חדשות

המועצה המדעית של הר"י אישרה תחום התמחות חדש: רפואת צלילה

ההתמחות החדשה, שנמשכת כשנה, מחייבת ביצוע קורס צלילה וקורס ברפואת צלילה המוכר על ידי החברה הישראלית לרפואה היפרבארית ולצלילה

צלילה בים (צילום: אילוסטרציה)

ההסתדרות הרפואית הכירה בתחום התמחות חדש: רפואת צלילה. הרופאים שיתמחו בתחום זה יקבלו בסיום תקופת ההתמחות תעודת הסמכה, ויוכלו לטפל בצוללנים. ההתמחות המיוחדת מחייבת מעתה ללמוד לצלול.

רבים בישראל הם בעלי רשיונות צלילה, ויוצאים באופן קבוע למעמקי הים – עשרות מטרים - בעיקר כדי לצפות בעולם החי העשיר של שוניות האלמוגים. כמו כן, יש לא מעט בעלי מקצוע שעבודתם מחייבת ידע מעשי וניסיון בתחום הצלילה.

ד"ר יהודה מלמד מ"רמב"ם": "מקווה שההסמכה תיתן דחיפה ליותר רופאים להיכנס לתחום"

מאחר שגוף האדם לא מורגל לתנאים הפיזיים שמצריכה הצלילה, החליטה המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית למסד התמחות ספציפית חדשה ברפואת צלילה.

יו"ר המועצה המדעית, פרופסור יורם שפירא, אמר כי זו "התמחות מתבקשת". "כבר אירעו מקרי מוות בצלילה. יש לעתים צורך להגיע אל צוללנים שנפגעו עקב תנאי העומק ויש גם אנשים שרופאים אחרים קבעו שאסור להם לצלול, אבל לעתים מתברר שהם מסוגלים", אמר.

תכנית ההתמחות ברפואת צלילה, כפי שנוסחה בידי המועצה המדעית, נמשכת שנה. רופאים שירצו להתמחות בתחום ספציפי זה יידרשו להימצא פרקי זמן שונים בתקופת ההתמחות בתוך מתקן היפרבארי (תא לחץ), המיועד בין השאר לטיפול בנפגעי צלילה. ההתמחות כוללת לימוד לגבי האופי המיוחד של ספורט הצלילה ואופני הטיפול השונים בנפגעים.

בין תנאי הקבלה להכשרה: תעודה המעידה שהרופאים עברו בעצמם קורס צלילה בסיסי, וגם שעברו קורס ברפואת צלילה המוכר על ידי החברה הישראלית לרפואה היפרבארית ולצלילה.

מזכ"ל החברה לרפואה היפרבארית, ד"ר יואב יניר, הקדיש יותר מ-20 שנה של מאבק כדי להכיר בתחום הרפואי הזה. "הנה סוף-סוף הגיעו משרד הבריאות וההסתדרות הרפואית בישראל להכרה בדבר חשיבות המקצוע", אמר. המועצה המדעית החליטה להכיר במומחיות הרופאים שעוסקים באופן שוטף בתחום הזה, בתנאים מקלים ובכפוף לבחינות הסמכה ברפואת צלילה.

הרופא הראשון, ועד כה היחיד שכבר הספיק לעבור את בחינות ההסמכה והוכר כרופא צלילה, הוא ד"ר יהודה מלמד, מנהל היחידה לרפואה היפרבארית במרכז הרפואי "רמב"ם" בחיפה. בעבר היה שירת כרופא בחיל הים. "כל עיסוקיי קשורים בגוף האדם מתחת למים. אני מקווה שההסמכה תיתן דחיפה ליותר רופאים להיכנס לתחום. אני גם שואף לכך שבבתי הספר לרפואה בבאר שבע, ירושלים ותל-אביב יכניסו את תחום הרפואה ההיפרבארית לתכנית הלימודים", אמר.

נושאים קשורים:  חדשות,  התמחות,  רפואת צלילה,  ד"ר יהודה מלמד,  החברה הישראלית לרפואה היפרבארית ולצלילה,  ד"ר יואב יניר,  המרכז הרפואי "רמב"ם"
תגובות