חדשות

מכשיר לזיהוי חזה אוויר בשדה הקרב זכה במקום הראשון בהאקתון של הטכניון

במקום השני בתחרות, שבה הציגו סטודנטים רעיונות טכנולוגיים, זכתה מערכת לניטור לא פולשני של מצב נוירולוגי במטופל המתריעה מפני מצבים מסוכנים

קבוצת PneuMonitor. הסטודנטים הזוכים בהאקתון T-Hack של הטכניון

רעיון לטכנולוגיה חדשנית ולמכשיר קומפקטי לזיהוי מהיר של "חזה אוויר" - מצב רפואי מסוכן בשדה הקרב, וטכנולוגיה למערכת לניטור לא פולשני של המצב הנוירולוגי של מטופל ולהתרעה מפני מצבים מסוכנים, זכו בשני המקומות הראשונים בתחרות הרעיונות החדשניים, "האקתון" T-Hack של סטודנטים שארגן הטכניון בחיפה.

את רעיון הטכנולוגיה לזיהוי "חזה אוויר" פיתחה קבוצת סטודנטים שקראה לעצמה כשם המכשיר שהתכוונה לפתח, PneuMonitor. חבריה משרתים בחיל הרפואה וביניהם נוי מרק וענת ליובים חיימוב, בוגרות הפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון (נוי מרק מסיימת תואר שני), ערן שאשא מהחוג למתמטיקה באוניברסיטת תל אביב ורפי ג'רסי, מהנדס חשמל ואלקטרוניקה מאוניברסיטת אריאל, בוגר תואר שני במינהל מערכות בריאות מאוניברסיטת בן גוריון.

פנאומטורקס – חזה אוויר – הוא גורם המוות בר המניעה השני בשכיחותו בשדה הקרב. במצב הזה חודר אוויר לפלוארה, הקרום הדו שכבתי המקיף את הריאה, ופוגע בהתרחבות התקינה של הריאה ובהעברת החמצן לדם, מה שעלול להוביל לחסימת קנה הנשימה ולבעיות לב. אבחון מוקדם שלו עשוי להציל חיים. הבעיה היא שפנאומטורקס איננו מתבטא בסימנים חיצוניים, בעיקר לא בשלבים הראשונים ולכן קשה לאתרו באמצעים ידניים.

ההתקן שפיתח הצוות מבוסס על ניתוח אוטומטי של קולות הנשימה של המטופל, תוך סינון קולות רקע. הקולות מתקבלים מסטטוסקופ פשוט ומנותחים באמצעות אלגוריתם שפיתח הצוות. המכשיר הקטן, קל המשקל והאוטומטי שיבצע את הזיהוי האובייקטיבי המיידי של פנאומטורקס יוכל לשמש את החובשים בשטח. לקבוצה הזוכה הוענק פרס בסך 50 אלף שקל.

הרעיון הטכנולוגי שזכה במקום השני (15 אלף שקל) בתחרות ICPupil עושה שימוש בעיבוד תמונה ובאלגוריתמיקה להפקת ציון נוירולוגי. המכשיר ילווה את המטופל תוך כדי הפינוי, השהות במיון ובביתו. הציון מקנה למטפל מידע קריטי אודות מצבו של המטופל בזמן אמת.

חברי הקבוצה שפיתחה את הרעיון הם סטודנטים בטכניון: רועי פרנצוס דוקטורנט בפקולטה למדעי המחשב, יהודה וקסלר ויונתן פרט העומדים לסיים תואר ראשון כפול ברפואה ובהנדסה ביו-רפואית ושני גלטשטיין ומיכל לנדסברג שסיימו תואר ראשון כפול וכיום הן סטודנטיות לתואר שלישי בתכנית ה-MD/PhD של הטכניון.

במקום השלישי וב-10,000 שקל זכו חברי Cyclmate שפיתחו רעיון למערכת אלקטרונית חכמה שנועדה למנוע מילדים ומנערים לרכוב על אופניים ללא קסדה. חברי הצוות הם כריסטאן שקור, סטודנט בפקולטה להנדסת חשמל ע"ש ויטרבי בטכניון, ניר אלטמן, מייסד הסטארטאפ Cyberty AB לאבטחת מידע, טל שחנובסקי, סטודנט בתכנית אתגר וחוקר במעבדת rbd באוניברסיטת חיפה, בני ריין עתודאי בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה באוניברסיטת תל אביב, וג'ורג' קסייב, סטודנט לתואר שני במדעי המחשב באוניברסיטת חיפה.

בתחרות נטלו חלק יותר מ-600 סטודנטים ב-150 קבוצות וצוותים מכל הארץ. לשלב הגמר הגיעו עשרה רעיונות. צוות השופטים כלל את פרופ' אדם שורץ, המשנה הבכיר לנשיא הטכניון, ד"ר אירית עידן, סמנכ"לית בכירה למחקר ופיתוח ברפאל, דב מורן, יזם משקיע וממציא הדיסק-און-קי ואדן שוחט, משקיע הון סיכון, שותף-מנהל בקרן אלף (Aleph) וממייסדי face.com, החברה המובילה בעולם בזיהוי פנים ברשתות חברתיות. בקיום האירוע תמכו "אינטל", "פייסבוק", "נובל אנרג'י" וחברות נוספות.

נושאים קשורים:  חזה אוויר,  הטכניון,  תחרות "האקתון" T-Hack,  מצב נוירולוגי,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
09.04.2019, 12:01

You can easily and quickly detect Pneumothroax with a handheld US probe

אנונימי/ת
10.04.2019, 11:22

כמי שאבחן חזה אוויר בשדה הקרב,ולא פעם או פעמיים, כמי שזכה להכניס נקזים בשטח לחיילים אשר היו במצב כמעט אנוש והפכו למצב בינוני,כמי שהאבחנה והטיפול בחזה אוויר ולא רק בבית חולים, היו לחם חוקיו,אני יכול לאמר בביטחון כי המכשיר הדרוש העיקרי אינו אלא סטטוסקופ.
בעזרתו ניתן לא רק לאבחן את קיום הפנאומוטורקס כי אם ובעיקר את כמותו אשר ממנו נגזרת חומרתו ובשל זה גם האיום על החיים.
עם כל הכבוד למהנדסים, אנשי ההי טק אשר הימציאו מכשיר אלקטרוני לזיהוי חזה אוויר, יעילותו הכוללת תהיה נמוכה מכל סטטוסקופ.
כמו כן כדאי לספר למי שלא מצוי בעינין שהטיפול בבעייה נעשה אך ורק על ידי רופא וזה האחרון בוודאי יקשיב לקולות הנשימה לפני שיחדיר את הנקז.למי אם כן מיועד המכשיר? לחובש כאשר לא יהיה לידו רופא ושבלאו הכי אינו יכול לטפל בבעייה.
עוד מכשיר מיותר שממציאיו יזכו בפרס על לא עוול בכפם