חדשות

החלו דיוני הוועדה הציבורית לשיפור הטיפול במחלקות הפנימיות

מנהלים במחלקות הפנימיות בבתי החולים דורשים פתרונות מחייבים ואופרטיביים וכי המלצות הוועדה שהקים משרד הבריאות יגובשו עד 15 באפריל

אשפוז במסדרונות מחלקה פנימית. צילום: האיגוד לרפואה פנימית

היום (ב') תתקיים במשרד הבריאות בירושלים הישיבה הראשונה של הוועדה הציבורית-מקצועית שהקים משרד הבריאות לשיפור הטיפול במערך האשפוז הפנימי בבתי החולים. בוועדה חברים נציגי משרד הבריאות, האוצר, קופות החולים, בתי החולים, האקדמיה והר"י ובראשה עומד פרופ׳ רן טור כספא.

כמה ממנהלי המחלקות הפנימיות בבתי החולים השונים - שיבא, קפלן, וולפסון, הלל יפה, הדסה, צפת, העמק, סורוקה ורמב"ם – פנו ליו"ר האיגוד לרפואה פנימית בהר"י, פרופ' אבישי אליס, בתביעה לעמוד על כך שדיוני הוועדה, שנועדה לבחון את בעיית העומסים במחלקות, יסתיימו עד 15 באפריל ושהיא תגבש בזמן המלצות וחבילת פתרונות מחייבים ואופרטיביים ולא תעסוק רק בתמונת המצב.

בשבועיים האחרונים מיעטו מנהלי המחלקות להעביר נתונים על המצב בהן וזאת לקראת פתיחת דיוני הוועדה, כאשר בפועל המצב הבלתי מתקבל על הדעת נמשך ללא שינוי. בדיווחים לאיגוד מוצגים נתונים על מספר המיטות במחלקות שונות בבתי החולים הממשלתיים - בבילינסון, בסורוקה, בקפלן ובהדסה כמה חולים תקועים היום במחלקות, ממתינים לטיפולי המשך, כמה ממתינים במיון או בבידוד - לצד נתונים על מספר הרופאים המומחים המעטים ביחס לתקן, המתמחים והסטאז'רים, כאשר המומחים צריכים, בנוסף לעבודה הרפואית-טיפולית בחולים עצמם, להשקיע זמן בהדרכת המתמחים.

במכתב, עליו מדווח "כלכליסט" בכתבתו של אדיאן פילוט, ציינו מנהלי המחלקות הפנימיות שהם מברכים על הקמת הוועדה אבל גם קטני אמונה ביחס אליה וזאת על סמך ניסיון מהעבר, "כיוון שהממשלה מקימה ועדות שכאלו כדי להשיג שקט יחסי ורגיעה ובפועל איש איננו יודע מה עולה בגורלן של סיכומי הוועדות ומה יוצא מההמלצות".

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמר לקראת תחילת עבודת הוועדה: "אנחנו ערים לאתגרים במערך האשפוז הפנימי, נוכח העומסים הכבדים והסבל לציבור החולים, ואנו פועלים ללא לאות לשפר את המצב. אנו בטוחים שבשיתוף פעולה בין כלל הגורמים במערכת ניתן יהיה להציע פתרונות אמיתיים בטווח הזמן הנראה לעין. גם הרופאים וגם אנחנו יודעים שמערכת הבריאות צריכה לקבל יותר, ואנחנו נעשה זאת יחד על מנת להביא להישגים.

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, ציין כי "אני שמח על הכניסה להליך עבודה משותף עם משרדי הבריאות והאוצר ומקווה להליך מהיר ואפקטיבי ולהתכנסות לתכנית עבודה מעשית במועד שנקבע, ולא מאוחר מזה, נוכח המשבר הגדול במחלקות הפנימיות".

"בנימה אישית", הוסיף פרופ' אליס, "חבריי ואני יצאנו למאבק הציבורי לאחר שכ-40 שנות הזנחה הביאו את הרופאים וכלל הצוותים במחלקות לאי יכולת להעניק לציבור בארץ את הרפואה לה הוא ראוי, ועל רקע המצוקה היומיומית המתמשכת שלנו כל ימות השנה. מאבקנו נועד להחזיר את הרפואה הפנימית למעמד הראוי לה, כציר מרכזי של המערכת הציבורית האשפוזית בישראל. אני מאמין שזה מחויב המציאות ואפשרי".

לכתב המינוי שנשלח לחברי הוועדה – ליחצו כאן.

נושאים קשורים:  פרופ' אבישי אליס,  פרופ׳ רן טור כספא,  מחלקות פנימיות,  ועדה ציבורית,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
26.02.2019, 06:38

פרופ' אליס הוא צדיק, הלוואי היינו כך כולנו.

אנונימי/ת
11.03.2019, 13:37

מה כוונתך במילה צדיק.??
כדיי להשיג שיפור במחלקות הפנימיות לא צריך בכלל להיות צדיק.
צריך תכונות אחרות. אופי חזק. נכונות להתעמת עם גורמים שונים רביי כוח . כושר לעמוד בלחצים ואולי הכי חשוב יכולת להפעיל עיצומים שונים. בלי זה דברים לא זזים במדינתינו.
הפעלת עיצומים ע"י פנימאים מסובכת וקשה. עד כה לא נעשתה אף פעם.(וזה מוותק של 45 שנה כפנימאי בכיר)
האם לפרופ אליס יש התכונות הללו? נחכה ונראה.
צדיקות לא תעזור בכלל.

26.02.2019, 06:40

בארץ ישרועאל הדרך הטובה ביותר לקבור נושא היא הקמת ועדה

אנונימי/ת
26.02.2019, 09:39

על מנת לשפראת. המערכת חייבים לעשות סדר ברפואה הקהילתית .למנוע את ההפניות המיותרות לחדר מיון .ואין קל מיזה .לשנות את השיטה שבה החולה הוא לקוח ולשלוח אותו לאן שהוא רוצה וזה כשאין צורך .רו ה גסטרו יאללה קח הפניה .רוצה קרדיולוג קדימה לך על זה .ואפשר לשנות את זה .לפתוח מוקדים מתאימים גם בשעות היום .על מנת לפתור בעיות ולא על מנת להפנות למיון . לא לתת אפשרות לרופא לטפל ב 2000 חולים .למרות ודווקא מכיוון שהוא מעוניין על מנת להגדיל את השכר . כמובן להבדיל תקנים .אבל בפרוש לא הכל זה כסף .זו גם יעילות ורצון טוב של המנהלים ושיתוף פעולה בין הנהלת הקופות ובתי החולים