חדשות

ה-WHO יקדם טיפול בחולי אבולה בעירויי פלזמה של מי שהחלימו

וירולוגים הביעו ביקורת על התוכנית, בנימוק שלא הוכחה יעילותה בטיפול באבולה, וכי היא עשויה לגרום להדבקה באיידס או בהפטיטיס

ארגון הבריאות העולמי (WHO) העניק עדיפות לטיפול בחולי אבולה באמצעות עירויי פלזמה שמקורם בדמם של חולים שהבריאו. הפלזמה מכילה נוגדנים ולכן עשויה להועיל לחולים להתמודד עם הנגיף. הסיבה למהלך היא שעדיין אין בנמצא תרופות המוכחות כיעילות לטיפול בחולים, בעוד שהתרופות הניסיוניות עדיין אינן מצויות בכמות מספקת כדי להשתמש בהן עבור המוני חולים במערב אפריקה.

ה-WHO פתח במגעים עם המדינות שנפגעו מנגיף האבולה באפריקה כדי להתחיל להשתמש בטיפול באמצעות פלזמה. הארגון פירסם הנחיות כיצד לפעול בנושא, אבל קושי לוגיסטי רב קיים בעצם איסוף הדם מהחולים שהבריאו, משום שבנקי דם במערב אפריקה אינם מפותחים דיים.

ה"ניו-יורק טיימס" דיווח בסוף השבוע, כי רעיון השימוש בפלזמה זוכה לביקורת. הוא "מתקבל על הדעת" מבחינה ביולוגית, אלא שלא ניתן לבסס על סברה זו מהלכים רפואיים, אמרו כמה גורמים רפואיים לעיתון. ה"ניו יורק טיימס" ציין, כי וירולוגים שעמם שוחחו כתביו הביעו ספקות לגבי יעילות הטיפול, משום שמחקרים שנעשו על קופים סיפקו "תוצאות לא מעודדות". כמו כן, התעורר חשש שתרומת פלזמה מחולה אבולה שהבריא שתינתן כטיפול בחולה שעדיין מתמודד עם הנגיף תחשוף אותו ל-HIV או הפטיטיס.

עם זאת, כאמצעי טיפול במחלות אחרות ההליך הזה דווקא רשם הצלחה. שימוש בפלזמה רשם הצלחה למשל בהתמודדות עם מגיפת השפעה הגדולה של 1918.

בתוך כך, כשליו של בית החולים בדאלאס בהתנהלות עם החולה הראשון שהביא את הנגיף מאפריקה לארה"ב, ושתסמיני המחלה הופיעו אצלו רק בהיותו במדינה, עוררו תהיות רבות בארה"ב בימים האחרונים. ישנו חשש, כי עשרות אנשים שבאו במגע עם החולה עלולים היו להידבק. בסוף השבוע גבר הלחץ הציבורי על הבית הלבן לקיים דיון נרחב ומעמיק הרבה יותר מזה שנעשה עד כה, כדי לתת מענה לבעיה, ובעיקר לתכנן את דרכי הפעולה לבלימת התפשטות המחלה בתוככי ארה"ב.

נושאים קשורים:  חדשות,  ארגון הבריאות העולמי,  WHO,  התפרצות,  ארה"ב,  מגיפת האבולה,  עירוי פלזמה
תגובות