תכנית לאומית ל-MRI

תכנית משרד הבריאות: תוספת של תקנים ל-25 רופאים המתמחים ברדיולוגיה

המשרד השיק את התכנית הלאומית ל-MRI. בין השאר יתווספו באופן מידי 77 תקנים לטכנאים ותופעל תכנית פלושיפ להגדלה מידית של מספר המומחים בפענוח

השקת התוכנית הלאומית ל-MRI: מימין: מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, השר יעקב ליצמן, פרופסור קובי סוסנה, ד"ר אסנת לוקסנבורג

משרד הבריאות השיק אתמול (יום א') את התכנית הלאומית למכשירי MRI – אחד מ-8 נושאי המיקוד שהמשרד הציב לעצמו לשנים הבאות. הנושאים האחרים הם: טיפול בבעיית הזיהומים בבתי החולים, הפעלת רופאים פול-טיימרים, קיצור תורים לניתוחים, שיפור המצב בפגיות וכן תכנית לשיפור האיתנות הפיננסית והכלכלית של בתי החולים הציבוריים ותכנית דומה לקופות החולים.

בישראל יש כיום 21 מכשירי MRI (לעומת 10 בשנת 2012). עד סוף 2015 יתווספו עוד 3 מכשירים לבתי החולים שבהם חדרי מיון אבל אין מערכות כאלו, ובשנה הבאה עוד 4. כן יתווספו במסגרת התכנית 2 מכשירים להפעלתם על-ידי קופות החולים "מאוחדת" ו"לאומית". המשרד הודיע כי יעמיד סיוע במימון בסך 3 מיליון שקל לכל מכשיר. המטרה: עד 2017 יהיו בישראל 46 מכשירי MRI.

כבר היום יש כ-500 רופאים בכל הארץ מומחי דימות וביניהם 70 המיומנים בפיענוח. אבל התכנית מיועדת להוסיף לכוח האדם המקצועי הזה עוד 25 תקנים בתחום הרדיולוגיה לתגבור התשתיות בעתיד (עד 2017) וזאת לצד הפעלת תכנית "פלושיפ" להגדלה מידית של מספר המומחים במיוחד לפיענוח ממצאי בדיקות ה-MRI. היעד, כך נמסר, להביא לכך שמדי שנה יגדל ב-15% מספר הרדיולוגים המיומנים.

עד סוף 2015 יתווספו 270 תקנים לטכנאים שמפעילים את המכשירים מזה 137 בסקטור הממשלתי. בשנה הבאה תופעל תכנית תמריץ לקופות לקיצור התורים לבדיקות MRI. בטווח הארוך הכוונה להביא לכך שניצולת המכשירים תהיה 24/7 כשמדובר בבדיקות דחופות ו-24/6 לאחרות. יופעל מוקד לקידום אפשרי של תורים למצבים חריגים.

כיום זמן ההמתנה לבדיקת MRI לעמוד שדרה צווארי (נושא שנלקח לשם מדגם) הקצר ביותר בישראל (בימים) הוא באזור חיפה – 45 (כשמדובר במבוגרים 24 ) וזאת כאשר הממוצע הארצי עומד על 94 ימים לכל היותר (ובמבוגרים 51.7 ). משך הזמן הארוך ביותר הוא 161 יום באזור המרכז (72 למבוגרים). באזור הדרום – 120 (48), בירושלים 105 (71), בתל-אביב 77 (53) ובצפון הארץ 56 ימים (42 למבוגרים).

על-פי תכנית משרד הבריאות השנה יבוצעו 35.7 בדיקות ל-1,000 נפש לעומת 19.5 ל-1000 ב-2011, אבל בשנת 2018 כבר יגיע מספרן ל-45.7 ל-1000.

כדי לממש את יעדי התכנית יהיה צורך להתגבר על שורה של חסמים ובעיות ובכלל זה הפעלת מכשירי MRI בבתי החולים במשמרת שניה ושלישית. זאת בנוסף לבעיית המחסור בטכנאים-מפעילים וברופאים רדיולוגים.

