כתמיכה ועזרה לתושבי הצפון . חושבני שזב צעד אמיץ עולה למדינה אך תורם ובגדול לרפואה בצפון .
כקרדיולוג מהצפון חלק ממטופלי בצפון מנותחים במרכז ובמיוחד אצל פרופ רענני . תראו כמה זה מקל על המטופלים וחוסך כל הטרטור והעלות לנסוע להינתח במרכז .
פרופ רענני שוב אני מברך אותך . תצליח

בכבוד רב
ד"ר מעלוף סלים
מומחה למחלות לב
חבר מועצה מדעית של הר"י

גיא
30.09.2014, 00:12

מכתבו של פרופ' רענני מעניין מכמה סיבות.
ראשית, הוא מאיר את היתרונות שבהחלטה, תוך ציון היותו בעל עניין בה, מה שמביא את הקורא לקחת את דבריו בערבון מוגבל.
שנית, הוא מציין מה הן לדעתו טענות המתנגדים באופן שמאפשר לראות האם יש הקשבה בצד מצדדי ההחלטה למתנגדיה.

בתור רופא פשוט שאינו כלל צד בעניין זה באופן ישיר (לא קרדיולוג, לא כרורג לב-חזה, וממש לא גר בצפון הארץ) אני מנסה להביט בזה בעיני כלכלת בריאות כלל ארצית, בהבנתי הדלה, ובראיית טובת המטופל עד כמה שאני מבין אותה.

אז בואו נראה, (1) אם מחליטים להשקיע כסף בבי"ח לבנות משהו ולשפר שירותים בתוך בית החולים, נראה לי שאותו סכום יניב יותר תועלת אם יינתן ישירות לשרותים אותם רוצים לשפר, בלי לבזבז משאבים על מחלקה חדשה.
(2) בעצם לא מקימים מחלקת לב חזה בפוריה, אלא יערכו שם ניתוחים, והמנתחים, הרופאים שהם העוגן סביבו נבנית המחלקה לכאורה, בכלל לא יהיו שייכים לפוריה, אלא יהיו הרופאים של שיבא. אבל יהיו תקנים שיבזבו כסף על תוארים למנהל מחלקה שאינה קיימת בפועל, ועוד בעלי תפקידים.
עייני אינה צרה בהם. שיעלו ויצליחו, אבל מנקודת מבט צרה של כסף - זה בזבוז.
(3) חולים בצפון (אני חולק על דעתו של פרופ' רענני שבי"ח פוריה אחראי על 2 מליון תושבים בצפון. המספר האמיתי נמוך בהרבה. מרחק הנסיעה בצפון הארץ לבי"ח קצר ממרחק הנסיעה מאילת לסורוקה. אז למה לא להציע לפתוח גם מחלקת ניתוחי לב חזה בבי"ח יוספטל? כל אזרח באשר הוא גם יהנה מלגור ליד בי"ח שלישוני עם כל היכולות והאמצעים. זוהי טובת האזרח. למדינה בראיית מערכת הבריאות אין תקציב לאפשר תה"ש מלא בכל פינה ופינה: בקרית שמונה, באילת, בדרום רמה"ג, ובבית שאן, אם לציין רק מספר נקודות שהן מרוחקות יותר מבתי החולים השלישוניים. אין מדינה בעולם הנותנת שרות שכזה, כי זה לא ניתן כלכלית.
(4) ביה"ח של פרופ' רענני, הודיע בימים האחרונים שהוא על סף קריסה תקציבית. בתי חולים אחרים של המדינה החרו אחריו. אז לבזבז עוד כסף שאין על משהו שהיתרונות בו מוטלים בספק?
זוהי פגיעה בחולים בכל הארץ, כולל בצפון, שלבתי החולים שלהם חסר ציוד, תרופות, ועוד. אז כמה חולים יהנו מניתוח לב מהיר יותר, ואינני מזלזל בהם בכהו זה, אבל רבים אחרים יסבלו מהעדר תקציב.

לסיכום, הסופרלטיבים שהעניק פרופ' רענני להחלטת קברניטי משרד הבריאות הם בעיניו הוא.
אינני שותף להם.

רופא בכיר
06.10.2014, 21:55

כרופא שלמד ניהול מערכות בריאות ולא קשור בשום צורה לניתוחי לב. בעין אובייקטיבית מדובר בבזבוז משאבים נוראי ומעבר לכך עוד דוגמה לפרימיטיביות של מערכת הבריאות הישראלית בה כל בית חולים יודע לטפל בכל המחלות במקום ליצור התמחויות ומרכזי ידע.

כל מערכת הבריאות הישראלית ניראת מגוכחת עם מעל 20 מרכזים גניקואונקולוגים על פחות מ 1000 מיקרים בשנה ואותו דבר לכל מחלקה אחרת שבה מרוב מחלקות לאף מחלקה אין מספיק ניתוחים על מנת להגיע לרמה המינימאלית הנדרשת.

כמובן שניתוחי לב זה מקרה קיצון - עשרות רופאים מנופחי אגו שלקחו להם את העבודה בגלל התפתחות הצינטורים מחפשים ג'ובים בפוריה - מגוחך