חדשות

מערכת מידע המספקת מידע מרחבי בית החולים לרופאים הוטמעה ב"בילינסון"

המערכת הממוחשבת, שנקראת עלמ"ה, זכתה באחרונה בפרס מנכ"ל משרד הבריאות; לאחר "בילינסון" היא צפויה להיות מוטמעת גם בכל בתי החולים של "כללית"

פרופ' ארנון ויז'ניצר, מנהל בי"הח לנשים ב"בילינסון", משתמש במערכת עלמ"ה (צילום: "בילינסון")

מערכת ממוחשבת חדשה פותחה במרכז הרפואי "בילינסון", במטרה לסייע לרופא ללוות מרחוק את המטופל ולקבל תמונה על מצב בריאותו בכל רגע נתון בבית החולים. המערכת הוטמעה באחרונה ב"בילינסון" ובבית חולים "השרון", ובקרוב תוטמע גם בשאר בתי החולים של "שירותי בריאות כללית".

המערכת, בשם עלמ"ה, זכתה באחרונה בפרס בכנס האיגוד הישראלי למערכות מידע ברפואה וכן בפרס מנכ"ל משרד הבריאות. "בילינסון" מסר אתמול (א'), כי בתי חולים נוספים בארץ ובעולם מגלים התעניינות רבה במערכת.

המערכת, בשם עלמ"ה, זכתה באחרונה בפרס בכנס האיגוד הישראלי למערכות מידע ברפואה וכן בפרס מנכ"ל משרד הבריאות

הרעיון שהוביל לפיתוח המערכת היה שיש צורך בעבור רופאים, במיוחד למנהלי מחלקה, לדעת בכל רגע נתון כמה מטופלים נמצאים בחדר ניתוח ובאיזה שלב נמצא ההליך שהם עוברים. על הרופאים לדעת גם כיצד מתקדם הניתוח, כמה חולים ממתינים בחדר ההמתנה, כמה חולים במחלקה הם בעלי מדדים המעידים על סכנה לחייהם ועוד.

הפתרון הטכנולוגי מאפשר למנהל מחלקה לפקח באופן הדוק ואישי על כל מטופל ואחר הטיפול שהוא עובר ."מערכת עלמ"ה", מסר "בילינסון", "פועלת כחמ"ל שליטה ומעניקה לרופאים מידע זמין ומיידי ובו כלל הנתונים שיכולים לסייע להם במתן רפואה איכותית ושירותית יותר למטופל".

לדברי בית החולים, היוזמה לפיתוח היה של חגית הנדל, האחראית על נושאי המחשוב התכנון והארגון בהנהלת "בילינסון". "זו מערכת חכמה וככל הידוע לנו גם ייחודית מסוגה בישראל, ואולי אף בעולם. היא תסייע לרופאים המתחברים אליה להשתמש בה ככלי לקבלת החלטות בזמן אמת לטובת המטופלים", ציינה.

המערכת מסייעת לרופא לקבל למחשבו מדדים ונתונים שאותם הגדיר מראש כמדדים מהותיים החשובים להצלחת הטיפול בחולה מסוים וברמת המחלקה. לדוגמה, מנהל מערך ניתוחי העיניים יכול לדעת כמה זמן נמשך ניתוח מסוים בעת ביצוע הניתוח; מנהל מחלקה פנימית יכול לדעת לכמה חולים מאושפזים יש מדד מסוים גבוה מהתקין ומי הם.

בית החולים מסר, כי בעזרת המערכת יכול המנהל לקבל תמונת מצב עדכנית על המתרחש בכל מחלקה בבית החולים - בחדר ניתוח, במרפאה, בחדרי בדיקות, בחדרי פעולות אחרות וביחידות האשפוז. המידע מותאם לפעילות היחידה והוא מגיע לצג המחשב של הרופא האחראי ממקורות שונים בבית החולים.

ד"ר ערן הלפרן, מנהל "בילינסון" אמר: "המערכת הזו היא באמת גאווה ישראלית. אנחנו מאמינים כי החשיבה החדשנית הובילה את צוות הפיתוח להקים מערכת שתסייע לנו כבית חולים לתת טיפולים ושירותים רפואיים טובים יותר".

נושאים קשורים:  חדשות,  מערכת "עלמ"ה",  חדשנות,  מחשוב,  טכנולוגיה,  המרכז הרפואי "רבין"
תגובות