חדשות

סקר ב"פדה-פוריה": מחצית מאנשי הצוות הרפואי נחשפו לאלימות

ד"ר ארז און, מנהל המרכז הרפואי: "האלימות הולכת ומקצינה, אנחנו עומדים משתאים ולא מבינים מדוע זה מגיע לנו?"

ד"ר ארז און, מנהל המרכז הרפואי פדה-פוריה. "בצפון הארץ תוחלת החיים נמוכה יותר בהשוואה למרכז" (צילום: יח"צ)

מסקר בנושא חשיפה לאירועי אלימות שבוצע בקרב עובדי המרכז הרפואי פדה-פוריה עולה שכ-50% מהנשאלים נחשפו לאלימות מילולית, כ-30% ציינו כי היו עדים לפגיעה בסדר הציבורי. שיעור המקרים שבהם היתה תקיפה גופנית עומד על 4.4% מהמשיבים לסקר.

ממצאי הסקר הוצגו על ידי גיא נגר מהמשרד לבטחון פנים ביום עיון על מניעת אלימות כלפי צוות רפואי שקיים בית החולים. בסקר השתתפו 206 עובדים. מהסקר עולה עוד כי 77.2% מקרב העובדים דיווחו שהם חשים תחושת ביטחון אישי במרכז הרפואי, לעומת 73.2% בממוצע הארצי.

ד"ר ארז און, מנהל המרכז הרפואי פדה-פוריה, אמר ביום העיון: "האלימות בחברה הישראלית הולכת ומחמירה, הולכת ומקצינה. אנחנו עומדים משתאים ולא מבינים מדוע זה מגיע לנו? כולנו בתחושה שאיננו עושים מספיק כדי למגר את התופעה. יש לפעול באמצעים שיש לנו לשם מניעה והתמודדות במהלך האירוע ואחריו, כמו הגשת תלונה במשטרה ושימוש בכלי החוק מול הפוגע, ובמקביל להעניק סיוע לצוות שחווה אירוע טראומתי של אלימות".

הלן מלכה זאבי, מנהלת הסיעוד, אמרה כי "זו רעה חולה. מאד חשוב לומר באופן בלתי מתפשר: די לאלימות!".

שמעון סבח, המנהל האדמינסטרטיבי של בית החולים: "אנחנו רואים בחצי השנה האחרונה פעילות משמעותית לשם מיגור התופעה הקשה. לכל אירוע יש תגובה, מכל אירוע מפיקים לקחים. זה המקום להודות לאנשי מחלקת הביטחון ולמאבטחים שבדרך כלל נמצאים בחזית האירועים הללו".

את יום העיון ארגנה הועדה למניעת אלימות בראשות ד"ר הגר מזרחי, סגנית מנהל המרכז הרפואי וחבריה גרשון ז'ידובסקי, ענת רוזנבלום, תגל צרפתי, משה בן סימון ותמי אזולאי.

ד"ר מזרחי ציינה: "ברור כי מטופלים ומבקרים המגיעים למרכז הרפואי נמצאים בעצמם במצוקה ולעתים חשים חוסר אונים. עם זאת ברור שעל מנת לתת שירות מקצועי, אדיב ואמפתי, חייב הצוות המטפל  לעבוד בסביבה בטוחה המאפשרת יכולת לתת מענה מקצועי בהתאם לדחיפות הרפואית הנדרשת ולעומס הקיים. חשיפת הצוות לאלימות מכל סוג גורמת לתחושת חוסר ביטחון, מעסיקה את הצוות ופוגעת בשיקול הדעת שלו, ועל כן גם מזיקה למטופלים".

קב"ט משרד הבריאות יורם רובינשטיין מסר פרטים על הפעולות שבהן נוקט משרד הבריאות לצמצום החשיפה של צוותי הרפואה ברחבי הארץ לאלימות.

נושאים קשורים:  אלימות בבתי החולים,  אלימות נגד צוות רפואי,  חדשות,  המרכז הרפואי "ברוך פדה" בפוריה
תגובות
אנונימי/ת
03.10.2018, 21:19

מדוע זה מגיע לנו? משום שאנחנו לא עושים דבר על מנת למגר את התופעה. לפני כמעט 4 שנים תקף אותי פיזית בן משפחה. מדובר באדם עם הרשעות קודמות על אלימות. עד עתה נקבעו 14 מועדים לדיון בבית המשפט. בפועל בוצעו רק שניים, והסוף עדיין לא באופק.

אנונימי/ת
04.10.2018, 02:59

ברור שאלימות נגד צוות רפואי ראויה לגינוי ולתגובה משפטית הולמת. במרכז בו 50% מהעובדים נחשפו לאלימות כדאי לבדוק גם את הסיבות הסביבתיות והתנהגות הצוות שהביאו לכך שמישהו נקט באלימות. הרי הוא לא הגיע למקום כדי להתפרע.