המשרד מתכנן הקמת מרכז לאומי לפענוח MRI וכדי להגדיל את היקף הבדיקות ולהביא לקיצור התורים נבנה עתה לקופות מודל תמריץ. כן הוקם כבר מרכז ארצי להכשרת בעלי מקצוע בתחום הדימות ומחזור ראשון יפתח ב-18 בנובמבר. לבתי החולים הממשלתיים יתווספו מיידית 77 תקנים לטכנאים שמפעילים את המערכות.

בנוסף מוקם מערך למעקב ודיווח על היקפי הבדיקות, זמני ההמתנה להן, והמשרד מתכוון לפרסם לציבור את זמני ההמתנה בכל בית חולים ומכון של קופת החולים. מרכז זה גם יבצע בקרה שתכלול סקרים תקופתיים. הקופות יחויבו בדיווח למרכז על השימוש שנעשה במכשירים.

התוכנית הלאומית ל MRI מיועדת להסדרת מערך שירותי בדיקות ה MRI בישראל, כך מגדיר זאת משרד הבריאות. שר הבריאות יעקב ליצמן אמר בתדרוך לתקשורת על התכנית: "אין סיבה שאזרחים יחכו חודשים ארוכים לבדיקת MRI. מדובר בסבל מיותר לחולים. עלינו לשנות זאת. החלטנו לחייב כל בית חולים להפעיל מכשיר כזה, ונשתתף במימון שלו. נתגבר כוח אדם ונפעל להקמת מרכז פענוח לאומי. הקמנו מוקד ייעודי בלשכתי לקידום תורים חריגים לטובת הציבור". השר שיבח את משרד האוצר ואת התגייסות הקופות, בתי החולים ואיגוד הרדיולוגים שבראשו פרופסור קובי סוסנה העומד גם בראש המועצה הלאומית לדימות) כשותפים לביצוע התכנית."

מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב הדגיש: "התוכנית הלאומית ל- MRI היא חלק מקונטקסט רחב של פעילויות שאנו עובדים עליהן במקביל. כולן שנועדו לאפשר מערכת איתנה ומענה לציבור במכלול האתגרים העומדים לפנינו.. ".

בהתייחסו למצב הפיננסי של קופות החולים אמר בר סימן טוב: "אנו מוטרדים ממצבן ופועלים לתקן זאת יחד עם משרד האוצר - באמצעות שינוי במדד יוקר הבריאות, חיזוק האיתנות של בתי החולים מה שגם ישפיע על קופות החולים. כן יש כוונה להקצאת משאבים לקהילה. מדובר במערכת של קשרי גומלין ולא ניתן לטפל בגורם אחד מבלי לטפל בגורם האחר. יש צורך בשינוי במכלול. זה לא רק תוספת כסף. יש מכלול גדול של בעיות שנתנו להן פתרונות גם לטווח הקצר וגם לארוך".

ד"ר אסנת לוקסנבורג , ראש מנהל טכנולוגיות רפואיות ותשתיות במשרד הבריאות הוסיפה: "נבנתה תכנית רחבה. שמטרתה להביא להקלה מיידית בבעיית התורים ל MRI לצד בניית תשתיות מקצועיות ופיזיות לשיפור זמינות ונגישות באופן שיהלמו את הצרכים הרפואיים של הציבור בישראל. התוכנית מכילה לכן מרכיבים חדשים שלא היו קיימים קודם".
מנכ"לי קופות החולים - אלי דפס (הכללית), רן סער (מכבי), ניסים אלון (לאומית) וזאב וורמברנד (מאוחדת) - שיבחו את המהלך שיזם שר הבריאות ואמרו שיפעלו בשיתוף המשרד להצלחת התוכנית הלאומית כדי להביא לשינוי במצב הקיים.

נושאים קשורים:  משרד הבריאות,  רדיולוגיה,  דימות,  MRI,  קיצור תורים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
21.09.2015, 19:09

נשאלת השאלה מדוע ההתמחות ברדיולוגיה אבחנתית לא נכללה ברשימת מקצועות המצוקה בהסכם האחרון? המחסור ברדיולוגים הוא ישן וידוע ובטח שלא השתנה בזמן חתימת ההסכם. לו היתה ההתמחות הזו מקבלת תקנים נוספים ויחס של מקצוע בעדיפות לאומית, כבר היינו יכולים להיות בדרך לעשרות מומחים נוספים.