נגיף הקורונה

לא רק סין - מי ששב מעוד שש מדינות באסיה נקרא להימנע ממגע עם הסובבים

מגיפת הקורונה מתפשטת – עלה מספר החולים מחוץ לסין | במשרד הבריאות שוקלים להטיל בנוסף מגבלות על התקהלויות בכנסים בינלאומיים בישראל ולהמליץ על הימנעות זמנית מנסיעות לכנסים בחו"ל

מחמור חמור במסיכות. תושבים בהונג קונג מחוץ לסניף רשת פארמה מנסים להשיג מסיכות. צילום: Lewis Tse Pui Lung/ שאטרסטוק

משרד הבריאות הרחיב את ההנחיות לישראלים החוזרים לארץ משהות במדינות שונות במזרח הרחוק מחשש להתפשטות נגיף הקורונה וביום ו' הכליל בהנחיות להימנע ממגע עם הסובבים אותם במשך 14 לא רק על מי ששהה בסין אלא מעתה גם בהונג קונג, תאילנד, יפן, סינגפור, דרום קוריאה או מקאו. כל אלה נקראו לפנות למרפאה קהילתית קרובה או למיון של בית החולים כדי לעבור בדיקות למקרה שהופיעו אצלם תסמינים שמעלים חשש להידבקות בנגיף.

בהודעה שהפיץ המשרד נאמר: "משרד הבריאות מרחיב את הגדרה של 'מקרה של חשד לנגיף הקורונה' לצורך ביצוע בדיקת מעבדה לחוזרים ממדינות נוספות. ההגדרה החדשה חלה על כל אדם שעונה על אחד מהקריטריונים הבאים: שהה במגע הדוק עם חולה מאומת ו/או שב-14 הימים שקדמו להופעת אחד או יותר מהתסמינים הבאים: חום של מעל 38 מעלות, שיעול, קושי בנשימה או תסמין נשימתי אחר והשהות שקדמה להופעת התסמינים היתה באחת מהמדינות הבאות: סין, הונג קונג, תאילנד, יפן, סינגפור, דרום קוריאה או מקאו.

"יש לגשת למרפאה או לבית חולים, בתיאום והודעה מראש על ההגעה, תוך כיסוי האף והפה במסיכה או בבד והימנעות ממגע עם הסובבים את אותו אדם; להימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית ולהתנהג בהתאם להוראות המפורטות שפרסם משרד הבריאות".

אמש גם מסר דובר משרד הבריאות כי על פי הנחיית השר, נבחן בידי צוות מקצועי במשרד הצורך אם נדרש להמליץ עתה על הטלת מגבלות זמניות על קיום התקהלויות בכנסים בינלאומיים המתקיימים בישראל והמלצה להגבלה זמנית בנסיעות לכנסים בחו"ל - ובכל מקרה בידוד בית נדרש אך ורק על מי שלא חלפו 14 יום מאז הגעתו לישראל מסין.

הוראת משרד הבריאות על הרחבת ההנחיות באה לאחר שמשרד החוץ בירושלים לא פרסם אזהרת נסיעה לתאילנד אך הודיע עם זאת שגם צוותו "עוקב אחרי המידע המגיע מתאילנד וממדינות נוספות בדרום-מזרח אסיה וכן אחרי הנתונים של הגופים העוסקים בנושא זה, ביניהם ה-WHO, ומקיים הערכת מצב יומית".

זינוק במספר החולים והמתים, לצד מחסור בציוד רפואי

נכון להבוקר (א') המספר המדווח של החולים זינק ל-37,554, מהם 2,652 רק ביממה האחרונה, כאשר 6,196 מהם במצב חמור (6,188 בסין). מספר המתים מסיבוכי המחלה עלה ל-813, מהם 89 מתו רק ביממה האחרונה. מספר המחלימים/ מתאוששים עלה ל-2,693, כולם בסין. בכך נרשמו יותר מתים מקורונה לעומת אלה שנפטרו מה-SARS בשנת 2003 (774) והערכה היא שבתוך יום-יומיים מספרם יהיה גבוה יותר מאשר מספר המתים מהתפרצות ה-MERS בשנת 2012 – 858. שיעור התמותה נשאר כשהיה – 2%.

לא נוספו מדינות נוספות לרשימת המדינות שבהן נרשמה תחלואת קורונה – 28. עם זאת, מספר המקרים שאובחנו ביפן עלה ל-90 (מהם התאוששו ארבעה) – מספר זה כולל את 63 החולים מספינת הקרוזים העוגנת מול חוף יוקוהמה שבין נוסעיה 15 ישראלים הנתונים בהסגר מלא. מאתמול הם נדרשו לשמור מרחק של שני מטרים זה מזה בצאתם מחדריהם לחצי שעה ביום של צעידה לאורך הסיפון "כדי לחלץ עצמות". בסינגפור עלה מספר המקרים המאובחנים ל-40, בתאילנד ל-32, בהונג-קונג ל-26, בדרום קוריאה ל-25, בטייוואן ל-17, באוסטרליה ל-15, בגרמניה ל-14, בארה"ב ל-12, בצרפת עלה מספר המקרים ל-11, מהם חמישה חדשים ביממה האחרונה.

