דביגטרן

דביגטרן בטוחה למניעת פקקת ורידים תסחיפית לאחר ניתוח סרטן לבלב

דביגטרן היא אלטרנטיבה בטוחה להפרין עם משקל מולקולרי נמוך לצורך מניעת אירועי פקקת ורידים תסחיפית בהיבט אירועי דמם

פקקת ורידית (אילוסטרציה)
פקקת ורידית (אילוסטרציה)

רקע:

  • הקולג' האמריקאי לרפואת חזה והאיגוד ההפטו-לבלבי-ביליארי ממליץ על שימוש בהפרין עם משקל מולקולרי נמוך במשך 28 יום לאחר ניתוח לטיפול בסרטן לצורך מניעת אירועי פקקת ורידים תסחיפית.
  • דביגטרן היא תרופה פומית הניטלת פעם ביום ומאושרת על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי לצורך מניעת פקקת ורידים תסחיפית לאחר ניתוחים אורתופדיים. התרופה ניתנת במינון קבוע וקיימת תרופת נגד (antidote) כנגדה.

מהלך המחקר:

במחקר השתתפו מטופלים אשר עברו ניתוח בשל גידולי לבלב ממאירים (פרט לגידולים נוירואנדוקריניים) בין ינואר 2017 לינואר 2018. ביום השחרור מבית החולים, המטופלים קיבלו דביגרטן במינון 220 מ"ג פעם ביום עד ליום 28 לאחר הניתוח. מטופלים עם התוויות נגד ביטוחיות או רפואיות קיבלו הפרין עם משקל מולקולרי נמוך או תרופה פומית נוגדת קרישה אחרת. התוצא העיקרי שנבדק היה סיבוכי דמם עד ליום ה-90 לאחר הניתוח.

החוקרים מצאו כי מתוך 134 מטופלים שהיו מועמדים למחקר (גיל חציוני 67±10; 58.9% גברים), 87 מטופלים (82.9%) קיבלו דביגטרן ו-18 מטופלים (17.1%) קיבלו תרופה אחרת נוגדת קרישה.

19 מטופלים (4.2%) לא קיבלו דביגטרן בגלל התווית נגד רפואית או אשפוזית.

תוצאות:

  • ארבעה מטופלים חוו דמם לאחר השחרור מבית החולים תחת טיפול עם דביגטרן.

שני אירועים (2%) הוגדרו  כאירועי דמם משמעותיים (ציון IV ו-V בסולם Clavien-Dindo) ו-2 (2%) היו אירועים מינוריים (Clavien-Dindo I).

  • היענות החולים היתה מצוינת ו-93% מהמשתתפים השלימו את תקופת המניעה המומלצת.
  • שני מטופלים פיתחו פקקת ורידים תסחיפית תסמינית.

מסקנות:

שימוש ב-direct oral anticoagulant כתרופה פומית נוגדת קרישה לצורך מניעה ממושכת של פקקת ורידים תסחיפית, לאחר ניתוח גסטרואינטסטינלי גדול, לא נבדקה נכון להיום.

תוצאות המחקר הנ"ל מדגימות כי דביגטרן היא אלטרנטיבה בטוחה להפרין עם משקל מולקולרי נמוך לצורך מניעת אירועי פקקת ורידים תסחיפית בהיבט אירועי דמם.

מקור: 

Rashid, M.F. et al. (2018). Journal of Gastrointestinal Surgery.

נושאים קשורים:  דביגטרן,  פקקת ורידים,  מחקרים