חדשות

שיתוף פעולה: הצלב האדום יעביר סמינר לרופאים מבתי החולים וממד"א על ניתוחים בתנאי חירום

בסמינר, שיתקיים היום ומחר באשדוד, ישתתף בין השאר הכירורג הראשי של ארגון הצלב האדום הבינלאומי (ICRC), ד"ר הראלד וין, שענה לשאלות "דוקטורס אונלי" לפני הגעתו לישראל

ניידת מגן דוד אדום (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות ומד"א, כחלק מההכנות השוטפות למצבי חירום, ביקשו מהצלב האדום הבינלאומי (ICRC) לקבל הדרכה בנושא "ניתוחים עם משאבים מוגבלים", המבוססת על ניסיונו של הארגון בהגשת סיוע רפואי ברחבי העולם.

בעקבות הבקשה יקיים הצלב האדום סמינר היום (א') ומחר באשדוד, שיעסוק בשאלה כיצד ניתן להעניק טיפול רפואי ולבצע ניתוחים בשטח כאשר התשתיות נהרסו ואין חשמל או מים זורמים.

את הסמינר יעבירו ד"ר הראלד וין (Harald Veen), הכירורג הראשי של הצלב האדום הבינלאומי, כירורג כלי הדם ד"ר ג'ון וולף ולארי מייבי, המשפטן הראשי של הצלב האדום הבינלאומי בישראל. במהלך הסמינר ידונו הרופאים והנציגים גם בסוגיות אתיות של טיפול בפצועים במצבי חירום ומצוקה.

בסמינר המקצועי ישתתפו 35 רופאים, מתמחים כירורגים ממשרד הבריאות, פרמדיקים של מד"א ורופאים צבאיים

כמו כן ישתתפו בסמינר גם ד"ר אלחנן בר-און, מומחה ברפואה אורתופדית ומנהל אורתופדית ילדים, במרכז "שניידר" לרפואת ילדים בפתח-תקווה; ד"ר עופר מרין, סמנכ"ל רפואה ומנהל יחידת הטראומה ומנתח לב חזה בבית החולים "שערי צדק" בירושלים; תומר קפלן, חבר בצוות ייחודי לאסונות במסגרת מגן דוד אדום וקציני רפואה מצה"ל.

המארגנים מסרו, כי בסמינר המקצועי ישתתפו 35 רופאים, מתמחים כירורגים ממשרד הבריאות, פרמדיקים של מד"א ורופאים צבאיים.

ד"ר וין בן 56, יליד הולנד, ומשמש ככירורג הראשי של הצלב האדום הבינלאומי מאז 2012. בתפקיד זה הוא אחראי על כל התוכניות הכירורגיות של הארגון. בהכשרתו הוא מנתח כללי ומומחה לאונקולוגיה וסקולרית וטראומה. הוא עבד כרופא בהולנד, בבריטניה, כרופא עבור הצי המלכותי הבריטי בגיברלטר וגם נשלח מטעם הצלב האדום ל-30 משימות רפואיות באזורי מלחמה ברחבי העולם.

בינואר 2009 העניק ראיון ל"דיילי טלגרף" הלונדוני ובו תיאר את רשמיו הקשים כרופא-מנתח בבית החולים "שיפא" בעזה במהלך מבצע "עופרת יצוקה".

לקראת בואו לסמינר בישראל ענה ד"ר וין בתכתובת אלקטרונית לסדרת שאלות שהפנה אליו "דוקטורס אונלי". לדבריו, "הסמינר מאפשר לצלב האדום לחלוק עם רופאים בישראל את הידע הרב שצבר מול אתגרי העבודה בסביבות בעייתיות. דגש מיוחד יינתן בסוגיות הטיפול בשטח. כלומר: טרם ההגעה של פצועים לבית חולים, טיפולי אורתופדיה וניתוחי כלי דם דחופים וגם לשיקום פיזי, סיעוד וסיוע נפשי בהמשך הטיפול".

"עבודה רפואית נאותה באזורים מוכי אסון או באזורי מלחמה וסכסוכים שבהם חסרים תשתיות", הוסיף, "יכולה ליצור הבדל אמתי מבחינת שרידות הנפגעים. לרופאים ולצוותים המגיעים לשטח אין מכשירי CT ו-MRI. העבודה הנעשית בסביבה שאין בה תנאים נאותים ובמצבים שבריריים, מציבה בפני הצוותים הרפואיים אתגרים רבים. לעתים קרובות תשתית מערכת הבריאות שם מוגבלת. אין בשטח צוות מיומן זמין ואין אספקה סדירה של חשמל ומים. לכן, היכולת להשתמש בציוד רפואי המבוסס על טכנולוגיות מתקדמות שנמצאות בכל בית חולים, או לקבל את התרופות והחומרים החדשניים ביותר שהרופא זקוק להם, פשוט איננה אפשרית.

"ובכל זאת, גם בתנאים קשים כאלו אפשר לשמור על בטיחות המטופל, לבצע התערבויות כירורגיות מתאימות. להעניק טיפול איכותי ולבצע ניתוחים בטוחים. כל אלו צריכים להתקיים גם בתנאים הקשים. אין ספק כי בכל הנסיבות הללו, אנשי המקצוע המיומנים בתחום הבריאות צריכים להיות מודעים לכך שהם יכולים לעשות גם נזק, אפילו כאשר הם מנסים לעשות כמיטב יכולתם".

"לארגון צלב האדום הבינלאומי מומחיות וניסיון בעבודה רפואית בסביבות שבריריות ובאזורי קונפליקטים ברחבי העולם. הניסיון הזה איפשר לפתח סטנדרטים מינימליים לטיפול בפצועי ירי ובניתוחי טראומה", אמר.

"טיפול איכותי וניתוחים בטוחים בשטח הם חיוניים אבל יש גם צורך לתת את הדעת על שילוב הטיפול הסיעודי טרום ולאחר הניתוח. שיקום פיזי של נפגעים וחולים הזקוקים לפיזיותרפיה, ואספקת פרוטזות לאנשים עם מוגבלות גם הם ממלאים תפקיד חשוב במתן העזרה הרפואית. הסיוע והתמיכה הנפשיים המסופקים לנפגע או חולה חיוניים, משום שכל המאמץ הזה מכוון כדי להבטיח חזרה בריאה ובטוחה של הנפגעים לקהילה שלהם".

נושאים קשורים:  חדשות,  הצלב האדום הבינלאומי,  ICRC,  ד"ר הראלד וין,  טראומה,  טיפול חירום
תגובות