חדשות

פיתוח ישראלי חדש: צמיד רפואי המשדר נתונים ונועד להציל חיים בשדה הקרב

הרופאים והמפקדים ייעזרו בנתונים המשודרים מהצמיד בקבלת החלטה לגבי דחיפות ודרכי הפינוי של הפצוע ולייעץ לגורמים המטפלים בשטח בזמן אמת

חייל פצוע מעזה מפונה לבית החולים "סורוקה" בבאר שבע (צילום: פלאש 90)
חייל פצוע מפונה לבית החולים (צילום: פלאש 90)

פיתוח ישראלי חדש  - צמיד רפואי דיגיטלי המכיל חיישנים לתיעוד בזמן אמת מידע רפואי כמו נתוני דופק, לחץ דם, רוויון חמצן בדם וקצב נשימה - יסייע להציל חיים של חיילים פצועים. הוא ייכנס לשימוש בקרוב בחטיבות החוד של חיל היבשה, כך מדווח הבוקר (ה') "ישראל היום".

על פי הדיווח, נתוני הצמיד ישודרו לחובש או פרמדיק המטפל בשטח בפצועי הקרב, מבלי שיצטרך לעסוק במדידה ובניטור. כך יתאפשר טיפול תחת אש או בחשיכה. השעון, או הצמיד, יולבש על כל פצוע קשה. הנתונים ישודר גם לחמ"ל חיל רפואה. הרופאים והמפקדים יוכלו להיעזר בנתונים בקבלת החלטה לגבי דחיפות הפינוי ובאילו אמצעי להיעזר (מסוק או אמבולנס) ולייעץ לגורמים המטפלים בשטח בזמן אמת.

גם הטיפול שיקבל הפצוע בשטח - הכנסת עירוי, טיפול בתרופות או חוסם עורקים - יתועד בזמן אמת. הברקוד שמצוי בציוד רפואי צבאי ברקוד ייסרק על ידי השעון. כשהפצוע יגיע לבית חולים, יוכל הצוות הרפואי לקבל מיד את כל הנתונים.

העיתון מסר כי הצמיד הוא פיתוח משותף לטכניון, חיל הרפואה, החטיבה הטכנולוגית וזרוע היבשה. בעתיד יש כוונה שיהיה מדבקה שניתן להצמידה לכל חלק בגוף ולא רק ליד. אפשרות עתידית נוספת: המידע ישודר גם לחדרי הטראומה בבתי החולים שאליהם יפונו החיילים.

טכנולוגיות לניטור מרחוק של מטופלים קיימות בשימוש אזרחי זמן רב, אולם עתה תוכנס לשדה הקרב.

אל"מ ד"ר חגי פרנקל, סגן קצין רפואה ראשי וראש ענף רפואה מבצעית, אמר לעיתון: "מבחינתנו זה אירוע מאוד משמעותי. אפשר לדמות זאת לפצוע בתאונה הנמצא באמבולנס בדרכו לבית החולים והרופא בחדר הניתוח כבר יודע מה מצבו ואילו טיפולים הוא מקבל. החובש בשטח מקבל לנגד עיניו את כל המדדים שמקבל הרופא במחלקת הטראומה - כבר בשדה הקרב".

נושאים קשורים:  צמיד דיגיטלי לפצועי קרב,  ניטור פצועי קרב,  חדשות,  רפואה דחופה,  חיל הרפואה,  הטכניון
תגובות