חדשות

הממשלה אישרה את תקציב המדינה; לראשונה יוקצו תקני "פול-טיימרים" בבתי החולים

משרד הבריאות הודיע כי תוספות התקציב הכוללות כספים לקיצור תורים בחדרי מיון, חיזוק מערך טיפולי הבית של הקופות, השקעה ברפורמה בבריאות הנפש ותקצוב מודל "פול-טיימר" לרופאים בבתי החולים הציבוריים, מסתכמות בכמיליארד שקלים

ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: משרד הבריאות)

הממשלה אישרה הלילה (יום ה') את תקציב המדינה לשנים 2015-2016, ובתוכו גם את התוכנית לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית על-פי היוזמות שהציג סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן; לגבי חוק ההסדרים הנלווה לתקציב, הכולל לפי הצעת משרד האוצר הנוכחית הגבלות על הרפואה הפרטית, טרם גובש נוסח סופי שלו.

התוכנית שאושרה, הודיע היום בבוקר משרד הבריאות, כוללת בין השאר תקציב לקיצור תורים בחדרי המיון בבתי החולים, חיזוק קופות החולים בדגש על מערך טיפולי הבית שלהן, תוכנית לקיצור תורים לניתוחים וגם לראשונה תקצוב תקנים לרופאים במעמד של "פול-טיימרים". לפי הודעת המשרד, לצורך יישום התכנית יוקצבו כמיליארד שקלים, אולם בפריסה לשנים 2017-2016.

"התוכנית היא חלק מהסדר כולל, שמטרתו חיזוק מערכת הבריאות הציבורית והבטחת איכות וזמינות הטיפול לכלל התושבים", מסרה דוברות משרד הבריאות. "העיקרון העומד בבסיס התוכנית הוא שעל מנת להתמודד עם התופעות המאיימות על יציבותה של מערכת הבריאות הציבורית נדרש טיפול עומק כולל במערכת. לא עוד טיפול נקודתי, אלא טיפול כולל המתקן באופן הוליסטי את העיוותים המרכזיים במערכת הבריאות וכאשר המטופל עומד במרכז המערכת".

לפי פירוט שהתפרסם הבוקר, כ-500 מיליון שקל יוקצו לרפורמה בבריאות הנפש, 200 מיליון שקל למבחני תמיכה בבתי חולים, 120 מיליון שקל לבניית בית החולים באשדוד, 100 מיליון שקל לקיצור תורים, 80 מיליון שקל לאשפוזי בית על ידי קופות החולים, 60 מיליון שקל לקיצור תורים ל-MRI ו-50 מיליון שקל לתוכנית למניעת זיהומים. לא נמסר בכמה תתקוצב התוכנית ל-"פול טיימרים" בבתי החולים הציבוריים.

"התוכנית כפי שאושרה בממשלה תחזק את כלל בתי החולים הציבוריים, תשפר את השירות וזמני ההמתנה בחדרי המיון, תקצר את זמני ההמתנה לניתוחים ולבדיקות MRI, תחזק את קופות החולים ואת מערך טיפולי הבית שלהן, תשקיע משאבים בקידום בריאות ואורח חיים פעיל בריא ותגדיל את התקציבים המופנים לשירותי בריאות לצד טיפול בתפר שבין הרפואה הפרטית לציבורית", הודיעה דוברות משרד הבריאות.

ליצמן אמר על ההחלטה: "התכנית גובשה במטרה להביא לקידום וייעול מערכת הבריאות, תוך הובלת מדיניות חברתית לטובת ציבור החולים. נתמקד בשיפור השירות במקומות הקשים ביותר – חדרי המיון, התורים לניתוחים ול-MRI, טיפול בתופעת הזיהומים ולראשונה, נקצה משאבים לפול-טיימרים".

