חדשות

צוות מיון הילדים ברמב"ם העביר סדנאות החייאה באפריקה

שני רופאים ואחות מבית החולים רות לילדים לימדו מיומנויות החייאה מתקדמות בבית החולים המרכזי נקורו שבקניה

האחות האחראית מבית החולים רות רוית אידלמן בתרגול החייאה עם הצוות הרפואי מ"נקורו", קניה. צילום: דוברות רמב"ם

מנהל מלר"ד ילדים במרכז הרפואי רמב"ם פרופ' איתי שביט, ד"ר הדס לוין-כנעני, רופאה בכירה במיון, והאחות האחראית על המחלקה, רוית אידלמן, העבירו קורס החייאה מתקדמת בילדים, APLS, לצוותי רפואה וסיעוד במנקורו, קניה. הקורס, שנמשך כמה ימים כלל הרצאות, תרגול, סימולציות והדרכה פרטנית. הוא התקיים ביוזמתה של פרופ' רותי מרגלית, האחראית על תחום הרפואה הגלובלית בטכניון.

פרופ' שביט סיפר: "בעבר קיימנו קורסים דומים ברומניה שנחלו הצלחה גדולה. כשקיבלנו את ההצעה להעביר את הקורס באפריקה, לא היססנו לרגע. זו היתה הזדמנות נהדרת לשתף ידע ומיומנויות חשובות ולסייע בהצלת חיים במקומות שבהם זקוקים לנו יותר מהכל". חברי המשלחת הביאו עימם ציוד רפואי, בובות סימולציה ומכשור רפואי לצורכי הכשרת הצוותים המקומיים.

את הימים הראשונים של שהותם בבית החולים האוניברסיטאי בנקורו עשה הצוות בצפייה. נבדק  המצב הקיים בו בנושא הקורס, הידע והיכולות של הצוותים השונים והכלים העומדים לרשותם. "ברגע שהבנו מהם הפערים והיכן צריך לשים הדגש, שינינו את התכנית המקורית של הקורס והתאמנו אותה לצורכי הצוותים שהדרכנו וזה היה אתגר לא פשוט".

בית החולים המרכזי בנקורו מוגדר, לפי הסטנדרטים המקומיים, כבית חולים מקביל לרמב"ם. "אולם", סיפר פרופ' שביט, "בפועל הדמיון בין שני המוסדות לא קיים. קשה לדמיין איך ניתן להעניק רפואה מיטבית למטופלים כאשר התשתיות ישנות או שלא קיימות, יש מחסור גדול בציוד רפואי בסיסי, בתרופות ובכוח אדם. רופאים כמעט לא קיימים ומרבית העבודה נעשית על ידי אחיות. בקורס שהעברנו הבינו הצוותים לראשונה שניתן לתרגל החייאה על בובות מבלי לגרום נזק למטופלים עצמם. זאת היתה סיטואציה מוזרה, אבל אנחנו באנו במטרה לשפר את המצב".

בקורס לימד הצוות מרמב"ם את "שפת ההחייאה" דרך ניהול מקרה, חלוקת העבודה וקצב העבודה, שיטות החייאה בסיסיות ומתקדמות, שימוש במכשור שהצוותים הכירו וכזה שלא נתקלו בו בעבר וכן ניטור הלימוד, הפקת לקחים ודרכים לשיפור עתידי.

"ההיענות והסקרנות שלהם היתה מדהימה", סיפרה האחות אידלמן, "בהתחלה הם היו הססנים ונבוכים, אבל ראינו איך הם נרתמים למשימה, לומדים את השיטות והשלבים ומשתפרים. כיוון שהפערים גדולים, גם האתגר גדול. באותה מידה היה מרגש לראות את המהירות שבה נעשו השינויים וכמה קל לחולל שינוי".

בעתיד צפויות, על פי התכנית, הכשרות דומות של הצוות הישראלי במדינות נוספות באפריקה.

נושאים קשורים:  משלחת רפואית,  בית החולים נקורו,  סדנאות החייאה,  בית החולים לילדים רות רפפורט,  חדשות
תגובות