חדשות

עקב מחסור עולמי: משרד הבריאות אישר שימוש במזרקי אפיפן שפג תוקפם

מד"א: אין בכך שום סכנה למטופל והערכה היא כי המחסור יסתיים בעוד חודש עד חודשיים. לארגוני ההצלה מד"א ואיחוד הצלה אושר לייבא מזרקים בכוחות עצמם

מזרק "אפיפן" לטיפול חירום בתגובה אלרגית (צילום: אילוסטרציה)

עקב מחסור עולמי במזרקי אפיפן, המשמשים לטיפול מציל חיים במקרים של התקף אלרגיה חריף, אישר משרד הבריאות לשני ארגוני ההצלה מד"א ואיחוד הצלה להשתמש במזרקים שלמעשה פג תוקפם. השימוש בהם נעשה כבר כחודש. משרד הבריאות מעריך כי אותר בשלב זה מלאי מספיק לארגוני ההצלה וכל המלאי הנדרש להם יושלם בחודש-חודשיים הקרובים.

המחסור במזרקים אלה ידוע מאז אמצע אפריל. משרד הבריאות לא דיווח על כך לציבור האלרגיים אך אישר למד"א להשתמש במזרקים לאחר תאריך התפוגה המופיע עליהם כדי למנוע פגיעה מסכנת חיים בחולים כתוצאה ממחסור בתכשירים במערך רפואת החירום. בשבוע שעבר הודיע ה-FDA על המחסור במזרקים אלה ודיווחים הגיעו בנושא זה גם מקנדה ומבריטניה.

בישראל חברה אחת מייבאת את מזרקי האפיפן. מחירו של כל מזרק 300 שקל ותוקפו ל-15 חודש. במלאי של מד"א עתה כ-1,200 מזרקים, רובם פגי תוקף, אבל ניתן להמשיך ולהשתמש בהם. הארגון מסר כי החל תהליך רענון המלאי כאשר יקבל מזרקים חדשים. במלאי של איחוד הצלה כ-400 מזרקים מסוג זה.

ד"ר רפי סטרוגו, סמנכ"ל רפואה במד"א, מסר כי בנושא זה התקיים דיון עם משרד הבריאות ובהתייעצות עם מומחים בינלאומיים הוחלט לאשר שימוש במזרקי אפיפן שפג תוקפם עד לחידוש המלאי וכי אין בכך שום סכנה למטופל.

פרופ' אהרון קסל, יו"ר האיגוד לאלרגיה ולאימונולוגיה ומנהל שירות האלרגיה בבית החולים בני ציון בחיפה, אמר בהקשר זה לעיתון "ישראל היום": "על משרד הבריאות לדאוג ללא דיחוי לאספקה סדירה של מזרקים חדשים למטופלים. עליו לדאוג ליבוא בהליך מזורז מיצרנים נוספים. אין מקום לחששות מטופלים שבבתיהם מזרקים כאלה מאחר שגם מזרק שפג תוקפו יעיל. מסוכן יותר להישאר ללא מזרק".

נושאים קשורים:  מזרקי אפיפן,  מחסור עולמי במזרקי אפיפן,  מד"א,  "איחוד הצלה",  התקף אלרגיה,  טיפול מציל חיים,  חדשות
תגובות