מגזין

פרופיל רפואי: פרופ' חיים לוטן, מנהל מערך הלב בהדסה עין כרם

יש לו רומן ארוך ומשפחתי עם "הדסה", הוא דואג להביא לבית החולים את החידושים הרפואיים הבולטים והוא לעולם לא ישכח את רוה"מ מנחם בגין שבו טיפל. פרופיל של מומחה שחי את השטח, גם עם תרמיל מטיילים

פרופ' חיים לוטן, מנהל מערך הלב בהדסה עין כרם. "עבודתי היא דרך חיים"

פרופ' חיים לוטן, מנהל מערך הלב בהדסה עין כרם, הגיע ל"הדסה" עם תחילת לימודיו ומאז לא עזב את המוסד. הוא למד בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית, עשה התמחות-על בקרדיולוגיה התערבותית באוניברסיטת ברמינגהם בארה"ב ולימודי המשך בתחום החדשנות הרפואית באוניברסיטת סטנפורד, קליפורניה, ארה"ב. "אני רופא משנת 1980", הוא מספר, "ומאז לא עזבתי את המחלקה הקרדיולוגית שבה אני רופא מומחה ומנהל שנים רבות את מערך הלב".

את אשתו, אחות בכירה, אחראית תחום ההחייאה בבית החולים, הכיר, איך לא, ב"הדסה" ויחד הביאו לעולם שלושה ילדים – הבכור הוא פסיכיאטר בכיר העובד גם הוא ב"הדסה" ומעורב בחקר אלצהיימר, הבת האמצעית היא פסיכולוגית קלינית והבת הצעירה תלמידת בית ספר. פרופ' לוטן, בן 66, מחובר לא רק למקום עבודתו אלא גם למקום מגוריו. הוא מתגורר שנים ארוכות בשכונת בית הכרם בירושלים, "שכונה שאליה הגעתי כסטודנט והתאהבתי בה. עברתי כאן כמה דירות אבל מעולם לא עזבתי את השכונה בשל יופיה, ההיסטוריה שלה והעובדה שיש בה הרבה ירוק ופחות גושי בטון".

לפני מספר שנים הוענקה לו תעודת הוקרה מאיגוד המצנתרים הישראלי ופרס מרצה מצטיין של הפקולטה לרפואה האוניברסיטה העברית, שבה הקים תכנית לימודים לחדשנות רפואית. בנוסף, הוא מעורב במספר חברות הזנק ומעיד: "תמיד דאגתי להביא להדסה את כל החידושים הבולטים".

מדוע בחרת לעסוק בתחומים הללו?

"יש בתחום הקרדיולוגיה מצבים רבים של הצלת חיים מיידית וסיפוק עצום. בנוסף, בתחום החדשנות הרפואית יש האינטראקציה בין רפואה, הנדסה רפואית וכלכלה רפואית. מדובר בתחום מתפתח ואינטנסיבי המעלה את הצורך להיות מעודכן בכל החידושים. מדובר בהיקף מרשים של פרוצדורות ומכשור חדשני במטרה להציל חיים".

הצלת חיים עומדת בראש מעייניו של פרופ' לוטן בעבודתו היומיומית. "אנחנו כאן בשביל המטופלים. זו אחת הסיבות לרומן הארוך שלי עם 'הדסה'", הוא מסביר. "המטופלים, בהגדרה, מהווים את הסיבה להיותנו כאן ולרצון הצוות ללמוד ולהישאר מעודכנים בתחום כדי להציע את הטיפול המיטבי. עבודתי היא דרך חיים וחיי אדם תלויים בנו, בי ובצוות, מה שהופך את הזמן לגורם מכריע כיוון שכל דקה קובעת. המחויבות שלנו מוחלטת ויש לזה תג מחיר. למרות זאת, העומס והעייפות מפנים מקום לאנרגיות טובות כאשר עולה בידנו להציל חיים או לשפר את בריאותו של אדם. אין דבר מספק מזה".

ספר בבקשה על מקרה בלתי נשכח מהחיים המקצועיים.

"הטיפול בראש הממשלה לשעבר מנחם בגין - אדם כריזמטי, צנוע, חם וחכם. אני הייתי רופא צעיר והוא ראש הממשלה לאחר אירוע לבבי חמור. ניהלנו שיחות רבות ברומו של עולם ושיחות אישיות בגובה העיניים, שהבהירו לי עד כמה מדובר באדם יוצא דופן ומיוחד".

ומיהו המודל שלך לחיקוי?

"שמעון פרס ז"ל - לא הפוליטיקאי, האדם. הוא היה חדור אמונה כנה בעם ובשלום ומשוכנע כי החדשנות הרפואית מהווה את הקשר והגשר לשלום ושיתוף פעולה בין כל העמים".

אם לא היית רופא, במה היית עוסק?

"מהנדס כימיה. זה מקצוע מאתגר ורחב אופקים. אין למעשה נושא בעולם או בעולם הרפואה שאינו מהווה תולדה של אינטראקציה כימית ואני מוצא את זה מרתק".

בתוך סדר יומו העמוס מוצא פרופ' לוטן מדי פעם זמן לטייל בארץ ובחו"ל עם תרמיל על גבו. "אני אוהב בעיקר טיולי טבע", הוא מספר, "יש בזה משהו ראשוני ופראי והנופים ובעלי החיים מרהיבים. בכלל, אני אוהב בעלי חיים ולומד מהם המון. אני קשור לכלבת הזאב שלי ומחכה שהיא תתחיל לדבר". בעבר טייל בקניה שבאפריקה וצילם חיות פרא ולאחרונה יצא לטיול בהודו כתרמילאי – "פשוט לתור את המדינה ולראות את הצבעים האמיתיים שלה".

גם מוזיקה היא מאהבותיו. "אני אוהב מוזיקה ישראלית מכל הזמנים, כזו שיש בה טקסטים אמיתיים, שלמה ארצי למשל. אני נהנה בעיקר כשיש תוכן אמיתי ומלודי, פחות פופ וסוכר ויש לי חיבה גדולה ללאונרד כהן, לזמרי בלוז ולמוזיקה קלאסית במינון מסוים".

לסיום, מה היית משנה במערכת הבריאות?

"הייתי מחזק משמעותית את הרפואה בפריפריה. אין שם בעיה של איכות רופאים ואחיות אבל יש להגדיל את מספרם, את רמת הציוד וכן את ההכשרה לשימוש בציוד מתקדם. כאן ב'הדסה' אנו בחוד החנית בתחומים אלה, ולטובת המטופלים אשמח לראות זאת בעוד מקומות בארץ".

נושאים קשורים:  פרופ' חיים לוטן,  מערך הלב בהדסה עין כרם,  חדשנות רפואית,  איגוד המצנתרים הישראלי,  מנחם בגין,  חדשות,  מגזין
תגובות
אנונימי/ת
13.06.2020, 09:54

אלוף. אהוב על ידי מטופליו וצוות הרופאים והאחיות במחלקתו. מתענייין ורב תחומי. שאפתן ואיש ביצוע. בעל קסם אישי כובש. מבוע של אנרגיה. יחיד במינו.