חדשות

בבית החולים העמק הצליחו להפחית בעומס בפנימיות ולקצר שהות במיון

בבית החולים בעפולה אימצו את שיטת השיבוץ השוויוני וכתוצאה הופחתה התפוסה בפנימיות ב-25% ומשך ההמתנה במיון התקצר ל-1.3 שעות בלבד בממוצע

כניסה לחדר המיון בבית החולים העמק בעפולה. צילום: פלאש 90

במרכז הרפואי "העמק" בעפולה שבו חמש מחלקות פנימיות עם 184 מיטות אשפוז, עשר למונשמים, הופחתו העומסים בפנימיות וקוצר משמעותית זמן השהות של החולים במיון עד להעברה למחלקה, כך דיווחה בסוף השבוע רוני לינדר ב"דה מרקר".

המהלך לא חייב תוספת כספית לתקציב בית החולים אלא מהלכי התייעלות ושינויים פנימיים שהובילו לכך שבשבועות האחרונים ירדה את התפוסה בפנימיות מיותר מ-100% לכ-75% בממוצע ומשך ההמתנה של המטופלים במיון התקצר ל-1.3 שעות בממוצע.

בדיווח נמסר שהשינוי מבוסס על מודל שפותח בשירותי בריאות כללית והותאם לצורכי האזור שמשרת בית החולים. מנהלו החדש, ד"ר זיו רוזנבוים, סיפר: "עד ספטמבר התפוסה בפנימיות עמדה על  למעלה מ-100% ברוב השנה, למעט חודשים ספורים שבהם היתה 98%. חולים שהו במיון שעות ארוכות גם כשהוחלט לאשפזם. כ-20% מהם, שכבר הוחלט לאשפז, הושהו במיון מעל שעתיים עד ההגעה למחלקה. השילוב בין מיון קטנטן ועמוס לבין תפוסה מלאה במחלקות וחוסר יכולת לאשפז רבים מהמטופלים היתה קשה לצפייה. היו ימים שחולים שכבו על אלונקות ולידם אנשי צוות מד"א, בהמתנה למיטות".

השינוי שנקט בית החולים: השיוך המיידי של המטופל למחלקה לא התבסס על מיטה פנויה בלבד אלא על פי סבב בין חמש המחלקות. "אם עכשיו תורה של מחלקה מסוימת לקלוט מטופל מהמיון ובה מיטה פנויה, ההעברה אליה מבוצעת מיידית ולכל המאוחר לאחר שעה. אם זה תורה של המחלקה ואין בה מיטה פנויה, המטופל יאושפז במחלקה אחרת אבל האחריות על הטיפול תהיה על המחלקה שאליה יועד. רופאי פנימית א' יטפלו בחולה המאושפז בפנימית ב'", הסביר ד"ר רוזנבוים.

שיטת "השיבוץ השוויוני" נוסתה קודם לכן ב"סורוקה", וב"העמק" הוחלט להעדיף לאשפז במחלקות אחרות ובלבד שהחולה לא ייתקע במיון. המהלך חייב הגברת שיתוף רופאים מומחים מהמחלקות האחרות בתהליך הטיפול באשפוז וייעול הפעולות המבוצעות באשפוז ובמיון כמו אקו לב וצנתורים. ההפניות הממוחשבות לבדיקות ולפעולות מגיעות יום קודם. נמצאו פתרונות לאשפוז ממושך לחולים הזקוקים למוסד סיעודי או לשיקום כדי שלא יישארו ללא צורך במחלקה הפנימית.

ד"ר רוזנבוים מסר: "שיעור התפוסה במחלקות הפנימיות ירד ל-90% באוקטובר ול-75% בנובמבר. השהייה של 91% מהמטופלים במיון הגיעה לשעה מרגע ההחלטה למחלקה, עבור 7% תוך שעתיים ורק בודדים עלו למחלקה אחרי למעלה משעתיים. קודם לכן משך השהייה הכולל במיון של מטופלים שאושפזו היה כשמונה שעות, עכשיו - פחות משש שעות. משך הבירור עד ההחלטה על האשפוז ירד מ-6 ל-4.7 שעות. השעתיים הממוצעות מההחלטה ועד לאשפוז ירדו לשעה. משך השהייה בפנימיות ירד מחמישה ימים בממוצע בספטמבר ל-4.4 ימים באוקטובר ול-3.7 ימים בנובמבר. שיעור האשפוזים החוזרים לא עלה בתוך שבעה ימים וגם לא בתוך 30 יום.

"זה פשוט עובד", סיכם ד"ר רוזנבוים, "המטופלים מקבלים את הטיפול שהם צריכים, יש מיטות פנויות בפנימיות, וכשמחלקה יודעת שקליטת חולים אינה תלויה בשחרור, היא עובדות ביתר יעילות. בתי חולים יעילים יותר צריכים להיות מתוגמלים לא פחות מאלה שבהם צפיפות. התגמול לפי נפח גורם להארכת משך האשפוז. יש לתגמל לפי גילויי מקצוענות".

נושאים קשורים:  מחלקות פנימיות,  מיון,  ד"ר זיו רוזנבוים,  חדשות,  המרכז הרפואי "העמק"
תגובות
16.12.2019, 21:06

נשמע מצויין! יישר כח.
{רק אנא לוודא שבמקביל לא היתה עליה בתמותה של אותה אוכלוסיית הפונים למיון.}

אנונימי/ת
17.12.2019, 18:51

או קיצור יתר של משך האשפוז, שחרור מוקדם מידי ואז פניות חוזרות למיון או תמותה בקהילה. ושוב יישר כוח להעמק!

מוזר פתאום לשמוע על "הגילוי המפתיע" שלהם בביה"ח העמק.
כל בר דעת המצוי בשיטות הקבלה לפנימיות מבין זאת באופן מיידי.
במאיר שם עבדתי כ-40 שנה זאת השיטה מאז ומתמיד.
מעולם לא התפתינו לשנותה כי הבנו אינטואטיבית את ההשלכות לעומס ולתפוסות. בכל מקרה בהצלחה.
דרך אגב אצלינו גם מעולם לא המתינו חולים במיון שעות רבות וגם ימים כמו למשל בהדסה עם הרקורד המפואר שלו.