חדשות

המרכז הרפואי רמב"ם חנך יחידה חדשה לטיפול בנזקי טראומה נפשית

בין השירותים שיינתנו ביחידה: איתור מטופלים כבר במיון, טיפול שמתחיל במהלך האשפוז ובעתיד פעילות להגברת חוסן נפשי ויציאה לשטח בעתות חירום

ד"ר תלמה כהן, ד"ר אייל פרוכטר ורה"ע חיפה יונה יהב. צילום: פיוטר פליטר

במרכז הרפואי רמב"ם נחנכה יחידה חדשה לטיפול בנזקי טראומה נפשית. המהלך נעשה בשיתוף עם משרד הבריאות. בכך מורחב סל הטיפולים עבור אוכלוסיית צפון בארץ.

בין השירותים שתעניק היחידה: איתור מטופלים עוד במיון, הטיפול מתחיל במהלך האשפוז. בעתיד תתווסף פעילות להגברת חוסן נפשי וצוות היחידה ייצא לשטח במצבי חירום. היחידה היא חלק ממרכז הטראומה ברמב"ם שבאגף בריאות הנפש, בו ניתן טיפול במקרים של תאונות, פגיעות גופנית, תקיפות ופציעות לחימה.

בטקס חנוכת היחידה השתתפו יונה יהב, ראש עיריית חיפה, ד"ר טל ברגמן, ראש אגף בריאות הנפש במשרד הבריאות, נציגי הנהלת רמב"ם, היחידה לבריאות הנפש והיחידה לטיפול בפוסט טראומה נפשית.

"היחידה הוקמה במטרה לסייע לציבור הרחב להתמודד עם טראומה נפשית ולתת מענה לבעיה הולכת וגוברת באוכלוסיה האזרחית. במלחמת לבנון השנייה הוקם ברמב"ם שירות שהתמקד בפוסט טראומה בקרב האזרחים, בעקבות אירועי התקופה", אמר ד"ר אייל פרוכטר, מנהל אגף בריאות הנפש ברמב"ם. "השירות תוקצב באופן ייעודי למטרה הזאת ולאחר מכן נסגר. אלא שהצרכים ההולכים וגוברים של קבוצות שונות באוכלוסיה מהבחינה הזו עדיין קיימים. היה עלינו לתת להם את הפתרון".

עיקר הטיפול שיינתן ביחידה החדשה יהיה ממוקד לטווח קצר בפוסט טראומה באמצעות סדרת מפגשים בבית החולים עם אנשי צוות היחידה, בעזרת טווח רחב של כלים טיפוליים פרטניים או קבוצתיים.

עוד אמר ד"ר פרוכטר: "בהתבסס על  מודלים טיפוליים קיימים הפועלים בעיקר בתחומים הצבאיים ונחקרו רבות, נראה כי בעזרת תגובה נכונה בסמיכות לאירוע הטראומטי ניתן למנוע או למזער משמעותית סיכוי לפתח פוסט טראומה.

"במסגרת התפקידים שלי בצה"ל ובמחקרים שבהם לקחתי חלק בארה"ב ראינו איך ניתן לפתח כלים להשגת התמודדות טובה יותר עם פוסט טראומה. הניסיון שלי חבר לניסיון שנצבר ברמב"ם. בעתות חירום, כאלה המתרחשות בנסיבות צבאיות או על רקע אחר, מתוכננים כל אנשי המרכז, בתיאום עם האגף לשעת חירום במשרד הבריאות בתחום בריאות הנפש, לצאת לאזור האסון, לחבור אל כוחות החילוץ וההצלה ולתת מענה נפשי כבר בשטח האירוע לנפגעים ולכוחות הטיפול".

ד"ר תלמה כהן, שמונתה למנהלת היחידה החדשה, אמרה: "הרעיון הוא ליצר רצף טיפולי רב תחומי מתוך הבנה שהמערכת מאוד עמוסה והצרכים רבים. 12% מהאוכלוסיה חווים טראומות מסוגים שונים. היחידה תיתן מענה למבוגרים ולילדים עם חשיבה אינטגרטיבית והוליסטית".

נושאים קשורים:  רמב"ם,  יחידה לטיפול בנזקי טראומה נפשית,  ד"ר אייל פרוכטר,  האגף לשעת חירום במשרד הבריאות,  בריאות הנפש
תגובות
29.08.2018, 16:00

בשעה טובה והצלחה!

אנונימי/ת
31.08.2018, 10:49

מה זה הביטוי הזה ברפואה "הוליסטי"? כל פעם שאני נתקל בו או בביטויים "העצמה" , " חשיבה אינטגרטיבית" ושאר ביטויים מהז'רגון הזה אני נתקף בריח עז של "נראות" וזיוף...

מתנצל אם קלקלתי את המסיבה. אבל הייתי שמח לשמוע בעוד נגיד 10 שנים חדשות כמו: "במרכז הרפואי רמב"ם פועלת מזה כעשור ובצניעות יחידה לטיפול בנפגעי טראומה נפשית, היחידה טיפלה במאות פונים ומטופלים ולפי נתונים מחקרים שנאספו על ידי גוף בלתי תלוי הביאו לירידה של X% בסימטומים של תסמונת בתר חבלתית בY% מהמטופלים". היחידה אינה עוסקת בהבטחות/יחסי ציבור/פרסום והיא עמלה להיטיב עם בני אדם ולהקל את סבלם, להביא להם רפואה ומזור כו שפעם למדנו בבתי הספר לרפואה.

אנונימי/ת
31.08.2018, 10:51

מה עושה שם יונה יהב? הרי הבחירות לרשויות המקומיות הן עוד המון זמן, לא?