חדשות

דרישה בכנסת: להקצות 80 מיליון שקל להפעלת עשרות אמבולנסים נוספים

הדרישה עלתה עקב הדיווחים על פערים גדולים בזמני ההגעה של ניידות מד"א; ראש העיר ירוחם סיפר כי זמני ההגעה בעירו קוצרו רק לאחר שתורמים הצליחו לממן ניידת מד"א: "מה עושה ראש עיר או ישוב שאין לו כוח פוליטי?"

ניידת מגן דוד אדום (צילום: אילוסטרציה)

הוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי בכנסת, בראשות ח"כ מיקי זוהר (ליכוד), דורשת משרי האוצר והבריאות להקצות 80 מיליון שקל לרכישה ולהפעלה של 50 אמבולנסים נוספים בנקודות שונות בארץ - כדי לצמצם את הפער בזמני הפינוי לבית החולים בין הפריפריה למרכז.

הוועדה כונסה אתמול (ב') בעקבות חשיפת "ישראל היום" בנוגע לפערים משמעותיים בזמני הגעת אמבולנסים ליישובים שונים בפריפריה, לעומת המצב במרכז. על פי נתונים שהעביר מגן דוד אדום, בעקבות עתירה של האגודה לזכויות האזרח, זמן ההגעה של אמבולנס בשדה בוקר עומד על 22 דקות, לעומת 16 דקות ביישוב חורה, 12 דקות בקרית מלאכי ו-10 דקות בתל-אביב.

בדיווח ב"גלובס" על הדיון אתמול צוטט ראש מועצת ירוחם, מיכאל ביטון, שסיפר כי זמני ההגעה בישובו עמדו עד לפני כמה שנים על 16 דקות בממוצע, בעיקר בשל התלות באמבולנס מדימונה. "הצלחנו לתקן את החרפה הזאת ולהוריד את זמן ההגעה ל-10 דקות, אבל רק בזכות תרומות שאיפשרו לנו ולמד"א לרכוש במשותף ניידת ולתפעל אותה", סיפר ביטון.

מנכ"ל מד"א אלי בין: "אני לא מכיר עוד ארגון עם אחריות ואתגרים כמו של מד"א שלא מתוקצב באופן שוטף על ידי המדינה"

"המדינה לא יכולה להתבסס רק על תורמים ועל רצון טוב של מד"א, במיוחד כשמדובר בבעיה שאפשר לפתור בכמה עשרות מיליוני שקלים בסך הכול. אם ראש עיר צריך להתקוטט בשביל אמבולנס לתושביו, זו הפקרות. מה עושה ראש עיר או ישוב שאין לו כוח פוליטי? מה עושים ישובים עניים?", אמר.

בדיון אמר ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני): "תם העידן שבו כל קיבוץ החזיק אמבולנס משלו. צריך להפסיק לספור כמה אמבולנסים יש או כמה זמן לוקח להם להגיע, אלא למדוד כמה זמן לוקח כדי להגיע מהקריאה ועד לבתי החולים. יש מקומות בארץ שכלל לא יעזור האמבולנס, במיוחד כשבכל הנגב יש רק בית חולים אחד ("סורוקה"). צריך לחזק את מערך הפינוי המוסק ולהיעזר יותר גם במערך הרפואי של צה"ל הפרוס בכל הארץ".

מירי כהן, האחראית על מערך ההצלה מטעם משרד הבריאות, סקרה בדיון את התכניות העתידות של המשרד. בין היתר מסרה על הכוונה לנטר בזמן אמת את זמני הפינוי. יו"ר הוועדה ח"כ זוהר אמר לה: "לא יכול להיות שהתקצוב של המדינה עומד על פחות מעשירית ממחזור הפעילות של מד"א".

מנכ"ל מד"א, אלי בין, הסביר בדיון שגם התמיכה התקציבית המעטה שהארגון מקבל מגופים ציבוריים שונים משתנה באופן תדיר. הוא ציין כי תקציב בגובה 16 מיליון שקל שהוענק מטעם הרשות לבטיחות בדרכים - נמחק השנה לחלוטין. "אני לא מכיר עוד ארגון עם אחריות ואתגרים כמו של מד"א", אמר בין, "שלא מתוקצב באופן שוטף על ידי המדינה".

במהלך הדיון נמסר, כי המדינה מממנת באופן מלא רכישה ותפעול של אמבולנסים רק באזורים מסוימים: בעיקר ביהודה ושומרון ובחלק מאזורי העימות.

נושאים קשורים:  חדשות,  מד"א,  זמני הגעה,  אלי בין,  כנסת,  מיקי זהר,  צדק חלוקתי,  פריפריה
תגובות