לדבריו, "סוכם שנפעל לשפר את מדד יוקר הבריאות ונגבש מודל תקצוב אלטרנטיבי לבתי החולים הציבוריים. לצד זאת דאגנו להתחיל את הטיפול בתופעות המאיימות על מערכת הבריאות באמצעות הקצאת משאבים לקידום אורח חיים בריא ופיתוח טיפולי בית".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן-טוב, אמר: "הדרך לשיפור מערכת הבריאות הציבורית היא עדיין ארוכה וקשה. קיבלנו החלטה על הקצאת משאבים משמעותית, לצד התחלה של מספר תהליכי עבודה נוספים החיוניים להתמודדות עם בעיות העומק של המערכת. יישום כלל התהליכים והקצאת המשאבים יביאו לשיפור השירות למטופלים בשנים הקרובות. לצד הקצאת המשאבים התוספתיים נפעל לחיזוק יכולות הניהול של הממשלה על המערכת וטיפול בתפר שבין הרפואה הפרטית לציבורית".

יו"ר הר"י, ד"ר ליאוניד אידלמן, בירך על ההחלטה. "מדובר בצעד חשוב ומתבקש בכיוון הנכון", כתב ד"ר אידלמן במכתב ששיגר לסגן השר ליצמן. "לאחר שנים של שחיקה תקציבית מתמשכת המערכת משוועת למשאבים בסדר גודל ניכר על מנת להעניק טיפול רפואי איכותי, מתקדם וזמין. מאז שנכנס לתוקפו חוק ביטוח בריאות ממלכתי ב-1995 , שחיקת מקורות המימון הביאה לגירעון של מעל 9 מיליארד שקל, שהפך את מערכת הבריאות לזירת קרב שבה קופות החולים נלחמות בבתי החולים וכל ספקי השירותים הרפואיים נלחמים אלה באלה.

"הגדלת התקציב וייעוד התוספות למטרות כמו קיצור תורים וחיזוק המחלקות לרפואה דחופה (חדרי המיון) – יש בו אפשרות לשינוי אמיתי. כולי תקווה, שתקציב הבריאות שאושר והכוונה להמשיך ולבחון הגדלה נוספת בעתיד יהוו תפנית משמעותית למען תושבי המדינה".

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  תקציב המדינה,  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן,  מנכ"ל משרד הבריאות,  מודל "פול-טיימר"
תגובות
אנונימי/ת
06.08.2015, 18:27

עבודה בעיניים, פול טיימרים בשכר של פראיירים.

אנונימי/ת
07.08.2015, 14:09

קצת נמאס לשמוע כל הזמן על קיצורי תור לניתוחים, תגמול מנתחים וכו וכו
מה אחוז הניתוחים מכלל הפעילות הרפואית?
מה עם סבל עשרות אלפים שממתינים לרופא המקצועי בקהילה חדשים ארוכים?
האם לא היה צורך דחוף יותר לשפר את הרפואה המקצועית בקהילה, לקצר שם תורים ולתגמל רופאים מצויינים שיעבדו שם ובאותו הזמן גם יפחיתו את עומס הניתוחים (שחלקו אינו אמיתי)

אנונימי/ת
07.08.2015, 15:17

כול כך נכון...כנראה שבהר"י המנתחים השתלתו על האג'נדה וקבעו שעיקר הבעיה זה ניתוחים.
כרופא מקצועי נשבר לי עמוקות מהזלזול ברופאים הלא מנתחים.
אף אחד לא מייצג אותנו ,אף אחד לא דואג לנו וכולנו תלויים בגחמות של כול מיני אדמיניסטרטורים למיניהם...

אנונימי/ת
07.08.2015, 19:37

יש הגיון מקצועי בפולטיימרים שיעסקו רק בעבודה בבית החולים ללא שום עבודה מחוץ לבית החולים ויעסקו במחקר והוראה. יש לקצוב את התקופה הפולטיירית שלהם בתוצאות מחקרים, פעילות מחקרית והערכות הוראה. ללא זה כולם יעסקו רק בממון וכספים .

10.08.2015, 10:34

חוסר האמינות הים תיכונית שהממסד נגוע בו מקשה מאד להאמין כי החלטות ככל שיהיו אטרקטיביות אכן יבוצעו.
דוד כהן
רג"ג