חדשות

מד"א מדווח: עלייה משמעותית במקרי הכשות נחשים בישראל

נתוני מגן דוד אדום מצביעים על עלייה של 50% במספר הנפגעים מהכשות נחשים בשנה האחרונה | מותם של שניים מהנפגעים נקבע בבית חולים

נחש צפע בישראל. גרם למותו של בן 81 מהשרון. צילום: שאטרסטוק

מזג האוויר החם בקיץ מגביר את הסכנה להכשות נחשים. זו העונה בה הנחשים מתעוררים משנת החורף שלהם, ומדי שנה נפגעים עשרות בני אדם כתוצאה מהכשות נחשים בתקופת הקיץ. על פי נתוני מגן דוד אדום, נרשמה עלייה חדה בהכשות הנחשים בישראל בחודשיים האחרונים, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מתחילת חודש אפריל טופלו על ידי החובשים והפראמדיקים של מד"א 45 בני אדם שהוכשו על ידי נחשים. מותו של אחד מהם - גבר בן 81 תושב השרון שהוכש על ידי נחש צפע - נקבע בבית חולים, שניים פונו במצב קשה וחמישה במצב בינוני. בתקופה המקבילה בשנה שעברה הצוותים של מגן דוד אדום טיפלו ב-30 בני אדם שהוכשו, בהם שניים שהיו במצב קשה ושניים במצב בינוני. מדובר בעלייה משמעותית השנה של 50 אחוז.

נתונים אלה מצטרפים לנתוני ארגון הבריאות העולמי שהודיע בחודש שעבר כי הוא יוצא במהלך אסטרטגי לצמצום התמותה מהכשות נחשים שאותה הגדיר כ"משבר עולמי חבוי מן העין". מדי יום מתים בעולם 200 בני אדם מהכשות נחשים ארסיים, והמהלך האסטרטגי שבו נוקט ה-WHO כנגד התופעה יבוצע בשלבים, החל מהשנה הנוכחית ועד 2030 כדי לצמצם את היקפה.

בסה"כ מתחילת חודש אפריל אשתקד (2018) ועד תחילת יוני 2019, החובשים והפראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ל-199 בני אדם שהוכשו על ידי נחשים, ופינו שמונה מהם לבתי החולים במצב קשה ו-21 במצב בינוני. מותם של שניים מהנפגעים נקבע בבית חולים.

מנתוני מגן דוד אדום עולה כי 69 מכלל המוכשים (35%) הם קטינים מתחת לגיל 18, בהם שמונה פעוטות מתחת לגיל 3 (4% מכלל המוכשים). 12 מהנפגעים (6%) הם קשישים מעל גיל 65. תינוקת בת שנה וחצי היא הצעירה ביותר שהוכשה על ידי נחש בשנה האחרונה, והמבוגר ביותר הוא גבר בן 86.

151 מכלל המוכשים מאז אפריל 2018 הם בנים ו-48 הן בנות. 91 הוכשו במרכז הארץ ובאזור השרון, 64 בצפון הארץ ו-44 בדרום.

בחודשי הקיץ שעבר (אפריל 2018-ספטמבר 2018) הוכשו 118 בני אדם, ובחודשי החורף (אוקטובר 2018-מרץ 2019) הוכשו 36 בני אדם. מדובר ביותר מפי שלושה בני אדם שהוכשו בששת חודשי הקיץ, לעומת ששת חודשי החורף, כך עולה מנתוני מגן דוד אדום.

"בתקופה זו של השנה גוברת פעילותם של נחשים ארסיים כגון הצפע הארץ ישראלי, ועל מנת להימנע מהכשות, ניתן לנקוט בפעילויות מנע כדי לצמצם את המפגש בין בני אדם ונחשים", מסביר דוראל ארזואן, פראמדיק מד"א ומדריך מקצועי בתחום המעביר סדנאות בנושא לעובדי ומתנדבי מד"א, "יש להימנע מהפיכת סלעים ואבנים, לנקוט משנה זהירות בזמן ישיבה על מדשאות וקרקע חשופה בטבע, ולא ללכת יחפים או בסנדלים במקומות אלה. בחצרות בתים, יש להקפיד על גיזום צמחייה ופינוי אשפה".

במקרים שבהם אנשים נפגעים כשהם נמצאים בשטח הפתוח ולא בכתובת מסודרת, יש חשיבות אדירה לשימוש ביישומון "מד"א שלי", המסייע לחובשים ולפראמדיקים במוקד ובאמבולנס לאתר את מיקומם הנפגעים, מאפשר לשלוח תמונה של סימני ההכשה ושל הנחש מהשטח, ובכך נחסך זמן יקר, מסבירים במד"א.

נושאים קשורים:  הכשות נחשים,  נחש צפע,  מד"א,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
21.06.2019, 10:37

הצפעים, שהם הנפוצים ביותר מבחינת ההכשות הינם חיה מוגנת שאסור להרוג. משום כך הם מתרבים באין מפריע. דומה כי ולו רק מהבחינה הרפואית, הריגת צפע שמגיע לאזור מיושב מועילה יותר לאנושות, מהתועלת התאורטית של השארתו בחיים והעברתו לאזור בלתי מיושב. יש לדעתי אינטרס רפואי בשינוי החוק, לפחות לגבי צפעים

אנונימי/ת
21.06.2019, 11:36

יש סיבה בגינה הצפעים הם חיה מוגנת, יש להם מקום וחשיבות בעולם, גם אם זה לא נוח לנו בני האדם. על פי הלוגיקה שלך הייתי מצפה לתמיכה רפואית בחוק האוסר החזקת כלי רכב פרטי . הרבה יותר מסוכן ...

22.06.2019, 10:09

אין לצפע שום חשיבות ושום תועלת (מלבד להכנת סרום נגד הכשות של צפע.)
גם היעילות שלהם באכילת מכרסמים עלובה ביותר - נחש אוכל עכבר אחד פעם בשבוע שבועיים.
אילו לא היו צפעים או בכלל נחשים ארסיים בעולם לא היה משתנה כלום.
בניוזילנד למשל אין נחשים ארסיים ויש שם יופי של אקלוגיה מאוזנת.

אנונימי/ת
21.06.2019, 10:46

בתמונה זה לא צפע, זה נחש ארסי אחר עכן גדול

אנונימי/ת
21.06.2019, 11:10

נשים נשים שק של נחשים

22.06.2019, 10:04

הבעיה שהפתגם החכם והנכון "הטוב בנחשים רצוץ את מוחו", נשכח.
ומצד שני קמו חסידי זכויות בעלי החיים בתמיכת החוק הדמוקרטי וקבעו שלנחשים יש יותר זכויות מאשר לבני אדם.
אם אדם מנסה להרוג את כל מי שמתקרב אליו , קוראים לו טרוריסט והורגים אותו או כולאים אותו, אבל נחש ארסי, אסור להרוג .
מה גם שהחוקים האלה סלקטיביים ולא חלים על כל בעלי החיים המסוכנים והמזיקים, למשל מכרסמים וחרקים מזיקים, החוק מעודד להרוג ואפילו נעשים מאמצים להדביר מינים שלהם לחלוטין.