חדשות

מדד העומס: אסף הרופא, פוריה ולניאדו בראש רשימת המלר"דים המצטיינים

נתוני משרד הבריאות מציגים שיפור במדדים מרכזיים בעומסי המלר"דים בעקבות התכנית לתמרוץ מחלקות לרפואה דחופה, אך גם ירידה בנוכחות רופא בכיר בתורנות

חדר מיון (צילום: יונתן בלום)
חדר מיון (צילום: יונתן בלום)

תוצאות המודל לתמרוץ מחלקות לרפואה דחופה 2018 הוצגו אתמול (א') בכנס התכנית הלאומית למדדי איכות של משרד הבריאות שהתקיים בבית החולים בילינסון בפתח תקוה. התוצאות השנה, שהוצגו על ידי ד"ר עידית סגל, סגנית ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, מצביעות בין השאר על שיפור בזמני המתנה עד למגע ראשון עם אחות - קיצור זמן ההמתנה וגידול במספר בתי החולים ב-2018 שעמדו ביעד, שיפור בזמני המתנה עד החלטת רופא על שחרור או אשפוז, שיפור בזמן ההמתנה לאשפוז וכן ירידה בשיעור הממתינים יותר מ-3 שעות במלר"ד. כמו כן הנתונים מדגימים שיפור באיוש אחיות במיון לצד ירידה בנוכחות רופאים בכירים בתורנות.

המרכז הרפואי אסף הרופא מוביל השנה את צמרת מובילי המדדים מבין בתי החולים עם מספר פניות שנתי גבוה למלר"ד (מעל 90 אלף בשנה), ומיד אחריו המרכז רפואי תל אביב ("איכילוב") ובית החולים מאיר.

מבין בתי החולים עם מספר פניות נמוך מ-90 אלף וגבוה מ-50 אלף מוביל המרכז הרפואי פוריה את רשימת בתי החולים, ואחריו המלרד"ים של בתי החולים הלל יפה וזיו.

בית החולים השרון ניצב במקום הראשון מבין בתי החולים עם פחות מ-50 אלף פניות בשנה, ואחריו בתי החולים לניאדו ומעייני הישועה. בקטגוריית ילדים ניצבים במקום הראשון מבין המרכזים הגדולים (אלה הכוללים למעלה מ-24 אלף פניות בשנה למיון ילדים)  בית החולים קפלן ומאיר (יחדיו), ובמקום השני רמב"ם ואחריו מיון הילדים ב"דנה" (איכילוב). מבין המלר"דים לילדים הבינוניים בגודלם (פחות מ-24 אלף ולמעלה מ-12 אלף פניות בשנה) ניצב במקום הראשון המרכז הרפואי פוריה, ואחריו בתי החולים הלל יפה וזיו.

מבין המלרד"ים הקטנים (פחות מ-12 אלף פניות) ניצבים בתי החולים השרון ואחריו ניצבים בתי החולים לניאדו ומעייני הישועה.

התכנית הלאומית לחיזוק חדרי המיון (מחלקות לרפואה דחופה – מלר"ד) בישראל הושקה בשנת 2015 ונתוניה מפורסמים מדי שנה. התכנית כללה תוספות כוח אדם (אחיות, רופאים, עוזרי רופא, מנהלנים), הכשרות, הצטיידות וכן עידוד שיפור תהליכי התייעלות באמצעות מודל תמרוץ מלר"ד. המודל מודד רכיבים שונים, ביניהם זמני המתנה ושהיה, איוש כוח אדם, נוכחות רופא בכיר ונושאים נוספים כגון מחשוב, הטמעת תהליכים לטובת שיפור חוויות המטופל ועוד.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמר בתגובה לנתונים כי ״המפגש הראשון של האזרחים בבתי החולים הוא בחדר המיון. אנחנו מכירים את הקשיים שעימם מתמודדים הצוותים הרפואיים והעומסים שחווים המטופלים. מתוך כך משרד הבריאות פועל בתוך המקום המאתגר ביותר על מנת להשתפר. נעשתה עבודה יסודית ומעמיקה ואני בטוח שהתוצאות לצד המשך מימון המערכת לא יאחרו לבוא. אנחנו מכירים את האתגרים ומתמודדים עימם. יש נתונים שמעודדים אותי ויש מקומות שהוריתי על תקצוב ושיפור״.

ד״ר עידית סגל, שהציגה את תוצאות הנתונים בכנס, אמרה: ״הנתונים והאינדקציות של שיפור במלר"דים מעודדים, יש עוד הרבה עבודה לכולם אבל הנכונות של הצוותים לשתף פעולה יחד עם הנהלות בתי החולים ואיתנו המשרד היא חשובה והכרחית לתהליך״.

ד״ר ורד עזרא, ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, הוסיפה: ״נעשתה עבודה יסודית שתוביל לתוצאות חיוביות בהמשך. אנחנו מחויבים לנושא ולתהליך ונמשיך לפעול להמשך שיפור לטובת המערכת כולה״.

למצגת המלאה - ליחצו כאן.

נושאים קשורים:  מדדי איכות,  מלר"ד,  התכנית הלאומית למדדי איכות,  ד"ר עידית סגל,  ד"ר ורד עזרא,  יעקב ליצמן,  חדשות,  משרד הבריאות
תגובות