אשפוז

חוקרים בדקו מהי הדרך הטובה ביותר לזהות דלריום בחולים מאושפזים

לפי המחקר, השיטה היעילה והרגישה ביותר לזיהוי התופעה בחולים מבוגרים מאושפזים היתה מניית חודשי השנה בסדר הפוך

דלריום הוא מצב נוירופסיכיאטרי, שכיח יותר בגיל המבוגר, המתרחש על רקע מחלה או אשפוז חריף. הוא גורם באופן בלתי-תלוי לתוצאות גרועות יותר: להארכת משך האשפוז, לעלייה בתמותה ולירידה תלולה יותר בתפקוד הקוגניטיבי והפיזי.

אחד האתגרים, על אף השכיחות הגבוהה, הוא באבחון. פעמים רבות מבלבלים בין דלריום למצבים רפואיים אחרים שיכולים להתייצג בצורה דומה. מבחן הסקר הנפוץ ביותר בשימוש לאבחון דלריום הוא Confusion Assessment Methodי (CAM), מבחן שעבר תיקוף במספר שפות. על מנת לבצעו בצורה נכונה יש לעבור הכשרה.

מטרת המחקר הנוכחי היתה לבחון אם מבחנים פשוטים יותר, שניתן לבצע לצד המיטה, כמו אמירת חודשי השנה בסדר הפוך (MOTYB) או מבחן זיכרון ויזואלי מרחבי (Spatial Span Forwards, SSF), הם כלים יעילים להבדיל בין דלריום למצבים דומים אחרים.

המחקר נערך במתכונת של מחקר חתך בבית חולים כללי שלישוני, בקרב מאושפזים מבוגרים. המחקר כלל שלושה שלבי הערכה. תחילה הערכה באמצעות CAM והערכה פורמלית על ידי פסיכיאטר. צוות של רופאים צעירים ביצע מבחני SSF ו-MOTYB. בנוסף, ממצאים אובייקטיביים וסובייקטיביים נבחנו לאתר בלבול על ידי צוות האחיות.

265 חולים נכללו במחקר. השיטה המדויקת ביותר לסקירה היתה ביצוע סימולטני של MOTYB והערכה סובייקטיבית/ אובייקטיבית של בלבול (רגישות של 94%; רווח בר סמך 83%-99%, וסגוליות 85%; רווח בר סמך 95%; 79%-89%).

בחולים מבוגרים יותר, MOTYB לבדו היה הכי מדויק, בעוד שבחולים צעירים יותר שילוב סימולטני של SSF עם MOTYB או הערכה סובייקטיבית/ אובייקטיבית לבלבול היה הטוב ביותר. בכל מקרה, הוספת CAM ככלי קו שני לסקר על מנת לשפר את הסגוליות פגע משמעותית ברגישות.

החוקרים מסכמים, כי בדיקה פשוטה באמצעות MOTYB לבדה היתה המדוייקת ביותר על מנת לסקור חולים מבוגרים לדלריום.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
O’Regan NA, Ryan DJ, Boland E, et al. Attention! A good bedside test for delirium? J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2014;85:1122-1131

נושאים קשורים:  אשפוז,  בדיקת סקר,  דלריום,  בלבול,  MOTYB,  SSF,  מחקרים,  ירידה קוגניטיבית
תגובות