חדשות

סערה לאחר שליצמן דרש מעיריית קריית שמונה לממן חלק מהפעלת חדר המיון בעיר

סגן שר הבריאות הופיע באירוע בצפון והודיע כי ייתעקש על השלמת המימון הנדרשת בסך חצי מיליון שקלים; "אם ראש עיר לא יודע לתת 500 אלף שקל לבריאות תושביו - צריך להחליף אותו בראש עיר אחר"

ליצמן על המחסור במכשירי MRI. "בכלל לא צריך לקבל אישורים ממשרד האוצר על זה" (צילום: אילוסטרציה)

פגישה שקיים אתמול (יום ב') סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, עם כ-20 ראשי רשויות מקומיות בגליל ועשרות פעילים חברתיים באזור, שנועדה לדון בצמצום הפערים בנושאי בריאות בין הפריפריה למרכז הארץ, הפכה לסוערת לאחר שליצמן תקף את ראש עיריית קריית שמונה וביקר את אי מוכנות העירייה לממן חדר מיון קדמי בעיר. ליצמן אמר: "אם ראש עיר לא יודע לתת 500 אלף שקל למען בריאות תושביו - צריך להחליף אותו בראש עיר אחר".

בדיווח על הפגישה, שהופיע באתר NRG, נמסר כי ראש עיריית קריית שמונה נסים מלכה, שהחרים את הפגישה, הגיב על הדברים ואמר: "ליצמן לא יצליח להשתיק את זעקתנו. הוא שכח כי תפקידו לדאוג לרפואה ולבריאות בגליל".

הסיבה לעימות היא דרישת עיריית קריית שומנה להפעיל את חדר המיון כמוקד חירום פעיל 24 שעות ביממה, מבלי להשתתף במימון הפעלתו. העיריה טוענת שדרישת סגן השר היא בניגוד למה שקורה בערים אחרות בישראל בהן מופעל מוקד דומה. משרד הבריאות, לעומת זאת, טוען כי קריית שמונה היא העירייה היחידה שלא משתתפת במימון חדר מיון קדמי.

ראש עייריית קריית שמונה, נסים מלכה: "ליצמן לא יצליח להשתיק את זעקתנו. הוא שכח כי תפקידו לדאוג לרפואה ולבריאות בגליל"

"תגידו לו (לנסים מלכה) בשידור חי שהוא חצוף", אמר ליצמן במהלך הפגישה, "לא יעזור לו שהוא הולך לראש הממשלה וכל מה שהוא מנסה לעשות. הוא צריך לשלם כפי שכל אחד אחר צריך לשלם. הוא לא יקבל חדר מיון כמו שהוא דורש, בכל היום, אלא רק מ-7 בערב ועד 7 בבוקר, כשמרפאות קופות החולים כאן לא עובדות. הוא צריך להבין שאם הוא לא יודע לתת השתתפות של 500 אלף שקל בשנה הוא לא צריך להיות ראש עיר".

"אם לדאוג לאינטרסים של תושבי קריית שמונה והגליל זו חוצפה", השיב מלכה לדברי ליצמן, "אז אני גאה להיות חוצפן. ליצמן לא יצליח להשתיק את זעקתנו. הוא אולי הצליח באופן זמני לסגור את חדר המיון אך לעולם לא יצליח לסתום לנו את הפה ולהשתיק את קול האמת והצדק. אמשיך להיאבק לפתיחת חדר המיון הקדמי בקריית שמונה ולא אתן יד להפקרת 50 אלף תושבים ומאות אלפי מטיילים ונופשים וכן את חיילי צה"ל המשרתים באזור. ליצמן שכח שתפקידו לדאוג לרפואה בגליל ובמקום זאת איננו מפסיק לחשוב איך פוגעים בתושבי הגליל והגולן ומנצל עד תום את המצב הפוליטי העדין שבו ממשלת ישראל תלויה בכל קול, כדי לרמוס ולפגוע בעיר קריית שמונה וביישובי הגליל".

