חדשות

ישראל נערכת לאיתור ולבידוד חולי אבולה: נוסעים מאפריקה יתושאלו

כך הוכרע אתמול בתום דיון מיוחד שכינס ראש הממשלה בנושא; בארה"ב נדבקה אחות שטיפלה בגבר הליברי שמת מהמחלה לפני כשבוע

נוסעים שיגיעו לישראל דרך מעברי הגבול היבשתיים, דרך נמלי חיפה, אשדוד ואילת או דרך נתב"ג יתושאלו מעתה לגבי הימצאותם קודם לכן במדינות האפריקאיות הנגועות באבולה – ליבריה, סיירה-ליאון וגינאה; כך הוחלט אתמול (יום א') בדיון מיוחד שכינס ראש המשלה בנימין נתניהו, ועסק בהיערכות למניעת הגעתה של מחלת האבולה לתחומי ישראל.

בכל מעברי הגבול ונקודות הבידוק יוצב שילוט בעברית, אנגלית, צרפתית וערבית וכל נוסע שתחנת המוצא שלו היתה באפריקה יתושאל. היערכות מעשית לבידוק החדש כבר החלה, ונפתחו חדרי בידוד במעברי הגבול, למקרה שיהיה צורך לקלוט בהם נוסעים החשודים כחולים. הכניסה לבידוד תיעשה לאחר תום התשאול. העברה לטיפול, במקרה הצורך, תיעשה על ידי אמבולנס של מד"א.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור אפק, מסר כי ניתנה הוראה לכל בתי החולים בארץ להיערך לקראת סכנת האבולה. בשבועיים הקרובים יקיים כל בית חולים תרגיל בקרב הצוותים שאמורים לקלוט חולי אבולה וכך ייבדק ישום ההנחיות שהועברו זה מכבר בנושא זה. בתחילת נובמבר גם יקיים משרד הבריאות בדיקות פתע בבתי החולים: ישלחו מטעמו פקחים שייגיעו למיון ויתלוננו על תסמינים שחייבים לעורר חשד שמדובר אולי באבולה. בכך תיבחן היערכות המערכת.

בדיון אתמול השתתפו נציגים ממשרדי הבריאות, התחבורה, הפנים, החוץ, המשפטים, רשות שדות התעופה, משטרת ישראל וצה"ל. בסיום הדיון אמר ראש הממשלה: "מדינת ישראל נערכת על מנת לעצור ככל האפשר כניסה של חולי אבולה לגבולותיה, כחלק מהמאמץ שאנחנו עושים כדי להגן על הגבולות בכלל מפני מסתננים בלתי חוקיים ומפני טרור". הוא הוסיף: "יינקטו צעדים לבודד חולים (אם יגיעו) ולטפל בהם במסגרת מערכת הבריאות".

מנהל נתב"ג, שמואל זכאי, אמר בדיון כי הוחל בפריסה מאד רחבה בכל מעברי הגבול, "שתכליתה היא לאתר ולמנוע כניסה של נוסעים הנגועים באבולה". מנכ"ל משרד הבריאות פרופסור ארנון אפק הודיע כי מערכת הבריאות עוקבת אחרי הנעשה בנושא הזה ונמצאת בקשר עם טובי המומחים בכל העולם. "אנחנו משפרים את היערכות מערכת הבריאות על מנת שתוכל לתת מענה לכל חולה אבולה במידה שיגיע לישראל", אמר.

בארה"ב דווח ביממה האחרונה על מקרה שני של חולת אבולה, שנדבקה מהגבר הליברי שמת בבית החולים לפני כשבוע. אתמול נמסר כי מדובר באחות, וכי הבדיקות הראשונות שעברה לגילוי הנגיף היו חיוביות. היא הוכנס מיד לבידוד. נציב שירותי הבריאות במדינת טקסס, ד"ר דיוויד לייקי (Lakey), מסר כי נעשתה היערכות מוקדמת לקראת אפשרות שבתחום המדינה יתגלו עוד מקרים של חולי אבולה. "ידענו שמקרה שני עשוי להיות מציאותי", אמר.

האו"ם פירסם בסוף השבוע אזהרה לפיה "יתכן שהעולם יצטרך לחיות עם הנגיף". הארגון  חזר וקרא להתגייסות מהירה של הקהילה העולמית להילחם באבולה באפריקה. סגן מזכ"ל האו"ם, יאן אליאסון, מסר בדיון בעצרת או"ם שהוקדש כולו למגפת האבולה כי "עד כה נאספו רק 250 מיליון דולר - כרבע מהסכום שסוכנויות האו"ם השונות (לרבות WHO ואחרות) ביקשו כדי להתמודד עם המגיפה. "אני קורא לכל המדינות החברות באו"ם לפעול בנדיבות בנושא הזה" ובמהירות", אמר אליאסון, "תרומה בתוך ימים חשובה יותר מתרומה גדולה בתוך שבועות". עוד נמסר בדיון, כי יש להיערך לכך שהתפשטות מגיפת האבולה בממדיה הנוכחיים באפריקה תימשך לפחות 18 חודשים נוספים אם לא תימצא דרך לבלום אותה.

מרוקו פנתה להתאחדות הכדורגל האפריקנית בבקשה לדחות, בשל המשבר הבריאותי, את טורניר אליפות אפריקה שהיא אמורה לארח בינואר הקרוב.

נושאים קשורים:  חדשות,  טקסס,  חדרי בידוד,  ראש הממשלה בנימין נתניהו,  מגיפת האבולה,  הדבקה,  התפרצות,  משרד הבריאות,  תשאול
תגובות