החייאה

מהם שיעורי ההישרדות לאחר דום לב במהלך אשפוז בטורקיה?

החוקרים בדקו את שיעורי ההישרדות של מטופלים אשר עברו דום לב, ובעקבותיו החייאה, במהלך אשפוז בבית חולים בטורקיה וניסו להעריך את ההשפעה של מחלות הרקע של סיכויי ההישרדות של המטופל.

החייאה. "שניים מתוך 28 המשתתפים יכלו לשמוע את הצוות הרפואי עובד בזמן שעברו את ההחייאה". אילוסטרציה

למרות ההתקדמות הניכרת בתחום ההחייאה (CPR – cardiopulmonary resuscitation) במהלך 40 השנים האחרונות, הדיווחים לגבי שיעורי ההישרדות לאחר דום לב בבית החולים (IHCA – in-hospital cardiac arrest) שונים לגמרי. מספר מחקרים קודמים בדקו את ההשפעה של מחלות רקע על ההישרדות לאחר IHCA.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון מקרי IHCAs במשך שנתיים, לקבוע את שיעורי ההישרדות ולהעריך את ההשפעה של מחלות רקע על ההישרדות לאחר IHCA. מדובר במחקר חתך רטרוספקטיבי שבוצע בבית חולים שלישוני בטורקיה.

החוקרים תיעדו מידע הנוגע למטופלים שעברו IHCA בין ה-1 בינואר 2016 ל-31 בדצמבר 2017 והשתמשו בתיעוד מסוג Utstein על מנת לאסוף א המידע. בנוסף, החוקרים חישבו את ציון ה-CCIי(Charlson Comorbidity index) באופן רטרוספקטיבי.

התוצאים שנבדקו במחקר היו חזרה לדופק ספונטני (ROSC – return of spontaneous circulation), הישרדות במהלך ה-24 שעות הראשונות, הישרדות ליותר מ-24 שעות, הישרדות עד לשישה חודשים מהשחרור מביה"ח, ציון CCI, מין, גיל, מיקום ה-IHCA וקצב הלב הראשוני שתועד.

מתוך 502 מטופלים, 370 התאימו לקריטריוני ההכללה במחקר. שיעור המקרים בהם היה מקצב שהתאים למתן שוק היה נמוך (15.7%). ציון ה-CCI היה ≤ 3 ב-10 (n=37) מכלל המשתתפים. החוקרים מצאו כי משך CPR של ≥ 20 דקות היה גורם הסיכון המשמעותי ביותר ל-ROSC. בנוסף, נמצא כי CCI ≥6  הפחית את מקרי ה-ROSC פי 2.8 (P= 0.036) והעלה את שיעורי התמותה פי 2.8 (P=0.041). מקרי ה-IHCA התרחשו הכי הרבה ביחידות לטיפול נמרץ (60.3%, n=223).

החוקרים הסיקו כי הערכת הסיכון של המטופלים המאושפזים באמצעות CCI יכולה להועיל למניע מקרי מוות הקשורים ל-IHCA. מומלץ לבצע ניטור מוקפד של מטופלים עם ציוני CCI גבוהים, על מנת לזהות IHCA בזמן.

המגבלות של המחקר קשורות בכך שהוא מחקר רטרוספקטיבי, בעל גודל מדגם קטן ושאינו מתייחס למצב הנוירולוגי של המטופלים לאחר שחרורם מבית החולים.

מקור: 

Yilmaz, S. et al. (2019) Annals of Saudi Medicine 39,2.

נושאים קשורים:  החייאה,  דום לב בבית החולים,  מחקרים
תגובות