"אני אומר לכל הרשויות שאקפיד על זה שכל אחת תשלם את חלקה וכמו שאקפיד לתת את השליש שלי לצורך הפעלת 12 המרכזים הקדמיים ברחבי הארץ, כך אדרוש מכל רשות למלא את חלקה ולא אתפשר בזה", הוסיף ליצמן.

לאחר שסגן השר עזב את הפגישה אמר אלי זעפרני, מ"מ ראש עיריית קריית שמונה לנוכחים, כי ליצמן מתנקם בעיר מכיוון שראש העיר מלכה סירב לבקשתו להקצות 500 יחידות דיור לחרדים. לא צוינה תגובת ליצמן לדברים.

ראש עיריית טמרה, ד"ר סוהיל דיאב, אמר בדיון כי הבעיה הגדולה של ראשי הרשויות בצפון היא היעדר מחלקות בריאות ברשויות המקומיות. "תברואה איננה בריאות. אין הגיון שאני כראש עירייה ענייה צריך לממן שירותי בריאות. זה באחריות הממשלה ולא באחריות המוניציפלית. מהמדיניות הזו רק התושבים סובלים". דיאב הביע דאגה שתוספת התקציב למשרד הבריאות לשנת 2016, בסך כמיליארד שקלים, לא תגיע ליישובי הצפון.

גם ראש עיריית צפת אילן שוחט, כך דווח, שאל את סגן השר: "היכן כספי הקפיטציה שהעבירה המדינה לקופות החולים כדי להשקיע בפריפריה?" והביע חשש שהכספים ילכו לכיסוי גירעונות בתי חולים במרכז הארץ.

"ההשוואה בין צפון למרכז לא נכונה. בערים העשירות, דוגמת תל אביב, יש כמה בתי חולים והרשויות לא נדרשות להשתתף בתקצוב שירותי הבריאות. לעומת זאת, ערים בפריפריה, הרחוקות מבתי החולים, נדרשות להשתתף במימון מוקדי חירום, מכסף שבלאו הכי אין להן", אמרה ליאת בן אדיבה, פעילה בפורום האזרחי לקידום הבריאות בגליל. "מהמצב הזה הרשויות באזור נפגעות פעמיים: אין להן בתי חולים בתחומן והן עוד נדרשות בנוסף לכך לממן בעצמן שירות חיוני עבורן".

התנועה האזרחית "שינוי כיוון" הפעילה בגליל יצאה בהודעה נגד דברי ליצמן במפגש: "סגן שר הבריאות מנותק מהמציאות", נאמר בתגובתה. "חדר המיון בקריית שמונה משרת את כל תושבי אצבע הגליל. ניסיונו למנוע שיתוף פעולה אזורי - מטריד ומקומם. מדוע תושבי אצבע הגליל צריכים לשלם חצי מיליון שקל 'כופר' על שירותי בריאות בעוד שבעיר כמו תל-אביב אין דרישה שכזו? זוהי יריקה בפניה של הפריפריה הצפונית".

עוד נאמר בהודעת התנועה: "אנו יודעים שראשי הרשויות באזור מוכנים להירתם כספית כדי להציל את חדר המיון הקדמי. ניסיון סגן שר הבריאות למנוע את שיתוף הפעולה האזורי בנושא כל כך חשוב, מתחיל להיראות כסכסוך אישי כאשר סגן השר מוכן להקריב בו את בריאותם של כל תושבי אצבע הגליל".

נושאים קשורים:  חדשות,  חדר מיון קדמי,  פריפריה,  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן,  קריית שמונה
תגובות
15.08.2015, 17:11

התוויו נגד היו קיימות בחוברת.
באתר אנחנו מופנים למסמך שמצורף לאריזה.
דבר זה רלוונטי רק לאחר קנייה.