הרעלה מכימיקלים

חשיפה בלתי מכוונת ל-MDMA בשחקני קבוצת הוקי באולימפיאדת בייג'ינג 2008

מקרה בוחן של הרעלה מכוונת שבוצעה כנגד נבחרת הוקי השדה הספרדית הלאומית שהביאה לאי כשירותה באולימפיאדת הקיץ 2008

הוקי (צילום: אילוסטרציה)
הוקי (צילום: אילוסטרציה)

מגמות השימוש בסמים בעולם הספורט בעשורים האחרונים מאתגרות את הפרשנות המסורתית בנוגע לשימוש בחומרים אסורים לצורך שיפור ביצועים, אימונים ו/או לשינוי תוצאות בתחרויות ספורט. ההגדרות בתחום זה התפתחו לאחרונה בגלל מספר מקרים של מניפולציות לא שגרתיות במסגרת תחרויות ספורט בעלות פרופיל גבוה במיוחד.

במאמר שפורסם החודש בכתב העת המדעי Drug Testing & Analysis קבוצת חוקרים מספרד הציגו מקרה בוחן של הרעלה מכוונת שבוצעה כנגד נבחרת הוקי השדה הספרדית הלאומית שהביאה לאי כשירותה באולימפיאדת הקיץ 2008.

האירועים התרחשו במהלך הטורניר האולימפי שקדם למוקדמות שנערך באזרבייג'ן. הקבוצה הספרדית ניצחה במשחק האחרון בטורניר נגד הקבוצה המארחת וזכתה במוקדמות המשחקים האולימפיים. חודש לאחר מכן הודיע ​​הפדרציה הבינלאומית להוקי (IHF) ששני שחקנים של נבחרת ההוקי הלאומית הספרדית נמצאו חיוביים ל-MDMA ובהמשך פסלו את נבחרת ספרד מהשתתפות בטורניר. פדרציית ההוקי הספרדית החלה אז בהליך ערעור שבו הודגם כי התבצעו: 1) החדרת MDMA באמצעות מערכת האוורור של הצוות במלון ו-2) שיבוש דגימות שתן.

תהליך זה הסתיים בפסק הדין הסופי של IHF שהפך את הסנקציות שהוטלו על הנבחרת הספרדית. מאמר זה לא רק מתאר מקרה מכוון להוצאת קבוצה מהמשחקים האולימפיים, אלא גם את המאמצים של הפדרציה להוכיח שימוש מכוון ב-MDMA שהביא בסוף לממצאים שליליים והפוכים.

מקור: 

Baltazar‐Martins, Gabriel, Maria del Mar Plata, Jesús Muñoz‐Guerra, Javier Argaya, and Juan Del Coso. "Chronicle of an unintentional MDMA intoxication of a field hockey team to prevent its qualification for the Beijing 2008 Olympics: a case report." Drug testing and analysis (2019).

נושאים קשורים:  הרעלה מכימיקלים,  MDMA,  ספורט,  מחקרים
תגובות