חדשות

משרד הבריאות מוכן להכשיר רופאי משפחה לתת המלצות לשימוש בקנאביס

בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת נמסרו נתונים עדכניים: 90% מהבקשות לשימוש בקנאביס מאושרות; 22,254 מחזיקים ברישיון לשימוש בקנאביס, מחציתם בשל סרטן

מריחואנה רפואית (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות מוכן לקיים קורסי הכשרה לרופאי משפחה, כדי שיוכלו לתת המלצות למטופליהם להשתמש בקנאביס רפואי. המנכ"ל היוצא של משרד הבריאות, פרופסור ארנון אפק, אמר את הדברים אתמול (ב') בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת, שעסקה בהסדרת השימוש בקנאביס רפואי בישראל.

פרופסור אפק הוסיף, כי כיום 90% מהפונים בבקשה לקבלת היתר שימוש בקנאביס רפואי נענים בחיוב לאחר הליך בירור. "ייתכן שיש מקום לשיפורים כדי לתת מענה למקרים מורכבים יותר, וייתכן שיש צורך ביותר ועדות ערר". "מה שמעכב את יישום התוכניות לפי שעה", הסביר פרופסור אפק, "הוא עתירה שהוגשה לבית המשפט העליון וממתינה להכרעה".

נכון לסוף מאי 2015, יש בישראל 22,254 חולים שקיבלו את הרישיונות התקפים לשימוש בחומר; לפני שש שנים, מספרם עמד על כ-1,800 בלבד

בדיון בוועדה הביע יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, התנגדות לאפשר לרופאי משפחה לאשר את השימוש בקנאביס רפואי, והסביר כי "לא קיימת שום הוכחה במחקרים על יעילותו של הקנאביס ויש בשימוש הזה סיכונים. לרופאי המשפחה יש אמצעים יעילים הרבה יותר כדי לתת מענה למטופלים".

בדיווח על הדיון באתר Ynet נכתב, כי יו"ר הוועדה ח"כ אלי אללוף תהה "מדוע רופא משפחה לא יכול לרשום קנאביס למטופליו ומדוע החומר הזה איננו מצוי בבתי מרקחת?".

על-פי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוצגו בדיון, יש כיום בישראל רק 36 רופאים המוסמכים לאשר המלצות לשימוש בקנאביס רפואי. נכון לסוף מאי 2015, יש בישראל 22,254 חולים שקיבלו את הרישיונות התקפים לשימוש בחומר – עליה מ-21,293 בעלי רישיונות מסוף ינואר. לפני שש שנים, מספר החולים שקיבלו רשיונות להשתמש בחומר עמד כל כ-1,800 בלבד.

הרוב הגדול של בעלי הרישיון הם חולים במחלות אונקולוגיות והשאר – כ-49% עקב כאב כרוני ממקור עצבי (נוירופתי) שלא על רקע מחלת סרטן, כ-5% בשל טיפול כימותרפי פעיל בשל סרטן, כ-4% על רקע מחלות גסטרו-אנטרולוגיות וכ-3% למטופלים בתחום הפסיכיאטרי.

בין המחצית הראשונה של 2014 למחצית הראשונה של 2015 נרשמה עלייה ב-21% במספר הבקשות לאישור השימוש

בין המחצית הראשונה של 2014 למחצית הראשונה של 2015 נרשמה עלייה ב-21% במספר הבקשות לאישור השימוש – 60% מהן היו בקשות חדשות, כאשר קרוב ל-98% מהן אושרו.

עוד נמסר, כי ב-15 מדינות בוצע מחקר בהקשר לקנאביס אבל ברובן לא ניתן היתר אלא כשמדובר בתכשירים רפואיים שמכילים חומר פעיל של הצמח אבל לא את הקנאביס עצמו. בהולנד, צ'כיה וב-24 ממדינות ארה"ב קיים היתר שימוש במצבים רפואיים מוגדרים.

נושאים קשורים:  חדשות,  קנאביס רפואי,  ועדת הבריאות של הכנסת,  פרופ' ארנון אפק,  הר"י,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות
13.08.2015, 23:18

שלום
מבקש להודיע על הרישום לקורס בנושא... וללמוד מהמחקרים שנעשו.
בתודה
דר' גיא ניר

שלום רב
אשמח לדעת עוד על הנושא
האם קיימים נירולוגים בארץ המאשרים טיפול לחולי טורט ?

אנונימי/ת
13.08.2016, 21:40

אני לא אקנא ברופא ובבני משפחתו שמאשר קנאביס "רפואי"!
לא מבחינה אתית ומוסרית אלא מבחינה חברתית !
והמבין יבין