חדשות

זהירות! טיול יומי עם הכלב מעלה סיכון לשברים בגיל המבוגר

מחקר חדש מגלה כי הולכת כלב כשהוא קשור ברצועה מגדילה סיכון לשברי עצמות במיוחד בקרב בני 65 ומעלה

הוֹלָכַת כלבים - הפעולה שבה אדם מוליך כלב לטיול כשהוא קשור ברצועה - מגדילה סיכון לשברי עצמות במיוחד בקרב בני 65 ומעלה, כאשר היא נעשית לצורך פעילות גופנית יומית. כך על פי מחקר חדש שבו נותחו נתונים על ביקורים בחדרי מיון ורפואה דחופה בבתי חולים בארה"ב בין השנים 2004 ל-2017 . ממצאי המחקר פורסמו בסוף השבוע שעבר ב-JAMA surgery.

במחקר שנעשה בידי צוות מאוניברסיטת פנסילבניה נמצא כי יותר מ-32 אלף אנשים הגיעו בתקופה הנ"ל לחדרי מיון עם שברי עצמות כאשר אצל אלה שביצעו הולכת כלבים והיו בני 65 ומעלה חלה עלייה בביקורים במלר"ד כמעט כדי פי שלושה מ-1,671 ל-4,396 ב-2017.

בעקבות ממצאים אלה החוקרים ממליצים שרופאים ועובדים אחרים בתחומי הרפואה שפוגשים מטופלים, יזהו את אלה שנמצאים בסיכון בעת שהם מציעים להם אילו הן הצורות המומלצות של פעילות גופנית.

יש סיבות רבות מדוע אנשים בגיל המבוגר הם רגישים יותר לשברי עצמות וביניהן: ירידה בצפיפות העצם ועלייה בתכיפות של נפילות. החוקרים ציינו כי נשים שהן בעלות כלבים ומוליכים אותם לטיול יומי נמצאות במיוחד בסיכון לפציעה ולשברי עצמות. נשים ממילא נמצאות בסיכון לשברים ומחלות עצם כמו אוסטיאופורוזיס. 78.6% משברי העצמות שנכללו במחקר היו בקרב נשים.

"נשים מבוגרות במיוחד, שחיות לבד ובבדיקות נמצא כי אצלן יש ירידה בצפיפות העצם ושוקלות להחזיק כלב כחיית מחמד גם לצורך פעילות גופנית קלה, חייבות להיות מודעות לסיכון", נכתב בדו"ח המחקר. הסיכון קיים באופן מובהק כאשר הכלב קשור לרצועה. סוגי שברי העצם עלולים להיות במיוחד שברי ירך והתוצאה היא סיבוכים בריאותיים ממושכים יחד עם אובדן היכולת להיות עצמאי.

עם זאת ציינו מחברי הדו"ח כי למחקרם ייתכנו מגבלות, התוצאות שהושגו הן סטטיסטיות וגם הנתונים התייחסו רק לביקורים במלר"ד. מצבר הנתונים נוכו פציעות קלות שהיו פחות חמורות ולא היו שברי עצם.

נושאים קשורים:  שברים בעצמות,  שבר בירך,  הולכת כלבים,  חדשות,  אוסטאופורוזיס
תגובות