בסוף השבוע הודה ה-WHO שכבר עתה מסתמן מחסור כרוני בציוד אישי של אנשי צוות רפואי – חלוקים, מסיכות, כפפות וציוד מגן אחר בשל התפשטות הנגיף.

נתוני התחלואה, התמותה ולצידם, בדיווחים הרשמיים שמספקים הסינים – גם עלייה עקבית אך איטית ובמימדים זעירים של מספר האנשים שהחלימו או התאוששו מהנגיף – רק הגבירו את התחושה ההולכת ומתבססת ששיעור החולים גדול הרבה יותר מהמדווח רשמית (לפי אחת ההערכות לפחות פי שניים מהמספרים הרשמיים, מעל 76 אלף) וכן שמקרים המוגדרים על ידי צוותי רפואה סיניים כ"קלים-בינוניים" מבחינת חומרתם, כנראה שאינן נכללים באותם דיווחים או שכלל אין מאשפזים אותם, בין השאר בתירוץ שאין אמצעי בידוד עבורם.

ממשל ארה"ב הודיע שיגייס 100 מיליון דולר כתמיכה ברשויות הבריאות בסין לצורך הצטיידות באבזור הנדרש.

הרופא הסיני שהושתק ומת בייסורים

קודם לכן זכה לתשומת לב תקשורתית נרחבת, הדיווח על רופא העיניים הסיני  ד"ר לי וונליאנג (Li Wenliang) בן ה-34 שהיה הראשון, עוד בדצמבר, שהזהיר את עמיתיו מפני "נגיף מסתורי המזכיר את ה-SARS" לפני שזוהה כנגיף קורונה, נדבק בעצמו בנגיף ומת בייסורים מסיבוכי המחלה.

הפרשה הזאת הוסיפה דרמה בעלת אופי אישי – "הרופא שהושתק", כך כינתה אותו התקשורת המערבית. כינוי אחר שניתן לו: whistleblower – חושף שחיתות. לפני שחלה, כפו עליו שלטונות עירו, ווהאן, "להתנצל על כך שגרם לבהלה". מותו הוסתר זמן מה, הוכחש על ידי גורמי הממשל הרשמיים אבל בסופו של דבר גם הם נאלצו להודות.

ד"ר לי תואר ברשתות החברתיות כ"קרן אור בחשיכה", כ"גיבור שמוכן לומר את האמת". משתמשי הרשת החברתית הסינית נקראו להדליק נר לזכרו. הרופא הזהיר את עמיתיו ורופאים נוספים בעירו כי הבחין בכמה מטופלים שתסמיניהם הזכירו את ה-SARS וקרא להם להתמגן ולהשתמש במסיכות פה-אף כדי שלא להידבק וגם להזהיר את קרובי משפחותיהם. הוא גם העיז לדווח שכמה מהמטופלים שפגש מאושפזים בבידוד ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים שבו הוא עובד. אלא שאחד מעמיתיו העביר מידע למשטרה וזו פשטה לאחר חצות על ביתו של הרופא, החתימה אותו על הצהרה שבה הביע התנצלות שמדובר בהפצת מידע כוזב ללא הוכחות. כמו כן ננזפו – ובדיווחים אחרים נמסר כי נעצרו – עוד רופאים שעימם עמד רופא העיניים בקשר בנושא הזה. לאחר מותו של ד"ר לי, אולצו הגורמים הרשמיים להודות כי טעו בהתייחסותם, והאשמות נגד הרופאים בוטלו.

יעילות המסיכות מוטלת בספק

אמש התראיין ד"ר דיוויד פאוול, רופא ויועץ רפואי ל-IATA, האיגוד הבינלאומי לתחבורה אווירית, שהסביר לרשת החדשות בלומברג מדוע מסכות מגבירות סכנות הדבקה במטוס: "הדרך הטובה ביותר להימנע מהידבקות בנגיף הקורונה היא לשטוף ידיים לעתים תכופות גם במהלך הטיסה. הנגיף לא שורד זמן רב על מושבים או על משענות יד. מגע פיזי עם אנשים אחרים הוא בעל הסיכון הגבוה ביותר להידבקות בטיסה. מסיכות וכפפות גורמות להפצה מוגברת של זיהומים, לא להפחתתה. אם מדינות ייסגרו במהלך מגיפות, כפי שקרה במערב אפריקה עם האבולה, זה עלול רק להחמיר את המצב".

לדבריו, במהלך מגיפת האבולה ה-WHO לא הצליח להכניס את עובדיו למדינות שבהן התפשט הנגיף, ולכן לא יכול היה להוציא ממוקדי ההתפרצות דגימות ביולוגיות לבדיקות מעבדה. "ההשפעה הכלכלית של הבידוד החמירה את המצב. איסור נסיעה יכול להחמיר את המצב", אמר ד"ר פאוול. "עד שלא נגיע לנקודה שבה שיעור המקרים הנוספים של חולי קורונה יירד – עתה הוא עולה בקצב של עד 20% מדי יום – אי אפשר לומר שהמגמה התהפכה".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מגיפה,  התפרצות מחלה,  סין,  משרד הבריאות,  בידוד,  חדשות
תגובות