חדשות

החל מהיום: רופאים אינם מוצבים יותר על ניידות טיפול נמרץ של מד"א

סמכויות הפרמדיקים הורחבו, כך שאין צורך ברופא לקבוע מוות במקרים רבים; מש' הבריאות: "הפרמדיקים עובדים לפי פרוטוקולים ברורים"

ניידת מגן דוד אדום (צילום: פלאש 90)
ניידת מגן דוד אדום (צילום: פלאש 90)

החל מהיום, ה-1 בינואר 2015, לא יוצבו רופאים בניידות טיפול נמרץ של מד"א ובכל קריאה יגיעו פרמדיק, חובש או שני פרמדיקים ונהג האמבולנס. הפרמדיק יוכל לתת תרופות ובמידת הצורך גם לבצע פעולת החייאה. במקרה קיצון גם תהיה לו סמכות לקבוע מוות.

על-פי דיווח ב-Ynet, היוזמה החלה לפני שנתיים, כשמשרד הבריאות בשיתוף מד"א החליט להרחיב את סמכויות הפרמדיקים ולאפשר להם לטפל בתרופות מצילות חיים וגם לקבוע מוות בשטח. ההרחבה נדרשה, כיוון שמשפחות של נפטרים נאלצו להמתין לעתים זמן רב, ואף שעות עד להגעת רופא שיאשר את מות יקירם. עוד דווח, כי בג"צ אישר למשרד הבריאות להפחית בהדרגה את הצבת הרופאים בניידות הטיפול נמרץ, ומה-1 בינואר (היום) תבוטל כליל הצבתם.

בתגובה לפניית "דוקטורס אונלי" נמסר אמש מדוברות משרד הבריאות: "מתחילת שנות ה-90 פועלות במדינת ישראל ניידות טיפול נמרץ המאוישות על ידי חובשים ופרמדיקים וללא רופאים. ב-2001 החליט משרד הבריאות לאמץ את המלצות המומחים בעולם, לפיהן יש לבסס את איוש הניידות לטיפול נמרץ על פרמדיקים. מאז עשור אנו עדים שהתמורות וההתפתחויות הרבות שחלו בתחום רפואת החרום הטרום-אשפוזית, מלמדות שאין הבדל באיכות הטיפול הרפואי בניידת לטיפול נמרץ בהשוואה בין רופאים לפרמדיקים. הפרמדיקים נדרשים לעבוד בהתאם לפרוטוקולים ברורים ותוצאות פעולותיהם אינן נופלות מאלה של הרופאים".

על פי הנחיות משרד הבריאות, יוכל פרמדיק לקבוע מוות במקרה שבו גרף המוניטור מוכיח שהלב פסק לפעום, היעדר דופק במישוש, היעדר נשימה, היעדר רפלקסים והימצאותם של אישונים מורחבים המעידים על פגיעה מוחית בלתי הפיכה. הפסקת פעולת ההחייאה תיעשה בתיאום ובאישור רופא במוקד מד"א.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  מד"א,  החייאה,  פרמדיק,  ניידות טיפול נמרץ של מד"א
תגובות
אריאל רונן
01.01.2015, 20:20

כמה חבל שאיש לא בדק מחקרית או אפילו מדגמית את המצב בארץ והסתמך על עבודות מחו"ל.

ilya
02.01.2015, 08:29

פגשתי הרבה פעמים נט"ן בארץ, וכל פעם רופא בצוות נראה כמו "גוף זר" ומיותר, הרי את כל העבודה בשטח עשו הפרמדיקים, והרופא שימש בעיקר "חותמת".

יואב טלמון
02.01.2015, 23:14

מענין כי כאשר מבצעים קיצוץ במסווה של"התיעלות" נתמכים בהשואה לאיזשהוא חו"ל . מה קורה במקרה ההפוך? מדוע לדוגמה לא משווים את מספר מיטות האשפוז והצוותים הרפואיים בארץ לאותן ארצות חו"ל? הא, זה הס מלהזכיר!