2CB

תסמונת סרוטונין ובצקת מוחית בעקבות שימוש בסם הפופולרי 2CB (דוסא)

מועדון לילה (צילום: אילוסטרציה)

4-ברומו-2,5-דימתוקסי-פנתילאמין (2CB)י4-bromo-2,5-dimethoxyphenethylamineי(2C-B) הינו סם ממריץ הנמצא בשימוש הולך וגובר כסם מסיבות ברחבי העולם. באירופה ובישראל הסם מושג בקלות יחסית ומשמש למטרות פנאי מגוונות. הסם ידוע בהשפעותיו המעוררות הדומות לאלו של MDMA, אם כי במינונים גבוהים יש לו השפעות הנוטות להזיות שמיעה וראיה.

בתיאור מקרה יוצא דופן שהתפרסם בכתב העת Journal of forensic science, קבוצת חוקרים מדווחת על מקרה של הרעלה בעקבות בליעת 2CB, אבחנה שאוששה על ידי כרומטוגרפיה נוזלית-וספקטרומטריה של טנדם, אצל צעיר בן 18. ההשלכות הנוירולוגיות החריפות של ההרעלה היו חמורות. המהלך כלל התפתחות תסמונת סרוטונין ובצקת מוח קשה.

טיפול תומך הביא למצב יציב, אם כי כעבור מספר חודשים המטופל עדיין סבל מפגיעה נוירולוגית קשה כתוצאה מהרעילות הנגרמת על ידי התרופה.

החוקרים מדגישים כי ממקרה זה ניתן ללמוד כי לא ניתן היה לזהות את החומר במסגרת בדיקות המעבדה המהירות להרעלות כתוצאה משימוש בסמים, הנמצאות בשימוש שגרתי בבתי חולים הולנדים. השימוש ב-2CB טומן בחובו סיכונים רבים, עם נזק עצבי פוטנציאלי עמוק, שגם הצרכנים וגם הרופאים הרלוונטים טרם מודעים להם.

מקור:

Spoelder, Antoinette S., Jan KG Louwerens, Stefanie D. Krens, Nynke Jager, Natalie E. LeCouffe, Wouter de Ruijter, and Tibor M. Brunt. "Unexpected Serotonin Syndrome, Epileptic Seizures, and Cerebral Edema Following 2, 5‐dimethoxy‐4‐bromophenethylamine Ingestion." Journal of forensic sciences (2019).

נושאים קשורים:  2CB,  סמי מעצבים,  מדע משפטי,  הרעלה,  פניאתילמין,  תסמונת סרוטונין,  מחקרים
תגובות