חדשות

ה-CDC מזהיר מפני מחסניות איוד עם מריחואנה וניקוטין שמקורן בשוק השחור

נמשכים הדיווחים בארה"ב על מקרי מחלה נשימתית חמורה עקב שימוש בסיגריות איוד | שירותי הבריאות בויסקונסין קוראים לתושבים לא להשתמש בסיגריות אלקטרוניות עקב עשרות מקרים של דלקת ריאות חמורה ממקור כימי

משתמש בסיגריה אלקטרונית. צילום: שאטרסטוק

עם העלייה המתמשכת בדיווחים על מספרם של האנשים שחלו במחלה הנשימתית – ונכון ליום שישי כבר מדובר ב-215 מקרים בארה"ב ומקרה מוות אחד, כולם נקשרים לסיגריות האיוד האלקטרוניות - פרסם ביום שישי ה-CDC הודעת אזהרה לכל משתמשי הסיגריות האלקטרוניות בטכנולוגיה האיוד, להימנע מרכישת מחסניות איוד בשוק השחור או מרוכלי רחוב, משום שעלה החשד כי הן מכילות נוזל לאיוד עם הרכיב הכימי הפעיל THC שבמריחואנה (קנאביס) או ניקוטין מזויף.

בהודעת האזהרה של ה-CDC - החמישית מסוגה השנה בדרגת החומרה הגבוהה שפרסם המרכז לבקרה על מחלות - הודגש עוד כי "הגורם הספציפי למחלת הריאות עדיין איננו ידוע", אבל רוב המאושפזים שהגיעו לבתי החולים דיווחו על איוד עם סיגריות אלקטרוניות של קנאביס שהם קנו ברחוב או שהופיעו בצורה של טיפות ניקוטין או בתצורה נוזלית של THC שחוממו לטמפרטורות גבוהות במכשירי האיוד האלקטרוניים, וזאת כדי להגביר את ריכוז הרכיבים.

עוד הוזהרו נשים הרות, בגירים צעירים וילדים שלא להשתמש כיום במוצרי טבק ולהימנע מכל סיגריה אלקטרונית, בכלל זה גם מוצרי איוד של ניקוטין זמינים בשוק המסחרי. עם זאת צוין שלא כל המקרים מקרב המאושפזים הם מקרים חמורים אבל הם נזקקו לטיפול במכשירי סיוע לנשימה וחמצן וכמה מהם צונררו. מקרה המוות היה במדינת אילינוי והוברר שלחולה שאושפז במצב קשה ב-29 ביולי ומת ב-20 באוגוסט היתה היסטוריה של שימוש בסיגריה אלקטרונית.

על הודעת האזהרה חתמו מזכיר שירותי הבריאות בממשל הפדרלי אלכס אזאר, ראש ה-FDA ד"ר נד שארפלס ומנהל ה-CDC ד"ר רוברט רדפילד. נמסר כי הליכי החקירה שעליהם מנצח ה-FDA נמשכים ומבוצעת אנליזה של 80 דגימות של סיגריות אלקטרוניות והמחסניות שבהן השתמשו החולים שאושפזו. "בנקודת זמן זאת לא נראה מוצר אחד מסוים שמעורב בכל המקרים אבל קנאבינואידים ו-THC דווחו ברבים מהמקרים".

נכון לסוף שבוע זה מספר המקרים הנחקרים עם מחלת הריאות החשודה בהקשר לאיוד עומד על 215 ב-25 ממדינות ארה"ב. המדינות עצמן חוקרות בנוסף לחקירות הפדרליות של ה-CDC וה-FDA. באחד המקרים הנחקרים צעיר הורדם והונשם - וכפי שתיאר לתקשורת, במהלך האשפוז לא יכול היה לנשום בכוחות עצמו. כשהתעורר סיפר כי החל לאייד כשהיה בכיתה ח' . כיום הוא בן 17. הוריו לא גילו על השימוש בסיגריה אלקטרונית אלא רק לפני שנה.

קריאה דחופה לתושבי ויסקונסין להפסיק מיידית שימוש בסיגריות איוד

בתוך כך, בצעד חסר תקדים, מאז שהחלו להצטבר דיווחים על משתמשי סיגריות אלקטרוניות שאושפזו בבתי חולים ברחבי ארה"ב, פרסמו בסוף השבוע מחלקת הבריאות של העיר מילווקי והמשרד לשירותי בריאות במדינה זו, ויסקונסין, קריאה דחופה לתושבים להפסיק מיידית להשתמש בסיגריות האיוד.

