חדשות

מאמר דעה ב-BMJ קורא לזנוח השימוש ב"דוקטור" למען יחס שוויוני בין רופא למטופל

מאמר שכתבה רופאה אמריקאית בכתב העת הבריטי מציע לזנוח את "השימוש האנכרוניסטי" בתואר דוקטור, המייצג לדבריה הייררכיה מובנית הפוגמת ביחסי רופאים ומטופלים; לדבריה, יש לעבור במקום זאת לנוסח: "שלום, שמי ג'ון סמית ואני הרופא בצוות המטפל בך היום"

יחסי רופא-חולה, לחיצת ידיים (צילום: אילוסטרציה)

רופאה אמריקאית פירסמה באחרונה מאמר דעה בכתב העת היוקרתי BMJ, שבו היא קוראת לזנוח את "השימוש האנכרוניסטי" בתואר דוקטור במסגרת יחסי רופאים ומטופלים.

פרופסור אשלי גרהם-קנדי, שמלמדת פילוסופיה של הרפואה ואתיקה רפואית בקולג' הרפואי של אוניברסיטת פלורידה, כתבה במאמר הדעה כי "התואר הרפואי מחזק את ההייררכיה הקלינית וממסגר את מערכת היחסים רופא-מטופל, שבקושי רב הולמת את הגישה שבה המטופל, האדם, הוא שעומד במרכז הטיפול הרפואי (Person Centered Care)".

פרופ' קנדי תיארה במאמר התרחשות לה היתה עדה בבית חולים אמריקאי: "אשה הובאה לחדר מיון. הרופא נכנס לחדרה והציג עצמו בדרך הרגילה. 'הלו, גברת סמית. אני דוקטור ג'ונס ואני אמור לטפל בך'. האשה התיישרה ועד כמה שזה נשמע מוזר, כותבת פרופסור קנדי, ענתה מיד: 'ובכן, האם זה לא נחמד? נעים מאוד, אני דוקטור סמית'". לדברי פרופ' קנדי, האשה היתה בעלת דוקטורט בפסיכולוגיה קלינית.

"זה היה ברור", כתבה פרופ' קנדי, "האשה הציגה עצמה בתוארה האקדמי כדי שינהגו בה באופן שוויוני ותטופל בכבוד ומתוך הערכה לתואר. ברור שזה גם מה שכל המטופלים היו רוצים – ומגיע להם שכך יהיה".

"לתארים יש את הכוח לעצב יחסים בין-אישיים", כותבת פרופסור קנדי. היא מפרטת במאמרה את מקור המונח "דוקטור" (שבלטינית משמעו ללמד) וכותבת: "כאשר רופאים מציגים עצמם כך, ובהדגשה, לפני מטופליהם, הם בעצם מסמנים שהם כאן האחראים ומנהלי העניינים. הפרקטיקה הזאת איננה מעודדת אותם לנהוג בכבוד למטופלים".

"בעוד תואר אקדמי מסמן השכלה. תואר אחר (כמו דוקטור ברפואה) מסמל כסף, כוח, מעמד ויוקרה. כאשר מעניקים לרופא את התואר דוקטור, אנו כקלינאים ומטופלים בחרנו בעצם לבדל אותם מאחרים", כותבת פרופ' קנדי.

"אך רופאים אינם עוד נותני הטון הבלעדיים בקליניקות, כפי שהיה לפני 50 שנה. תארים אקדמיים שבאים לסמל מי הממונה והאחראי הם כמעט מונחים 'מקוללים' (Anathema) בימינו, כאשר העבודה היא בין-תחומית, בין-מקצועית (interprofessional ) ונעשית בצוות".

בהמשך המאמר מציעה פרופסור קנדי לאמץ את ההתנסחות הבאה כדי להימנע מהבעייה: "הלו, שמי ג'ון סמית ואני הרופא בצוות המטפל בך היום". בנוסף, הציעה פרופ' קנדי כי תגית על הבגד תציין את השם ואת התפקיד.

פרופסור קנדי סבורה, כי הדגש בפגישה הראשונית בין הרופא והמטופל צריכה להיות על עצם היותו של הראשון רופא, ולא על המונח דוקטור, שלדבריה מבטא היירככיה מובנית. "על הרופאים לעודד את המטופלים להעריך אותם לא על-פי התואר, אלא על בסיס היכולת הרפואית-קלינית", כתבה.

למאמר המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  יחסי רופא חולה,  כתב העת BMJ,  אתיקה רפואית,  לימודי רפואה
תגובות
04.12.2015, 16:12

politicorrectness מטופשת כידוע FAMILIARITY BREEDS CONTEMT