חדשות

סקר: שני שלישים מהפונים למיון ב"רמב"ם" עשו זאת על דעת עצמם

התוצאות הוצגו במסגרת כנס שהוקדש למשבר ברפואה הדחופה, ומשתתפיו קראו להפעיל מוקד שיווסת את זרם המטופלים על ידי העירייה, או באופן משותף לבתי החולים

המרכז הרפואי "רמב"ם" (צילום: משה שי / "פלאש 90")

סקר שנערך בחודש שעבר על מדגם של 315 מתושבי אזור חיפה והצפון, ניסה להבין את דפוסי היווצרות העומסים על חדר המיון במרכז הרפואי "רמב"ם". מהסקר עלה, כי 61% מאלו שהגיעו לרמב"ם עשו זאת בהפנייה עצמית, ללא מעורבות גורם שיווסת את פיזור החולים בחדרי מיון אחרים בבתי חולים באזור.

בסקר נטלו חלק מטופלים, מלוויהם וצוותי האמבולנסים. הם נשאלו לסיבת הפניה למיון, מי היה הגורם המפנה, מי הגורם המסייע להם ולאחר מכן נשאלו היכן נקלטו במיון ומדוע בחרו במיון רמב"ם על פני חדרי מיון אחרים. כן ניסו עורכי הסקר לברר, אם במסגרת הפינוי למיון פעל גורם מווסת כלשהו, בטרם ההגעה לבית החולים.

ב-66% מהמקרים הגיעו הפונים למיון עקב מחלה כלשהי. ב-34% מהמקרים סיבת ההגעה היתה כתוצאה מטראומה. ב-78% מהמקרים הגיעו המטופלים לרמב"ם בעזרת מד"א, וביתר המקרים בעזרת אמבולנס אחר או באופן עצמאי.

הסקר העלה, כי ב-193 מקרים (61%) בחרו הפונים להגיע לרמב"ם על פני חדרי מיון אחרים (בין אם באמבולנס או באופן עצמאי), לעומת 21% מהמקרים שבהם הגיעו למיון בית החולים בעקבות הפניה של מוקד רפואי. 10% מהמקרים הגיעו בעקבות העברה מבית חולים אחר ו-8% מהמקרים קיבלו את ההפניה לחדר המיון ברמב"ם מרופא המשפחה.

ב-161 מהמקרים, סיבת ההגעה לרמב"ם הייתה בקשת החולה עצמו. ב-72 מהמקרים הפינוי היה מתוך שיקול של קרבת מקום בית החולים. ב-52 מהמקרים, הפונים הגיעו עם הפניה, ב-35 מהמקרים על פי החלטת צוות האמבולנס, ב-22 מהמקרים מדובר בהפניה מתואמת (מבתי חולים אחרים), וב-14 מקרים, בשל טראומה רב-מערכתית ומכיוון שרמב"ם פועל כמרכז טראומה אזורי בצפון. על השאלה אם התקיים ויסות כלשהו, בטרם הגעה לרמב"ם, ענו 95% מהמשתתפים בשלילה.

על השאלה אם התקיים ויסות כלשהו, בטרם הגעה לרמב"ם, ענו 95% מהמשתתפים בשלילה

בית החולים מסר, כי על-פי נתוניו, בחודשים ינואר-מאי 2015 טיפל חדר המיון של רמב"ם ב-39,381 פניות - כלומר ממוצע של 265 פניות ביום. 5% מהפונים טופלו בחדר הלם - בממוצע מדובר ב-9 פצועים וחולים ביממה. 31% מהפונים התאשפזו לבסוף ברמב"ם.

"המצב הקיים מסכן את חיי החולים"

הפרטים הוצגו בסוף השבוע שעבר בכנס על נושאי רפואה דחופה בחיפה וסביבתה, שבו נדונו פתרונות אפשריים למצוקה המקומית ולמצוקה בחדרי המיון ברמה הארצית. לכנס הגיעו מנהלי חדרי מיון מבתי חולים שונים בארץ, צוותי סיעוד, נציגים של מד"א, מנהלי בתי החולים האחרים בחיפה וכן נציגי משרד הבריאות. המטרה היתה לנסות ולמצוא מודל לטיפול בעומסים בחדרי המיון ובמחלקות האשפוז בחיפה.

פרופ' יורם קלוגר: "סגירת חדרי מיון ועיכוב בביצוע ניתוחים כירורגיים הפכו כאן לעניין שבשגרה"

פרופסור יורם קלוגר, מנהל המערך הכירורגי ברמב"ם, שיזם ואירגן את הכנס, מסר כי בחיפה מתקיימת סיטואציה ייחודית בקנה מידה ארצי בשל העובדה שבעיר פועלים שלושה בתי חולים. אחת ההצעות שעלו בכנס הייתה הצורך לבצע עבודת ניתוב של המטופלים לבתי החולים בחיפה בהתאם למצבם. פעולה כזאת, הוצע, תתבצע על ידי העירייה ובאמצעות מוקד עירוני, כנהוג בארה"ב ( מוקד 911).

ראש העיר חיפה, יונה יהב, הודיע כי מוקד 106 העירוני עשוי להיות מגויס לצורך ויסות המטופלים לחדרי המיון השונים בחיפה. יהב האשים את הממשלה וקבע: "העומס על בתי החולים בחיפה הוא תוצר של מדיניות הממשלה להמשיך ולבנות את מדינת תל-אביב. במצב כזה, אין לנו ברירה אלא לשלב כוחות ולפעול יחד לטובת המטופלים".

בכנס הוצג במלוא חומרתו המחסור בתקני רופאים בתחום הרפואה דחופה, מחסור באחיות ובמיטות אשפוז בבתי החולים בעיר. "בחיפה חסרות כ-400 מיטות אשפוז", אמר פרופסור רפי ביאר, מנהל רמב"ם. לדבריו, "לבית החולים מתנקזים חולים מחיפה, הקריות ורבים מיישובי הפריפריה השונים של חיפה. בעזרת תוכנית האב של רמב״ם, ולפיה ב-5 השנים הבאות יתווספו 250 מיטות אשפוז חדשות, נוכל לתת מענה חלקי לצרכים אלה״.

הצעה נוספת שעלתה בכנס היא הקמת מוקד מיון תורן בעיר, שיעבוד ברוטציה בין בתי החולים, יפעל באופן מתוגבר, ויאפשר למוסדות הרפואיים לעבוד לפי "שיאי עומסים" ידועים מראש.

"סגירת חדרי מיון ועיכוב בביצוע ניתוחים כירורגיים הפכו כאן לעניין שבשגרה", אמר פרופסור קלוגר, "אנחנו לא יכולים לקבל את המציאות הזאת. המצב הקיים מסכן את חיי החולים. חובה יהיה להמשיך בדיונים בסוגיה הזאת, לא להוריד את הנושא מראש סדר היום הציבורי ולמצוא פתרון יצירתי, עבור תושבי חיפה והאזור".

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  מיון,  חיפה,  פרופ' רפי ביאר,  פרופ' יורם קלוגר,  יונה יהב
תגובות
אנונימי/ת
02.07.2015, 21:09

יאללה תעמיס אותו ותשפוך ברמב"ם, הם כבר יסתדרו, ואל תשכח לעבור בשווארמה חזן בדרך לתחנה...