עד כה אושפזו רק בעיר מילווקי 16 אנשים (27 בכל מדינת ויסקונסין) שאובחנו עם "דלקת ריאות חמורה ממקור כימי" – severe chemical pneumonitis - זיהום נשימתי ופגיעה קשה בריאות כתוצאה משאיפת חומרים שגרמו לגירוי. כל ה-16 דיווחו לרשויות כי השתמשו בסיגריות אידוי אלקטרוניות או שאפו אדים של שמני מריחואנה או ריכוזים של חומרים אלה במשך שבועות ואף כמה חודשים לפני שהגיעו לאשפוז.

בהודעה שהופצה לכל הרופאים בעיר הודגש כי בנקודת זמן זאת עדיין לא ידועים מהם החומרים הספציפיים שהביאו לזיהום החמור. כמו כן נקראו רופאי העיר והתושבים לדווח לרשויות על כל אדם המוכר להם שהשתמש במוצרי האיוד ומציגי את התסמינים הבאים: שיעול, קוצר נשימה, עייפות, חום גבוה, אנורקסיה, כאבי חזה עקב דלקת הצדר, שלשולים ובחילות.

בהודעה נוספת שהפיץ ביום חמישי גם המשרד לשירותי בריאות במדינת ויסקונסין נאמר כי 89% מבין 27 המקרים שהגיעו לבתי החולים עם פגיעה בריאות דיווחו בתחקורים שנעשו להם כי השתמשו בסיגריות איוד אלקטרוניות כאשר שאפו באמצעותן לריאותיהם חומרי THC - החומר הפעיל במריחואנה - שהיו במחסניות האיוד. מוצרים שמכילים THC היו בצורות של שמנים, תמציות וחומר מרוכז כמו שעווה.

הנושא מצוי בחקירה בשיתוף ה-FDA. אזרחי ויסקונסין נקראו שלא להשתמש במכשירי איוד המכילים THC. מחסניות איוד המכילות THC עלולות להכיל כימיקלים או חומרים ממכרים שאינם ידועים, אינם מפוקחים ואינם בטוחים, נאמר עוד בהודעה הרשמית.

לצד זה, התקשורת בארה"ב דיווחה בסוף השבוע כי בין המאושפזים ספורטאי מצטיין שהיה מוכר במילווקי והובא לבית חולים בפלורידה. הוא הועבר ליחידה לטיפול נמרץ עם פגיעות קשות בריאותיו בעקבות חשד שהשתמש בסיגריה אלקטרונית. הוריו תיארו את מצבו "בן 20 עם ריאות של בן 70" .

מנכ"ל JUUL: "מי שאיננו מעשן, שלא יתחיל לאייד"

בעקבות דיווחים אלו התראיין מנכ"ל יצרנית סיגריות האיוד JUUL  לרשת CBS וקרא ל"מי שאיננו מעשן כרגע, לא לאייד או להשתמש במוצרי החברה. אל תתחילו להשתמש בניקוטין אם אין לכם ניסיון קודם עימו. אל תשתמשו במוצר, אתם אינכם קהל היעד שלנו", אמר המנכ"ל.

החברה מציגה עצמה כיצרנית של מוצר שהוא חלופה לסיגריות רגילות. כשנשאל על ידי המראיין האם זה הוגן לומר ש-JUUL בטוחה יותר מסיגריות, השיב המנכ"ל קוין ברנס: "אינני מתכוון להגיב היכן אני עומד בנושא הזה". הוא הודה ש"האפקטים ארוכי הטווח של האיוד עדיין אינם ידועים", אבל הוסיף כי "המוצר הזה חוקי כיום. הוא עבר בדיקת רעילות ואיננו מציג סיכון על סמך ההנחיות לגבי קטגוריה זאת (של מוצרים) עבור הציבור האמריקאי".

עד מאי 2020 על החברה למלא אחרי הוראות ה-FDA כדי להוכיח שהמוצר טוב לבריאות הציבור. "אילו ידענו שהמוצר רעיל או יש בו סיכון, לא היינו מוכרים אותו", ציין מנכ"ל JUUL.

נושאים קשורים:  סיגריות אידוי,  סיגריות אלקטרוניות,  Juul,  חדשות,  ה-CDC,  אזהרת בריאות,  קנאביס,  מריחואנה,  ניקוטין,  מחלת ריאות
תגובות