• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

רמב"ם מדווח: עלייה חדה במספר השתלות הכליה שבוצעו בקיץ האחרון

לדברי בית החולים, ביולי-אוגוסט השנה בוצעו 11 השתלות כליה במבוגרים, לעומת שתיים בלבד בקיץ שעבר; גם בית החולים לילדים ב"רמב"ם" מדווח על עלייה בתרומות

עלייה משמעותית נרשמה במספר השתלות הכליה במרכז הרפואי "רמב"ם" בחודשי הקיץ, כך דיווח אתמול (יום ב') בית החולים.

בסך הכל, בוצעו 11 השתלות כליה במבוגרים בחודשים יולי-אוגוסט. מדובר בעלייה משמעותית לעומת חודשי יולי-אוגוסט 2014, אז בוצעו בבית החולים 2 השתלות במבוגרים (אחת מן החי ואחת מן המת) בלבד. בקיץ לפניו בוצעו ברמב"ם 5 השתלות - ארבע השתלות מן המת ואחת מן החי.

ד"ר ראוי רמדאן: "אנו רואים גם יותר תורמים אלטרואיסטים, שכלל אינם מכירים את הנתרם על-ידם לפני ההליך ומחליטים לתרום את הכליה שלהם כדי לעזור לזר מוחלט"

בית החולים מסר אתמול (ב'), כי במהלך יולי השנה בוצעו ברמב"ם שלוש השתלות כליה מן החי ו-4 השתלות כליה מן המת (7 סה"כ), ובחודש אוגוסט - 2 השתלות כליה מן החי ו-2 מן המת (ארבע סה"כ).

ד"ר ראוי רמדאן, מנהל היחידה למעקב מושתלים ברמב"ם, מסר כי בשנים האחרונות רואים מגמת עלייה בכל הפרמטרים הקשורים לתרומות כליה: "יש יותר היענות לתרומות, בן אם התורם הוא קרוב משפחה ובין אם מדובר בתורם שנפטר והיה חתום על כרטיס אדי".

"אנו רואים גם יותר תורמים אלטרואיסטים, שכלל אינם מכירים את הנתרם על-ידם לפני ההליך ומחליטים לתרום את הכליה שלהם כדי לעזור לזר מוחלט. באוגוסט ביצענו שתי השתלות מתרומה אלטרואיסטית של שתי נשים צעירות".

מתחילת 2015 ועד סוף אוגוסט בוצעו ברמב"ם 20 השתלות כליה במבוגרים – 12 מן המת ו-8 מהחי. פירוש הדבר שרק בחודשיים האחרונים בוצעו יותר ממחצית מספר ההשתלות שנעשה כל השנה בביה"ח. "עבורנו מדובר באתגר לא פשוט. אנחנו לא יכולים לסרב להצלת חיים. גייסנו את הצוותים ועמדנו במשימות בהצלחה", אמר ד"ר רמדאן.

בית החולים רות רפפורט לילדים בקמפוס רמב"ם מדווח גם הוא על עלייה בחודשים האחרונים במספר השתלות הכליה בילדים. מתחילת השנה, בוצעו 9 השתלות, מרביתן בחודשים האחרונים. מתוך כל ההשתלות שבוצעו השנה בילדים, 5 היו מן המת ו-4 מן החי. לפני כשבועיים הייתה זאת תרומה אלטרואיסטית.

"תוכנית השתלות הכליה בילדים נחנכה ברמב"ם בינואר 2014", הוסיף ד"ר ישראל איזנשטיין, רופא בכיר במחלקה נפרולוגית-ילדים, שאחראי על הטיפול והמעקב אחר מושתלי הכליה בביה"ח. בשנה הראשונה לתכנית בוצעו ארבע השתלות.

"אין ספק שהמודעות לנושא הולכת וגדלה", ציין ד"ר רן שטיינברג, מנהל המחלקה לכירורגיית ילדים, הנמנה על צוות ההשתלות. "חייבים להבין: כאשר ילד מקבל טיפולי דיאליזה באופן קבוע, השתלה שבאה במקומם היא בעלת השפעה דרמטית על חייו ואורח החיים של משפחה שלמה. הוצאת הילד מהמעגל הזה של טיפולי דיאליזה, באמצעות השתלה, מהווה שינוי מבורך. התורמים עוזרים רבות ויחד עם הרופאים ושאר אנשי הצוות נותנים תקווה לילדים ולמשפחותיהם לחיים חדשים".

תכנית ההשתלות ברמב"ם מבוססת על שיתוף פעולה בין המחלקות לכירורגית כלי דם והשתלות, כירורגיה כללית, נפרולוגיה והיחידה למעקב אחר מושתלים, כירורגיית ילדים, נפרולוגיה ילדים, הרדמה, אימונולוגיה וסיווג רקמות, וגורמים נוספים ממחלקות שונות בביה"ח.

בישראל חמישה מרכזים רפואיים המבצעים השתלות כליה. חלק מההשתלות מורכבות במיוחד, בכלל זה צולבות, כפולות וגבוליות . בין הילדים שטופלו בשנה האחרונה גם כאלו שהגיעו מירדן ועזה. בית החולים הודיע כי הוא הראשון בארץ שבו נתרמו בהצלחה כליות לאחר מוות לבבי - פיילוט שהחל לפני כשנה.

נושאים קשורים:  חדשות,  תרומת כליה,  תרומה אלטרואיסטית,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  ד"ר ראוי רמדאן,  ד"ר ישראל איזנשטיין,  דיאליזה
תגובות