סוכרת מסוג 1

כיצד משפיעה פעילות גופנית מאומצת של חולי סוכרת מסוג 1 על התגובה המטבולית של הלב?

מחקר תצפיתי זה בדק את היכולת להפיק מחדש את התגובה הקרדיומטבולית (Cardiometabolic) לפעילות גופנית מאומצת במקטעים, בקרב חולי סוכרת מסוג 1

מטופלים הסובלים מסוכרת מסוג 1 מדווחים לעיתים קרובות על עלייה ברמת הסוכר בדם, לאחר פעילות גופנית מאומצת וקצרה. מטרתו של מחקר זה הייתה לקבוע את היכולת להפיק מחדש את התגובה המטבולית של הלב לפעילות גופנית עצימה במקטעים (high-intensity interval training, HIIT).

במחקר נכללו 16 בוגרים המאובחנים בסוכרת מסוג 1, המטופלים באופן מיטבי עם מספר זריקות יומיות של אינסולין גלרגין (300 יחידות/ מיליליטר). המטופלים ביצעו 4 אימוני HIIT בצום, על-פני תקופה של 4-6 שבועות. הפעילות כללה רכיבה על אופניים במקטעים עצימות גבוהה, ואימון רב-שיטות למשך 25 דקות.

קצב הלב והדירוג העצמי לגבי המאמץ המושקע עלו באופן דומה בכל האימונים, כמו גם הערכים הנמדדים בדם של חומצה לקטית, קטכולאמינים והורמוני גדילה. רמות הסוכר בדם עלו בתגובה ל-HIIT ב-62 מתוך 64 המקרים (97%), עם עלייה כוללת של 1.6±3.7 מילימול/ליטר (ממוצע±סטיית תקן, P<0.001). בהשוואת בין מטופלים לבין עצמם, נמצאה מתאם מובהק סטטיסטית בשינוי ברמות הסוכר בדם בין אימוני ה-HIIT של אותו מטופל (ערך מתאם מורכב 0.58 [מקדם השונות r2=0.34], רווח בר-סמך 95%, 0.35-0.80, P<0.01).

החוקרים הסיקו שמתוך תצפיות על ארבעה אימוני HIIT שונים, עולה שקיימת יכולת גבוהה להפיק מחדש את התגובה המטבולית של הלב של אותו מטופל. התגובה שנמדדה כללה את רמות הסוכר בדם של חולי סוכרת מסוג 1, שביצעו את הפעילות במצב של צום.

מקור: 

Riddell, MC. et al. (2019). Diabetes Research and Clinical Practice. 148: 137-143.

נושאים קשורים:  סוכרת מסוג 1,  פעילות גופנית מאומצת במקטעים,  תגובה מטבולית של הלב,  מחקרים
תגובות